Astfel, în perioada ianuarie – octombrie 2021, în baza sesizărilor şi reclamaţiilor clienţilor finali, în paralel cu celelalte tipuri de acţiuni de control, Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a efectuat şi 749 de acţiuni de control de tip supraveghere la furnizorii de energie electrică şi gaze naturale, din care 534 în domeniul energiei electrice şi 215 în domeniul gazelor naturale.
Cea mai mare amendă
Compania Hidroelectrica a primit o amendă în valoare de 1,55 de milioane de lei, cea mai mare dintre cele aplicate de ANRE, în principal pentru:
- Nerespectarea termenului de 5 zile pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice, după ce clientul final a acceptat condiţiile de furnizare propuse de furnizor;
- Neîndeplinirea obligaţiei de a furniza corect şi complet datele şi informaţiile solicitate de ANRE şi să îndeplinească măsurile dispuse de aceasta.
De altfel, Hidroelectrica a fost compania care a primit cele mai mari amenzi din partea Autorității de reglementare și în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021.
Ceilalți furnizori de energie electrică și gaze naturale care au fost sancționați sunt Enel Energie Muntenia, Enel Energie, EON Energie România, Engie România și CEZ Vânzare.
Nereguli și la Enel, EON, Engie și CEZ Vânzare
Enel Energie Muntenia a fost sancţionată cu amendă în valoare de 410.000 de lei (320.000 de lei în domeniul energiei electrice și 90.000 de lei în domeniul gazelor naturale) în principal pentru:
- Nerespectarea termenului de maximum 21 de zile pentru schimbarea furnizorului;
- Nerespectarea termenului de maximum 42 de zile de la încetarea contractului de furnizare pentru transmiterea clientului final a facturii cu decontul final de regularizare a obligațiilor de plată.
Enel Energie a primit o amendă totală în valoare de 190.000 de lei (140.000 de lei în domeniul energiei electrice și 50.000 de lei în domeniul gazelor naturale) în principal pentru:
- Nerespectarea termenului de maximum 21 de zile pentru schimbarea furnizorului;
- Nerespectarea termenului de maximum 42 de zile de la încetarea contractului de furnizare pentru transmiterea clientului final a facturii cu decontul final de regularizare a obligațiilor de plată;
- Neincluderea în factură a tuturor informațiilor prevăzute în regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali.
La rândul său, E.ON Energie România a primit o amendă în valoare de 105.000 de lei (90.000 de lei în domeniul gazelor naturale și 15.000 de lei în domeniul energiei electrice) în principal pentru:
- Nerespectarea obligației de a pune la dispoziția celor interesați, în scris, prin intermediul punctului unic de contact/punctelor de informare regională/locală, şi în format electronic, prin intermediul paginii proprii de internet, a ofertelor-tip definite pe fiecare categorie de client final;
- Nerespectarea obligației de a furniza gaze naturale în baza unui contract de furnizare încheiat cu clientul final;
- Nerespectarea obligației de a încheia contractele de furnizare a gazelor naturale, pe baza documentelor legale prezentate de solicitant.
Engie România a fost sancţionată cu o amendă în valoare de 90.000 de lei în domeniul gazelor naturale, în principal pentru nerespectarea termenului de 15 zile de răspuns la sesizările adresate de consumatori cu privire la facturi.
Și CEZ Vânzare a fost amendată, cu 20.000 de lei (10.000 de în domeniul energiei electrice și 10.000 în domeniul gazelor naturale) pentru:
- Nerespectarea termenului de 5 zile pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice, după ce clientul final a acceptat condițiile de furnizare propuse de furnizor;
- Nerespectarea termenului de maximum 21 de zile pentru schimbarea furnizorului.
Arbitrul de pe piața energiei precizează că amenzile contravenţionale pe care le aplică se constituite integral ca venit la bugetul de stat.