Libertatea vă prezintă branduri comuniste populare și-n zilele noastre, dar și ce mărci apreciate s-au pierdut în tranziție.

Dacia reinventată

Dacia este cel mai cunoscut și mai de succes brand comunist. Automobile Dacia este cea mai mare companie din România și cel mai mare exportator al țării. Producătorul de autoturisme a fost cumpărat în 1999 de constructorul francez Renault.

În 2017, ultimul pentru care există date disponibile, Dacia a avut vânzări totale de 23,14 miliarde de lei și un profit net de 539 de milioane de lei. Compania are peste 14.600 de angajați.

Arctic

Producătorul de electrocasnice Arctic Găești este următorul în topul vânzărilor. Deținut de grupul turc Arcelik, acesta a avut în 2017 vânzări totale de 2,21 de miliarde de lei și un profit net de 74 de milioane de lei. Compania are mai bine de 2.800 de salariați.


Farmec și Gerovital

Producătorul de cosmetice Farmec Cluj este, la rândul său, apreciat, inclusiv peste hotare. Farmec deține și brandul Gerovital, unul dintre cele mai cunoscute produse de export din perioada comunistă, creat de Ana Aslan.


Farmec Cluj a consemnat în 2017 vânzări totale de 214,2 milioane de lei și un câștig net de 10,5 milioane de lei. Compania avea peste 700 de angajați.

Pegas face furori pe Amazon

Dar acestea nu sunt singurele branduri comuniste celebre. Omul de afaceri Iulian Stanciu a pariat pe brandul de biciclete Pegas.

Acesta a apărut în 1972, dar a fost uitat după Revoluția din 1989. În 2012, antreprenorul Andrei Botescu a resuscitat brandul cu o investiție inițială de 70.000 de euro. Ulterior, Iulian Stanciu a investit în Pegas prin intermediul Network One Distribution (NOD), o companie pe care o deține.

Între timp, bicicletele Pegas au redevenit populare printre tineri și au ajuns chiar și pe Amazon, fiind exportate în Germania, Marea Britanie, Italia, Franța și Spania.

Vânzările Pegas au crescut cu 20% în medie, anual, iar compania vrea să le facă disponibile în fiecare țară cu comunități de români, astfel încât aceștia „să se simtă mai aproape de casă și să continue tradiția românească”.

Anul trecut, Pegas raporta că vinde 25.000 de biciclete anual. Până în 2020, compania vrea să deschidă cel puțin 10 magazine, pe lângă cele existente, iar produsele sale să ajungă în 400 de magazine și 5 lanțuri mari de retail.

Televizoarele Diamant revin la viață

Stanciu a mai readus la viață și brandul de televizoare Diamant și speră să vândă 100.000 de exemplare în acest an.

Acestea pornesc de la o diagonală de 55 de centimetri și rezoluție 1.366 x 768 pixeli și ajung până la 127 de centimetri diagonală și rezoluție 1.920 x 1.080 pixeli.

Nu sunt inteligente, pentru că se adresează publicului axat pe preț mic. Acestea sunt însă fabricate în Turcia.

Epoca de Aur

Alte produse din Epoca de Aur care există și acum pe piață sunt ciocolata Rom, saltelele Relaxa, cremele Norvea, zahărul Mărgăritar, biscuiții Eugenia, detergentul Dero, ciorapii de damă Adesgo, cămășile produse de Braiconf Brăila, încălțămintea Clujana sau pantofii Guban.

De asemenea, pasta de dinți Super Cristal, un derivat al celebrei Cristal – care „face dinții ca de cal”, conform glumelor din perioada comunistă -, este din nou disponibilă pe piață, sub patronajul Colgate.

Victimele tranziției

Între mărcile comuniste care nu mai există se regăsesc mașinile de spălat Alba-Lux, ceasurile Orex, Optimef și Cromef, mașinile de teren Aro și cele mini Oltcit.

Concomitent, uzina de camioane Roman de la Brașov trage să moară, în vreme ce Tractorul Brașov chiar s-a închis.

Nici benzinăriile PECO nu mai există. Numele acestora venea de la Produse Etilate cu Cifră Octanică, iar moștenitorul direct este grupul Petrom.

Urmărește-ne pe Google News