Executivul comunitar a adoptat, astfel, primele decizii de desemnare prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale (DSA), desemnând o listă cu 17 platforme online foarte mari şi două motoare de căutare online foarte mari, care au cel puţin 45 de milioane de utilizatori activi pe lună.
Platformele online foarte mari sunt:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Twittter
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando.
Motoarele de căutare online foarte mari desemnate sunt Bing şi Google Search.
Platformele au fost desemnate pe baza datelor privind numărul de utilizatori pe care acestea trebuiau să le publice până pe 17 februarie anul acesta.
Ce principii vor trebui să respecte marile platforme online
Odată desemnate, companiile respective vor trebui să se conformeze, în termen de patru luni, tuturor noilor obligaţii care le revin în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale.
Scopul urmărit este acela de a conferi un rol mai pregnant utilizatorilor online şi de a-i proteja, inclusiv pe minori, prin faptul că regulamentul impune serviciilor desemnate obligaţia de a evalua şi a atenua riscurile sistemice la care sunt expuse, precum şi de a pune la dispoziţie instrumente solide de moderare a conţinutului.
În acest sens, se prevede un rol mai pregnant al utilizatorilor, o protecţie solidă a minorilor, o moderare mai diligentă a conţinutului, mai puţină dezinformare, precum şi o mai mare transparenţă şi responsabilitate.
În termen de patru luni de la notificarea deciziilor de desemnare, platformele şi motoarele de căutare desemnate vor trebui să îşi adapteze sistemele, resursele şi procedurile pentru a se conforma cerinţelor, vor trebui să instituie un sistem independent de conformitate şi să realizeze o primă evaluare anuală a riscurilor, pe care să o transmită apoi Comisiei.
Astfel, platformele vor trebui să identifice, să analizeze şi să atenueze o gamă largă de riscuri sistemice, de la modul în care conţinutul ilegal şi dezinformarea pot fi amplificate prin intermediul serviciilor lor, până la impactul asupra libertăţii de exprimare şi a libertăţii mass-mediei. De asemenea, vor trebui evaluate şi atenuate riscurile specifice legate de violenţa online bazată pe gen şi de protejarea minorilor şi a sănătăţii lor mintale în mediul online.
Planurile de atenuare a riscurilor prezentate de platformele şi motoarele de căutare desemnate vor face obiectul unui audit independent şi al unei supravegheri din partea Comisiei Europene.
Respectarea Regulamentului privind serviciile digitale va fi asigurată prin intermediul unei arhitecturi de supraveghere paneuropene.
Deşi Comisia este autoritatea competentă în materie de supraveghere a platformelor şi a motoarelor de căutare desemnate, ea va lucra în strânsă cooperare cu coordonatorii serviciilor digitale în cadrul de supraveghere instituit prin Regulamentul privind serviciile digitale. Aceste autorităţi naţionale, care sunt responsabile şi cu supravegherea platformelor şi a motoarelor de căutare mai mici, vor trebui să fie instituite de statele membre ale UE până pe data de 17 februarie 2024.
Această dată este şi termenul până la care toate celelalte platforme vor trebui să se conformeze obligaţiilor care le revin în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale şi să le asigure utilizatorilor lor protecţia şi garanţiile prevăzute în regulament.
Fotografie ilustrativă / Sursa: 123rf.com