Libertatea a vorbit cu o parte dintre marinari, care spun că sunt la capătul puterilor.
”Suntem la nici doi kilometri de mal, vedem cum trec maşinile şi ne uităm ca mâţa la peştele de pe masă, cu aceeaşi poftă”, spune un navigator român.
Abigail Joseph este o navă care aparţine companiei norvegiene Yinson Production. Transportă hidrocarburi, cu un echipaj de 97 de marinari, dintre care 15 sunt români, inclusiv comandantul. Trei dintre aceşti marinari au contractele expirate şi vor de câteva luni să revină acasă, dar nu au reuşit.
Oamenii nu pot fi repatriaţi din cauza pandemiei şi acuză că firmele care îi reprezintă şi ambasadele că joacă ping-pong cu ei.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/06/whatsapp-image-2020-06-27-at-11-55-22-1024x768.jpeg)
La nivel mondial, se estimează că aproximativ 200.000 de navigatori sunt blocaţi acum pe nave din cauza pandemiei, potrivit Camerei Internaționale de Navigație.
De şase luni pe vapor
Pentru patru dintre marinari, voiajul a început în decembrie 2019, iar pentru ceilalţi, la începutul lui 2020. Nava a ajuns în Singapore, unde contractele unora dintre marinari au expirat.
„Eu am cerut debarcarea când am terminat contractul de două luni, la termen normal. Mi s-a refuzat, spunându-mi că trebuie să-mi plătesc biletul de avion. A trebuit să plec iarăşi în voiaj internaţional, către Namibia”, povesteşte unul dintre marinari, care se află din ianuarie plecat în voiaj.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_72b816c335ccc81d4b97611374a936a0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/06/whatsapp-image-2020-06-27-at-11-56-12-1024x768.jpeg)
În drum spre Namibia, au mai rămas blocaţi în Mauritius, apoi au reuşit în mai să ajungă la destinaţie. Namibia nu îi primeşte însă pe marinari la ţărm, din cauza reglementărilor locale privind pandemia.
Nu primim aprobarea de intrare în port. Ne aduc provizii la 3-4 săptămâni şi atât. Contractele sunt expirate de mult. Şi mie mi-a expirat. Dacă păţesc ceva, mă accidentez, nici asigurare medicală nu mai am.
Un navigator:
1.500 de euro doar pentru a vorbi cu familia
Abigail Joseph urmează să plece în iulie/august în Golful Walvis, din largul Namibiei, astfel încât mutarea navei pentru debarcarea în altă parte a celor din echipaj care vor să fie repatriaţi nu este o soluţie practică pentru companie, spun navigatorii.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/06/10600810030582053709298432170306934140859388n-1024x768.jpg)
”Fizic suntem terminaţi, pentru că vaporul fiind FPSO (mijloace plutitoare de producție, depozitare și descărcare – n.r.), se lucrează 12 ore pe zi, 7 zile din 7. Fizic şi psihic suntem la pământ”, spune marinarul.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_08b999288cd80933388d6f995b7c16fe.jpg)
Oamenii nu se plâng de condițiile de pe navă, ci doar de oboseală și de faptul că nu știu când și cum pot să se întoarcă acasă.
Banii pe care i-au strâns sunt cheltuiţi acum ca să poată vorbi măcar la telefon cu familia.
Internetul e foarte prost. Cred că am cheltuit 1.500 de euro doar pe cartele telefonice, ca să pot comunica cu familia.
Marinar român:
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/06/whatsapp-image-2020-06-27-at-11-56-24-1024x768.jpeg)
Eforturi pentru repatrierea marinarilor
Românii au ajuns pe Abigail Joseph printr-o firmă de crewing din Constanţa, Barklav România. Aceasta reprezintă 13 dintre cei 15 marinari de la bord, ceilalţi doi având contract direct cu armatorul.
Marinarii care au contractele expirate şi care vor să revină acasă spun că s-au făcut eforturi pentru repatrierea lor, dar de fiecare dată au apărut noi probleme şi amânări.
”Firma de crewing ne spune că nu are ce face, să vorbim cu comandatul navei, că el e acolo, cu noi. Când ne ducem la comandant, ne spune să vorbim cu birourile, că el nu mai are ce să facă”, povestesc oamenii.
Compania care deține nava: Vrem să rezolvăm problema săptămâna viitoare
Compania norvegiană care deține nava a oferit explicaţii pentru Libertatea. Potrivit acesteia, toate zborurile din Namibia şi ţările învecinate sunt suspendate, aşa încât singura variantă este organizarea unui zbor charter.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_eee6ecccf84b256bf49cc71e630a21c5.jpg)
”Aceasta a fost prioritatea companiei în ultimele 3 săptămâni. Cu toate acestea, procesul de a obţine toate aprobările necesare, permisele, documentele şi alte probleme neprevăzute s-a dovedit a fi extrem de lung şi birocratic, iar asta a dus la decalarea programului de zbor”, se arată în punctul de vedere transmis Libertatea.
Problemele ar urma să fie rezolvate însă săptămâna viitoare, promite armatorul.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/06/whatsapp-image-2020-06-27-at-11-57-14-1024x512.jpeg)
Yinson spune că îşi doreşte ca în următoarele zile să poată fi rezolvată şi problema zborului charter. Zborul a fost deja plătit.
Între timp, marinarii au încercat să vorbească şi cu cei de la Ambasada României din Africa de Sud, care se ocupă şi de problemele românilor din zona Namibiei.
”Am încercat să sun ambasada, mi-a spus că ne va contacta cineva, ne-a contactat Papa de la Roma. Efectiv suntem ai nimănui, lăsaţi de izbelişte. Nu m-a sunat nimeni de la ambadasă, nici de la consulat”, spune un marinar.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/06/whatsapp-image-2020-06-27-at-11-55-56-1024x768.jpeg)
Libertatea a contactat şi Ministerul Afacerilor Externe pentru puncte de vedere cu privire la situaţia românilor. Nu am primit deocamdată niciun răspuns.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_dc04e4043bfe24aab7dd9c781fc010ee.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f1151644557da39f84fae40212b79fd1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1f2b8c0f43874c4036f3941a653afaf6.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_9da15bd1fa74c2461872e346ce6fefb6.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ab97523dc3e6e50ab2dc3f546d965659.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_845e8c316c65e0f40ee62cbf5c47efd3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_45063146cd597b758e5a7075e6501c45.jpg)