Cuprins:
Inițiativa vine după ce mai mulți producători români au acuzat marile rețele de retail de abuzuri, fie prin delistarea produselor lor, fie prin practicarea unor adaosuri comerciale uriașe, care fac mărfurile lor necompetitive cu cele de import sau cu propriile mărci ale magazinelor.
Toate partidele participă la proiect
Proiectul este realizat de senatorul PSD Dănuț Cristescu, din Teleorman, dar este semnat de un număr total de 50 de parlamentari, atât de la PSD, cât și de la PNL, USR și AUR.
Conform notei de fundamentare, piața bunurilor de larg consum este dominată covârșitor de marile rețele și este afectată grav de „distorsiuni permanente ale liberei concurențe”.
Documentul susține că, potrivit Comisiei Europene, „libera concurență este elementul-cheie al unei economii de piață deschise și oferă consumatorilor produse și servicii de cât mai bună calitate la prețuri cât mai competitive”.
Problemele semnalate de producătorii locali
Însă, conform inițiatorilor, a doua parte, cea legată de calitate și prețuri, nu se aplică în practică.
„Ori, pe piața din România cei mai mulți producători autohtoni de bunuri de larg consum sunt refuzați total sau parțial de marile lanțuri de magazine, fără nicio evaluare a calității, a prețului sau a capacității de producție”, conform documentului.
Nota de fundamentare precizează că sunt restricționate nejustificat produsele de calitate sau cele cu prețuri competitive.
Limitarea prezenței la raft, doar cu argumente concrete
„Limitarea prezenței în magazine și, implicit, limitarea comercializării celor mai bune produse autohtone, fără niciun argument comercial, a devenit cea mai comună practică comercială neloială în rândul marilor retaileri care activează pe piața din România”, se arată în document.
Practic, marii retaileri nu vor mai putea refuza listarea de produse fără argumente.
De asemenea, o altă practică apreciată ca fiind neloială este aplicarea de adaosuri comerciale diferite unor produse din aceeași categorie. Spre exemplu, conform legislației actuale, la un produs lactat un retailer poate pune un adaos comercial de 10%, iar la altul din aceeași categorie, 50%.
Conform proiectului, manipularea prețurilor la raft prin adaosuri diferite va deveni acum ilegală.
O altă practică prezentată în nota de fundamentare este listarea temporară a produselor pentru care nu există motive de refuz, dar cu o prezență foarte redusă la raft, urmată de o simplă notificare de scoatere a acestora.
Amenzi drastice pentru adaosuri diferite la aceeași categorie de produse
Conform proiectului, aplicarea de adaosuri diferite la produse din aceeași categorie și refuzul de a furniza informații privind stocurile producătorului se vor sancționa cu amenzi de la 50.000 la 500.000 de lei.
Refuzul nejustificat de a lista produse, încetarea nejustificată a contractelor și impunerea de clauze oneroase vor fi sancționate cu amenzi de până la 5% din cifra de afaceri.
Înghețata Cremola, delistată de la raft
Proiectul a apărut după ce mai multe cazuri au ajuns în presă, după ce o serie de producători autohtoni s-au plâns că sunt abuzați de marii retaileri.
Producătorul Cream Land din Teleorman, care realizează înghețata Cremola, a acuzat că a fost scos de la raft fără justificări de către Metro, Profi, Selgros, Penny și Carrefour, deși avea prețuri mai mici decât mărcile străine, iar produsul este fără aditivi, potrivit Hotnews.
Cazul Profi – Prăvălia D Art
Un alt caz este cel al cofetăriei Prăvălia D Art, ale cărei produse au fost scoase de pe rafturi de retailerul Profi.
Consiliul Concurenței a făcut inspecții inopinate la sediile Profi din București și Timișoara și a declanșat o investigație, după ce producătorul a pus la dispoziție documente ce arată depășirea termenelor de plată stabilite prin contract și modificarea unilaterală a clauzelor contractuale, conform Digi24. Acestea sunt considerate practici neloiale.
Lanțul Profi va fi preluat de grupul Mega Image, noua entitate urmând să fie unul dintre cei mai mari retaileri din România.
Magiunul de Topoloveni vs Metro
De asemenea, firma care produce Magiunul de Topoloveni, care este producător protejat de legislația europeană, fost delistat de Metro.
Firma a dat în judecată retailerul, susținând că acesta impunea un preț de achiziție de 9 lei, dar vindea magiunul cu 30 de lei la raft, conform Adevarul.ro.
Lapte la preț dublu
Alte acuzații în privința retailerilor au venit de la producătorii de lapte și lactate, care au acuzat că produsele lor ajung la raft cu prețuri foarte mari și astfel nu se vând.
