În timp ce Vladimir Putin anunță mobilizarea a 300.000 de oameni în Rusia, în România, un judecător oprește, în ultimul moment, dislocarea unui radar NATO, în favoarea unei rețele germane de supermarketuri, compania Lidl.
Mișcarea mutării radarului a fost gândită chiar de Ministerul Apărării și de compania germană ca să nu se disloce un depozit Lidl. Radarul era acolo din 1998, depozitul s-a construit în 2021-2022, după ce firma a cumpărat teren de la primarul comunei unde e amplasată instalația militară.
Decizia judecătorească a Tribunalului Dolj care oprește mutarea a venit marți, 20 septembrie 2022. Ce spun documentele și ce se vede azi, cu ajutorul unei drone pe care echipa Libertatea a ridicat-o la fața locului?
Compania a cumpărat teren de la primarul Pupăză și de la firma soției acestuia
În urmă cu 3 ani, Lidl a decis construirea unui depozit logistic pentru zona Oltenia. A început să caute un teren de aproximativ 250.000 de metri pătrați în județul Dolj. Prima dată a ales perimetrul comunei Ișalnița, situată la nord de Craiova. Dar Lidl a fost direcționat, de diverși lideri locali, către comuna Cârcea, la 11 kilometri sud-est de Craiova, unde primarul Valerică Pupăză deținea un astfel de teren.
Lidl începe să negocieze cu primarul PSD. Politicianul se apucă imediat, împreună cu familia, să cumpere de la localnici teren cât să adune suprafața cerută de concernul german. În iunie 2020, Lidl pornește semnarea unei serii de documente cu Valerică Pupăză, cu copiii acestuia și cu firma Vamagro, deținută de soția lui. Apar mai multe antecontracte de vânzare-cumpărare.
- Pe 29 iunie 2020, Lidl România semnează un antecontract cu Valerică Pupăză în valoare de 2.513.620 de lei (519.000 de euro), ca avans pentru achiziționarea a 46.936 mp de teren intravilan situat în Cârcea.
- Tot pe 29 iunie 2020, Lidl România semnează un antecontract cu VAMAGRO SRL (asociat unic și administrator Mihaela Pupăză) în valoare de 823.344 de lei (170.000 de euro), ca avans pentru achiziționarea a 78.933 mp de teren intravilan situat în Cârcea.
Publicația Indiscret.ro din Craiova a dedicat acestui caz cercetări îndelungate și a scos la iveală o multitudine de date. „Au existat presiuni ca să stopez investigația. Am refuzat”, a spus pentru Libertatea Cosmin Pretorian, proprietarul publicației și semnatarul articolelor despre caz.
Primarul a promis prin contract, ca vânzător al terenului, că va asigura autorizația de construire
Opt milioane de euro a plătit Lidl pentru întreaga suprafață de teren achiziționată, conform Indiscret.
Așa cum scrie în contractele de vânzare-cumpărare cu Lidl, primarul Pupăză s-a obligat „să facă toate demersurile pentru obținerea autorizației de construcție pentru proiect și a autorizației pentru realizarea accesului auto, inclusiv de tonaj mare”. El era și vânzător de terenuri, și administrator al comunei care elibera o parte a acestor aprobări necesare cumpărătorului terenului.
LIDL a avut în 2021, potrivit declarațiilor de la registrul comerțului, o cifră de afaceri de 3 miliarde de euro, fiind liderul de piață pe retail, vânzare cu amănuntul, în România.
Pe 28 iunie 2021, Consiliul Județean Dolj, la solicitarea lui Pupăză, emite autorizația de construire nr. 206 „pentru Centrul logistic Lidl, situat pe o suprafață de teren de 231.053 mp, lucrări în valoare de 101.000.000 de lei”
Atât primarul Pupăză, în avizul favorabil pentru obținerea Certificatului de Urbanism, cât și Consiliul Județean Dolj nu au menționat nevoia de aviz favorabil al MApN.
Noua construcție a început să fie ridicată în zona UM 01812 – Cârcea, care, susțin surse militare, adăpostește un radar integrat în sistemul de apărare al Bazei Deveselu.
MApN invocă o rază de protecție de 5 km, între depozit și radar sunt 2 km
În iunie 2021, Lidl a demarat lucrările de construcție, dar în ianuarie 2022, compania a fost obligată să le sisteze.
Prin adresa 2191 din 27 ianuarie 2022, MApN informează Consiliul Județean Dolj că „autoritățile administrației locale județene au obligativitatea integrării în documentațiile de urbanism și amenajarea teritoriului, în condițiile legii, a zonelor supuse servituțiilor aeronautice”.
În încheierea adresei, cu referire directă la investiția Lidl, MApN menționează că în zona critică a radarului intră toate construcțiile ridicate pe o rază de 5.000 m în jurul instalației militare.
