Update: Într-un drept la replică trimis către Libertatea, Mariana Roșu precizează că nu a fost șefa Companiei Municipale Medicale (așa cum era titrat inițial, n.red), ci doar membră în Consiliul de Administrației al acesteia, că a vândut echipamente de protecție și altor instituții, spitale, firme private etc și că una dintre tranzacțiile din lista indicată apare de două ori. Dreptul la replică, la finalul textului.
Și Primăria Capitalei a reacționat. Precizările, la final.
Știrea inițială:
Mariana Roșu, fost administrator la Compania Municipală Medicală înființată de Gabriela Firea și asociat unic al firmei Inedit Clean Total SRL, câștigă contracte pe bandă rulantă cu celelalte companii din subordinea Primăriei București. Cele mai multe contracte câștigate de firma Marianei Roșu au legătură cu achizițiile generate de criza COVID-19.
Firma Inedit Clean Total SRL a fost înființată în aprilie 2015 și are drept obiect de activitate comerțul cu ridicata, nespecializat. Asociat unic și administrator al firmei este Mariana Roșu, fost administrator al Companiei Municipale Medicale S.A., înființată de Primăria București.
În 2020, Roșu nu mai apare în lista persoanelor din Consiliul de Administrație al Companiei Municipale Medicale S.A., ultima declarație de avere depusă de aceasta în calitate de administrator datând din 2018.
În schimb, firma Inedit Clean Total a devenit furnizor principal de echipamente de protecție pentru celelalte companii municipale.
Deși compania Marianei Roșu a mai vândut măști medicale și combinezoane de protecție și către alte instituții ale statului, cele mai mari achiziții sunt cele făcute de companiile înființate de Gabriela Firea. Subliniem că este vorba despre contracte încheiate prin atribuire directă.
În total, doar în luna martie, firma Inedit Clean Total SRL a câștigat 833.115 lei de la companiile municipale, adică aproximativ 170.000 de euro.
Astfel, în luna martie:
- Compania Municipală Consolidări S.A. a cumpărat de la firma lui Roșu măști chirurgicale cu elastic în valoare de 110.400 de lei;
- Compania Municipală Iluminat Public S.A. a achiziționat măști chirurgicale și mănuși cu nitril în valoare de 24.700 de lei
- Compania Municipală Termoenergetica S.A. a achiziționat măști chirurgicale cu legături în valoare de 101.120 de lei
Compania Municipală Consolidări S.A. a cumpărat măști chirurgicale cu elastic în valoare de 110.400 de lei- Administrația Cimitirelor și Crematoriilor Umane București a cumpărat materiale dezinfectante în valoare de 17.905 lei
- Compania Municipală Parcuri și Grădini S.A. a cumpărat mănuși chirurgicale în valoare de 3.600 de lei
- Compania Municipală Cimitire S.A. a achiziționat substanță dezinfectantă concentrată în valoare de 2.890 de lei
- Compania Municipală Parcuri și Grădini S.A. a cumpărat măști de unică folosință în valoare de 28.800 de lei
- Compania Municipală Iluminat Public S.A. a cumpărat măști chirurgicale cu trei pliuri în valoare de 82.500 de lei
- Compania Municipală Termoenergetica S.A. a cumpărat măști de protecție în valoare de 320.000 de lei
- Compania Municipală Iluminat Public a achiziționat mănuși în valoare de 4.800 de lei
- Compania Municipală Consolidări S.A. a achiziționat “mănuși latex ușor pudrate” în valoare de 26.000 de lei
Libertatea este în așteptarea și a unei reacții din partea Primăriei Capitalei pe acest subiect.
Dreptul la replică al Marianei Roșu
„Aș dori să clarific câteva aspecte care NU sunt conforme cu realitatea.
În primul rând NU am fost nicio ȘEFĂ de Companie, am fost în Consiliul de Administrație a Companiei Medicale, nefiind membră a niciunui partid politic!
Criteriul a fost strict profesional, NU o cunosc pe Dna Firea personal, Nu am avut NICIODATĂ niciun fel de dialog cu aceasta și NU mă asociez niciunei decizii politice.
Am fost membră în CA-ul Companiei Medicale până la 21.10.2019, data la care mi-am depus demisia, fiind inginer chimist, cu diploma de inginer diplomat cu specializare în produse cosmetice și farmaceutice.