Producătorii susțineau în primăvară că laptele pleacă de la poarta fermei la 1,7-2 lei pe litru, iar de la procesator pleacă la 4-4,5 lei. În schimb, ajunge la raft cu 7 lei pe litru.
De asemenea, producătorii de fructe și legume se plâng an de an că ajung să arunce cantități însemnate la gunoi din cauza retailerilor.
Ce spune inițiatorul legii
Inițiatorul proiectului legislativ Dănut Cristescu a declarat pentru Libertatea că are foarte multe plângeri din partea micilor producători locali.
„Au fost multe plângeri, au venit peste 20 de producători la comisia de abuzuri și la comisia economică. Iar alții se plâng în privat, dar spun că nu pot face publice cazurile, de teama retailerilor”, a declarat el.
Acesta acuză Consiliul Concurenței de lipsă de implicare și acuză instituția condusă de Bogdan Chirițoiu că face jocurile marilor retaileri.
„După ce la Comisia de Abuzuri s-a pus batista pe țambal, problema a reapărut la Comisia Economică, unde au fost chemați atât Consiliul Concurenței, cât și retailerii. Consiliul Concurenței a făcut vorbire de două lucruri: că nu există indicii, deși li s-au pus pe masă practici și plângeri, și că este o problemă de legislație”, continuă Cristescu.
Acuzații la adresa Consiliului Concurenței
Mai exact, Consiliul Concurenței a invocat Legea 81 din 2022, privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în domeniul alimentar, conform acestuia.
„Adică nu vor să facă nimic. Așa că modificăm legea ca să le dăm mai multe puteri, să nu poată spune că nu pot face nimic”, punctează parlamentarul.
Acesta dă ca exemplu Legea 11 privind combaterea concurenței neloiale, care prevede clar că Consiliul Concurenței se poate autosesiza din oficiu.
„Au făcut joc de glezne și n-au făcut nimic. Guvernul francez a amendat drastic în trecut Carrefour pentru practici similare”, a punctat senatorul.
Conform surselor Libertatea, Consiliul Concurenței consideră că problemele de calitate ale alimentelor trebuie rezolvate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Cristescu spune că nu calitatea este problema principală, ci comportamentul retailerilor.
Fermierul fără angajați
El a dat și un contra-exemplu, respectiv firma Ograda cu Delicii SRL, prezentă în lanțul Kaufland sub marca fermierului Sabin. Aceasta vinde de la castraveți murați la cârnați, la pui și la cașcaval.
Jurnalistul Dragoș Pătraru, care a făcut public cazul, a arătat că firma nu este producător, ci un intermediar.
Aceasta are ca obiect de activitate comerțul cu ridicata de produse alimentare, a fost înființată în 2021 și, conform datelor Ministerului Finanțelor, nu are angajați.
Compania a raportat anul trecut venituri de 174,9 milioane de lei și un profit net de 19 milioane de lei.
Ce spune Consiliul Concurenței
Consiliul Concurenței spune că susține îmbunătățirea Legii 81/2022, dar apreciază că unele aspecte sunt deja aplicate.
În privința relațiilor dintre retaileri și producători, instituția arată că tocmai a impus condiții pentru Mega Image la preluarea Profi, fiind pentru prima dată în istoria instituției când impune condiții privind listarea și delistarea furnizorilor. Peste 600 de furnizori Mega Image/Profi vor fi protejați astfel, conform instituției.
Angajamentele au fost puse în dezbatere publică și au fost deja primite peste 50 de observații.
Instituția mai spune că a declanșat o investigație în cazul Profi – Prăvălia D Art, iar companiile au recurs la mediere și au soluționat cazul.
„Încurajăm firmele românești să contacteze instituția dacă consideră că este încălcată legislația care reglementează relația dintre comercianți și furnizori”.
Consiliul Concurenței
Proiecte și la Ministerul Agriculturii
Avalanșa de plângeri ale producătorilor a dus și la alte propuneri în domeniu.
Ministrul agriculturii Florin Barbu anunța în primăvară că dorește interzicerea mărcilor proprii ale retailerilor, deoarece acestea fac concurență neloială producătorilor.
Recent, Barbu a vrut și plafonarea adaosului comercial pentru toate produsele procesate în România.
Zilele trecute acesta a afirmat că amână plafonarea adaosului, dar va constitui un comitet care să monitorizeze prețurile.
Acesta a spus că nu se renunță la plafonare, dar monitorizarea își propune să rezolve problemele de adaos comercial nejustificat de mare pus produselor românești în fața celor de import.