În linie dreaptă, între Lidl și radarul armatei sunt mai puțin de 2.000 m. Iar clădirea depozitului are, în unele zone, 20 de metri înălțime.
Consiliul Județean transmite însă lui Lidl că totul este legal și că își poate continua lucrările de construcție.
Armata apelează la instanță, Lidl oprește lucrările, apoi se înțeleg să mute radarul
Pe 22 martie 2022, MApN solicită, prin două acțiuni depuse la Secția de Contencios Administrativ a Tribunalului Dolj, suspendarea autorizației de construcție și sistarea lucrărilor.
Din proprie inițiativă, Lidl oprește pentru a doua oară șantierul și angajează o casă de avocatură, una dintre cele mai reputate din București: Peli Partners.
În răspunsul oferit jurnaliștilor de la Indiscret.ro, în mai 2022, MApN explică solicitările făcute în instanță împotriva Lidl: „Având în vedere detaliile constructive ale centrului logistic LIDL (construcţie de mari dimensiuni, cu înălţimea prognozată de aproximativ 20 m) şi profilul terenului din zona respectivă, zona de descoperire (vizibilitate radio) va fi afectată în mod semnificativ pe direcţia SUD faţă de radar“.
Magistrații Tribunalului Dolj au amânat de trei ori luarea unei decizii în ambele spețe: sistarea lucrărilor și anularea autorizațiilor.
În acest timp, Lidl și Consiliul Județean Dolj, ambii cu calitatea de pârâți, au dorit să găsească o soluție împreună cu MApN. Pe 12 iulie 2022, MApN și Lidl au ajuns la o înțelegere, potrivit unui document depus la dosar.
Potrivit înțelegerii extrajudiciare dintre părți, depozitul Lidl rămâne și radarul se mută.
MApN: „Relocarea efectivă a radarului FPS-117”
Ministrul Vasile Dîncu a semnat pe 12 iulie Ordinul nr. 106, prin care și-a delegat „competența îndeplinirii unor atribuții aflate în responsabilitatea ministrului apărării locțiitorului Brigăzii 76 Cercetare, Supraveghere și Recunoaștere competența încheierii, în calitate de reprezentant al MApN, a tranzacției judiciare cu părțile litigante din dosarul 3706/63/2022”.
E vorba despre – scrie în acte – „amenajarea unei poziții temporare de funcționare a unui radar pe timpul executării lucrărilor și relocarea efectivă a radarului FPS-117 din organica Companiei 110 Radiolocație Cârcea din poziția actuală în viitorul amplasament, care se va realiza de către pârâți pe cheltuiala lor, cu un operator economic specializat și agreat de către furnizorul echipamentelor sau de către agenția NATO.”
Actul a fost depus la dosarul din instanță. La fel și înțelegerea extrajudiciară dintre reclamant și pârâți.
La termenul de marți, 22 septembrie, judecătorii Tribunalului Dolj au respins înțelegerea dintre minister și Lidl: „Soluția pe scurt: Respinge cererea părților de a se lua act de tranzacția depusă la termenul de judecată din data de 13.09.2022. Repune cauza pe rol pentru continuarea judecății. Fixează termen de judecată la data de 18.10.2022. Dispune citarea părților. Pronunțată prin punerea soluției la dispoziția părților, prin mijlocirea grefei instanței, azi 20.09.2022”.
Urmează judecarea pe fond a procesului în care MApN a cerut anularea autorizației de construire a depozitului Lidl de la Cârcea.
Ce spune primarul Pupăză: „Întrebați Consiliul Județean Dolj. Ei au dat autorizația de construire!”
Căutat de Libertatea, marți, la biroul din Primăria Cârcea, Valerică Pupăză se afla pe teren. A fost de acord să vorbească la telefon despre situația radarului și a depozitului. Întrebat de ce nu a specificat despre existența radarului în avizul de urbanism eliberat pentru depozitul Lidl, primarul comunei Cârcea a spus că nu era obligat să facă acest lucru. „Avizul este legal”, a susținut acesta.
El nu a comentat inițiativa Ministerului Apărării împotriva construirii pe care el o consideră legală, aruncând tema la responsabilii județului: „Mergeți și întrebați Consiliul Județean Dolj. Ei au dat autorizația!”.
Libertatea a întrebat atât Ministerul Apărării, cât și compania Lidl ce vor face după decizia de marți a instanței, care le-a refuzat înțelegerea privitoare la mutarea radarului.
În plus, ziarul l-a întrebat pe ministrul apărării, Vasile Dîncu, care au fost argumentele care au stat la baza deciziei de a muta radarul, în detrimentul ideii să mute Lidl depozitul în curs de construcție.
Până la publicarea articolului nu am primit niciun răspuns. Următorul termen, la Tribunalul Dolj, în procesul privind legalitatea autorizației de construcție va fi pe 18 octombrie.
UPDATE: Reacția Ministerului Apărării aici.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!