Companiile în a cărui actionar sunt, NU s-au clădit pe contracte cu Primăria și momentul când am fost numită în CA-ul Companiei Medicale, societățile mele aveau cifre de afaceri ce nu erau clădite pe contracte cu Primăria Capitalei, având clienți atât din domeniul privat, dar și public, astfel cum rezultă din datele financiare depuse de acestea la institțiile abilitate.
INEDIT CLEAN TOTAL SRL, compania pe care o incriminați are cifra de afaceri de aproape 2 milioane de EUR, activând în domeniul cleaning, medical și industrial de la data înființării, iar achizițiile ce au fost făcute de Companiile Primăriei NU au legătura cu mine!
În afara unui singur membru dintr-o companie (cel care a fost coleg cu mine în consiliul de administrație) NU cunosc niciun membru, director, etc al vreunei companii! Nu am făcut cunoscut colegilor mei din CA niciodată numele societăților în care sunt acționar și Nu am făcut publicitate produselor aflate în portofoliul nostru acestora, doar mi-am făcut treaba într-un domeniu, pe care îl stăpânesc de mulți ani, companiile noastre participând activ în zona de conferințe la Spitale, bazate pe reducerile de infecții nozocomiale, prin partenerii a căror distribuitor suntem în Romania.
NU mă ocup eu de procedurile de achiziții inițiate în SICAP, ci colegele mele de la departamentul de achiziții!!!
La momentul în care s-a facut vânzarea către aceștia, eram una din puținele companii care dețineam măști în piață, (dacă tot ați găsit achizițiile în SICAP, puteți vedea și faptul că la momentul vânzării către aceștia NU erau disponibile în SICAP) așa că o pot considera un favor pentru faptul că am vândut către aceștia!
Aveam suficienți clienți atât în mediul privat, dar și companii și instituții de stat care își doreau produsele ce NU existau în piață. Poate reușiți să analizați faptul că Primăria Capitalei a inițiat de 2 ori cumpărarea de măști și acestea au fost atribuite unor societati, care NU au livrat NICIODATĂ, pentru că nu le aveau în stoc. De ce nu precizați și prețurile cu care au fost vândute produsele, unele dintre ele fiind muult sub prețul de piață a oricăror distribuitori puși pe căpătuială în această perioadă!
Datorităparteneriatelor pe care le deținem cu furnizori externi prețurile la care avem acces sunt mai mult decat competitive. Combinezoane profesionale cu protecție antistropire A 20, le-am vândut la 35 lei+TVA, în condițiile iî care aceste produse se achiziționează din CHINA: începând de la 20 USD, fără costuri de transport, vamă și alte cheltuieli).
„Transparența” dvs se vede până la capăt ! De ce nu ați publicat toate vânzările companiei pe care o incriminați? Aveți acces în SICAP la toate vânzările făcute de Compania incriminată. Am vândut către Spitale, Instituții Publice, dar și private!
Vă fac cunoscut faptul că aveți o scăpare de nuanță vis a vis de câșstigurile companiei, pe care le-a făcut cu Companiile Primăriei (cifra facturată NU este egala cu profitul, în spatele acesteia fiind cheltuiala cu marfa, cheltuiala cu șoferii, angajații și altele, deci vă rog când faceți publice astfel de subiecte să informați corect aceste aspecte).
Totodată, vă rog să analizați în detaliu toate aspectele, compania noastră având contracte prin participare la achiziții (NU DIRECTE), ci prin depunere de documentații, fiind distribuitor al unor mari Companii externe în domeniul Cleaning Profesional!
Totodată vă rog să revizuiți lista cu Companiile cărora le-am vândut, pe care le enumerați în articol, una dintre ele fiind dublată în enumerarea dvs.”.
Răspunsul Primăriei Capitalei:
„Având în vedere solicitarea dvs. referitoare la achizițiile de materiale de protecție realizate de anumite companii municipale, vă comunicăm următoarele:
În contextul evoluției la nivel mondial și național a epidemiei de coronavirus, o serie de companii municipale au achiziționat materiale de protecție și dezinfectanți, respectând toate cerințele legale în vigoare privind achizițiile publice: Compania Municipală Consolidări S.A., Compania Municipală Termoenergetica, Compania Municipală Iluminat Public București SRL, Compania Municipală Dezvoltare Durabilă București și Compania Municipala Parcuri și Grădini București.
Achizițiile au fost realizate în funcție de prețul cel mai scăzut, dar și de termenul de livrare cel mai scurt, fiind făcute de la operatori economici care aveau produsele în stoc, pentru a se evita un termen de livrare foarte lung. Acest criteriu a fost avut în vedere pentru a asigura continuitatea serviciilor, inclusiv a celor de utilitate publică, dar și de necesitatea protejării salariaților, mulți dintre ei veniți din afara municipiului București.
Ca urmare, precizăm din start faptul că aceste achiziții s-au desfășurat conform criteriilor menționate și conform prevederilor legale în domeniu, așadar fără legătură cu deținătorul firmei. De altfel, așa cum se poate vedea în cele expuse detaliat în acest răspuns, achizițiile s-au realizat de la mai mulți furnizori, nu de la unul singur. Menționăm că, în cazul în care o firmă deține prețul cel mai scăzut, nu există bază legală pentru a ignora oferta respectivă pe motivul unei foste colaborări a deținătorului cu una dintre companiile municipale.
De altfel, persoana în cauză și-a încetat activitatea de membru în consiliul de administrație al unei companii municipale încă de anul trecut.
Subliniem, totodată, detaliul următor: chiar și atunci când se aplică achiziția directă, are loc în avans un studiu de piață privind prețurile practicate de diferiți ofertanți.
În plus, procedura de achiziție publică (achiziție directă, procedură simplificată sau licitație publică deschisă) se stabileste – conform prevederilor legale – în funcție de valoarea estimată a unei achiziții din cuprinsul referatului de necesitate. Astfel, achizitia directa este aplicata numai in situatiile prevazute de lege, anume: produse sau servicii cu valoarea estimată a achiziției, fără TVA, mai mică de 135.060 lei, respectiv lucrări – cu valoarea estimată a achiziției, fără TVA, mai mică de 450.200 lei (art.7, din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare).
1. În ceea ce privește achizitiile realizate deCompania Municipală Termoenergetica București: un total de 120.000 de măști de protecție de unică folosință, precum și alte materiale sanitare și de protecție, au fost cumpărate de la furnizori diferiți, în cadrul unor proceduri succesive, realizate ulterior consultării Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Cele 120.000 de măști au fost achiziționate astfel:
– în data de 12 martie 2020 au fost cumpărate de la firma Inedit Clean Total SRL în valoare de 101.120 de lei;
– în 16 martie au fost achiziționate de la firma Viomar Best Distribution SRL în valoare de 30.000 de lei;
– în 25 martie de la Inedit Clean Total SRl în valoare de 320.000 de lei;
– în data de 9 aprilie au fost făcute două achiziții, respectiv de la Viomar Best Distribution SRL în valoare de 31.980 de lei și de la societatea Pearl Trading SRL în valoare de 120.000 de lei.
Produsele erau necesare pentru a asigura măsurile stabilite pentru protecția celor aproximativ 3.100 de salariați. Măsurile au fost decise având în vedere faptul că serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice, ceea ce presupune faptul că toți salariații își desfășoară activitatea în regim normal de lucru.
2. Referitor la COMPANIA MUNICIPALĂ CONSOLIDĂRI S.A.:
Compania a achiziționat 24.000 de măști chirurgicale (3 pliuri, 2 straturi, cu elastic).
Compania a ales oferta cu prețul de 4,6 lei pe bucată, adică cel mai mic preț dintre cele 4 oferte analizate (cu prețuri sub pragul de 6 lei/buc. si existente în SEAP la momentul achiziție), astfel:
– Ofertant LUXMED VEST DISTRIBUTION SRL, pret 5,99 lei/buc.;
– Ofertant MOTOR STARTER SRL, pret 300 LEI/ set 50 buc., respectiv 6,00 lei/buc.;
– Ofertant LUAN VISION SRL, pret 6,00 lei/buc.;
– Ofertant INEDIT CLEAN TOTAL SRL, pret 4,60 lei/buc.
Plaja de valori pentru acest produs era cuprinsă între 4,6 ÷ 10 lei/buc, fără TVA la operatorii economici inscrisi in SEAP, care aveau produsul in stoc, la momentul evaluării, iar ulterior, au fost inregistrate cresteri de pret in SEAP, de pana la 14 lei/buc.
In plus, precizăm ca verificările în SEAP la momentul achiziției indicau faptul că cei mai mulți operatori economici aveau înscris în dreptul produsului: „NU EXISTĂ ÎN STOC”.
La nivelul lunii martie 2020, compania avea un număr de 817 angajați, majoritatea fiind muncitori cu domiciliul în zone limitrofe ale Municipiului București. Mentionam ca în această perioadă se afla în execuție un număr de 40 contracte și acorduri cadru pentru lucrari publice: consolidare imobile, lucrări de punere în siguranță a unor imobile situate în Municipiul București, rproiectul de restaurare și punere în valoare a Palatului Voievodal Curtea Veche, construirea de complexe multifuncționale pentru activități didactice și sport pentru 3 unități de învățământ din Municipiul București, o serie de alte contracte de mentenanță, proiectare, execuție lucrări și asistență tehnică din partea proiectantului pentru spitalele aflate în administrarea ASSMB București, lucrări de execuție canalizații electrice, lucrări de desfacere și refacere a părții carosabile, lucrări instalare stâlpi susținere semafoare, contracte încheiate cu alti 7 beneficiari.
3. Compania Municipala Iluminat Public București SRL
Pentru protecția salariaților, Compania Municipala Iluminat Public București SRL a realizat 2 achizitii pentru un total de 20.000 de măști de protecție.
Astfel, pentru pregatirea primei achizitii, Compania a realizat studiul de piața pentru stabilirea valorii estimate, a consultat catalogul electronic din SEAP si a identificat 5 oferte, dupa cum urmeaza:
· Inedit Clean Total SRL – 4,5 lei fără TVA / buc
· SC Efarm Top SRL – 4,7 lei fără TVA /buc
· SC Brillmed SRL – 4,88 lei fără TVA /buc
· SC Kalina Sales SRL – 5 lei fără TVA /buc
· SC Megacons-Brilago SRL – 6,03 lei fără TVA / buc
Achizitia a fost realizata în data de 11.03.2020, prin SEAP, la pretul cel mai mic (4,5 lei / bucată), iar livrarea s-a realizat a doua zi.
A doua achizitie – pentru 15.000 de masti – s-a realizat dupa instituirea starii de urgenta, pentru a continua aplicarea masurilor de a salariaților si a presupus realizarea unui nou studiu de piața:
· Inedit Clean Total SRL – 6.4 lei fără TVA /buc
· SC Trade Europe International SRL – 6.59 leifără TVA /buc
· SC Blue Office Trading SRL – 6.99 lei fără TVA / buc
Achizitia a fost realizata in data de 25.03.2020 la un preț negociat de 5.5 lei fără TVA/bucata, asadar tinând cont de prețul cel mai mic si termenul scurt de livrare, iar livrarea a fost realizata pe 27.03.2020.
4. Compania Municipala Dezvoltare Durabila București
Achizitiile acestei companii provin de la furnizori diferiti si au vizat produse pentru protejarea angajatilor, la urmatoarele valori fara TVA:
1. pe 10 martie: 65l de dezinfectant maini – 2.452,3 lei (ELECTROMET SRL), procedura SEAP
2. pe 11 martie: 200 Pachete masca chirurgicala 3 pliuri – 940 lei (SC INEDIT CLEAN TOTAL SRL), procedura SEAP
3. pe 26 martie: 600 perechi manusi chirurgicale – 264 lei (SC PREMIER LAB), procedura offline
4. pe 2 aprilie: 200 masti chirurgicale 3 pliuri – 1.134,45 lei (SC ROMOLD SRL), procedura offline
5. pe 2 aprilie: 70 l dezinfectant maini – 5.390 lei (SC INEDIT CLEAN TOTAL SRL), procedura offline
6. pe 7 aprilie: 500 manusi + 300 masti protectie 3 pliuri – 2.698 (CEGEDIM RX), procedura offline
Întrucât valoarea estimată a produselor este mai mică de 70.000 lei fără TVA, produsele au fost achizitionate prin achizitie directa.
5. Compania Municipala Parcuri si Gradini Bucuresti
Compania Municipala Parcuri si Gradini Bucuresti a estimat un necesar de 6000 de bucati de masti de protectie pentru salariati.
Mentionam ca a fost efectuat un studiu de piata pentru stabilirea valorii estimate si a fost consultat catalogul electronic al Site-ului Electronic de Achizitii Publice.
Tinand cont de pretul cel mai mic (4,8 lei fara TVA / buc), a fost incheiata in data de 18.03.2020, prin SEAP, achizita a 6.000 de masti de protectie, livrate de catre Inedit Clean Total SRL in data de 27.03.2020.”
*În versiunea inițială, materialul a apărut cu titlul „O fostă șefă de companie municipală primește contracte pe bandă rulantă de la Primăria Capitalei. A luat 170.000 de euro într-o lună de la companiile lui Firea”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro