Ministrul Fondurilor Europene a spus că soluția aleasă de guvernarea PSD pentru realizarea Autostrăzii Unirii este imposibil de aplicat și a dus la ”timp pierdut și autostradă nefăcută”.
”Sunt doi paşi concreţi care se vor realiza în acest an, unul va fi cel al continuării pregătirii documentaţiei tehnico-economice deja începute pe tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ.
Documentaţiile tehnico-economice nu sunt simple, ele nu se realizează de pe o zi pe alta, procesul de pregătire durează doi-trei ani de zile. Al doilea lucru care sigur se va întâmpla va fi acesta legat de reglementarea capătului de tronson, respectiv a regimului de parteneriat public-privat care, după părerea mea, este imposibil de dus la bun sfârşit şi să asigure o implementare de 100% a proiectului.
Trebuie gândită, împreună cu ministerele de linie implicate şi cu domnul prim-ministru, soluţia corectă de finanţare, pentru ca să nu amăgim locuitorii, populaţia din regiunile afectate cu astfel de soluţii. Regimul de parteneriat public-privat vedeţi unde a dus şi preocuparea vechii guvernări unde duce: timp pierdut şi autostradă nefăcută”, a declarat Marcel Boloş.
Valori subestimate în proiect
Marcel Boloș a spus că Autostrada Unirii are nevoie de două surse de finanţare, dintre care una să fie din fonduri europene.
”Nu am afirmat că Autostrada Unirii nu ar putea să fie finanţată din fonduri structurale. Acest tronson de autostradă are două componente: componenta Târgu Mureş – Târgu Neamţ, pentru care se elaborează documentaţia tehnico-economică, în vederea accesării de fonduri europene. Cea de-a doua parte a tronsonului, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a fost introdus de vechea guvernare în regim de parteneriat public-privat, prin Comisia Naţională de Prognoză.
Acest regim de parteneriat public-privat are o mare problemă: costurile de iniţiere a parteneriatului public-privat sunt subestimate, adică, în mod concret, nu se poate realiza parteneriatul public-privat fiindcă nu vor exista resursele financiare necesare ca să se poată implementa proiectul în întregimea lui. Ştiu cu siguranţă că sunt valori subestimate care pun în dificultate regimul de parteneriat public-privat”, a afirmat Marcel Boloş.
Cel mai complex proiect de infrastructură din România ar costa și 9 miliarde de euro
Ministrul Fondurilor Europene a subliniat însă că valoarea estimată de 8 miliarde de euro pentru acest proiect depăşeşte valoarea totală a unei întregi perioade de finanţare din partea UE pentru infrastructura de transport a României.
”Autostrada Unirii în ansamblul ei este cea mai mare investiţie a României şi cel mai complex proiect de infrastructură a României, de aceea trebuie o discuţie foarte aplicată, pentru că un lucru este foarte cert: va fi nevoie de două surse de finanţare, pe de o parte din Bugetul Uniunii Europene, dar având în vedere că Autostrada Unirii are o valoare estimată de aproape 8 miliarde de euro, între 7 şi 9 miliarde de euro sunt acum valorile estimate, trebuie să ne gândim că noi pentru o perioadă de programare, de exemplu 2014-2020 am avut alocaţi 5,2 miliarde de euro pe componenta de infrastructură de transport.
Atunci vă daţi seama că discutăm de o întreagă perioadă de programare şi de un singur proiect pentru care ar urma să alocăm toate fondurile României. Din punctul meu de vedere e vorba de o soluţie de finanţare mixtă pentru ca să îl putem duce la bun sfârşit, fiind cel mai complex proiect de infrastructură a României”, a precizat Marcel Boloş.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro