Spre exemplu, indicatorul de combustibil se aprinde atunci când rezervorul este aproape gol, în timp ce martorul de baterie se aprinde în momentul în care există o tensiune scăzută a alternatorului sau o defecțiune a sistemului de încărcare.
Un alt martor care se poate aprinde în bord este EPC, iar în cele ce urmează îți vom spune ce problemă semnalează el și ce trebuie să faci în această situație.
Cuprins:
Ce este martorul de bord EPC
Martorul de bord EPC este cunoscut de majoritatea posesorilor de mașini care fac parte din Grupul Volkswagen, adică Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley și Lamborghini.
Cei care nu dețin au autoturism din acest grup trebuie să știe că martorul EPC se va aprinde în momentul în care computerul mașinii va depista o problemă la nivelul sistemului Electronic Power Control (n.n. – controlul electronic al puterii).
Altfel spus, martorul de avertizare EPC se aprinde pe tabloul de bord atunci când computerul detectează orice tip de problemă de alimentare.
Din păcate, semnalul luminos nu indică problema specifică, ci doar o problemă generală care necesită o verificare de specialitate.
Când se aprinde martorul de bord EPC și ce faci în fiecare dintre situații
În cazul în care martorul EPC se va aprinde concomitent cu alți martori cum ar fi martorul ESP sau martorul „Check Engine”, înseamnă că problema este depistată fie la nivelul sistemului de admisie, fie la motor.
Cea mai frecventă problemă pentru care se aprinde martorul EPC apare la clapeta de admisie aer la motor. Mai precis, este posibil să se fi depus mizerie pe ea. În acest caz, clapeta va trebui curățată, iar apoi va trebui resetat sistemul, utilizându-se o interfață VAG-COM.
De asemenea, martorul EPC se mai poate aprinde din cauza benzinei de proastă calitate sau a defectării unor componente electronice de la nivelul ECU. Uneori, această problemă vine „la pachet” cu o variație a turației motorului și/sau lipsa puterii acestuia. În anumite situații, motorulva intra în „safe-mode”.
Dacă martorul EPC se aprinde singur, cauzele pot fi multiple, iar acestea sunt, de regulă, de natură electronică. În manualul mașinii se menționeză cu claritate faptul că acest martor se va aprinde atunci când apare o problemă cu pedala de accelerație. În aces caz, un test de diagnoză va indica problema.
O altă cauză o constituie defectarea „switch”-ului de la pedala de frână, care este situată deasupra acesteia. Ca o consecință, stopurile nu se vor mai aprinde. Operațiunea de schimbare a switch-ului este destul de simplă, iar piesa costă între 50 și 100 de lei.
Iată și alte situații în care martorul de bord EPC se poate aprinde:
- Bujii supraîncălzite (la mașinile diesel);
- Senzor de motor defect,
- Senzor ABS defect;
- Controlul tracțiunii defect;
- Probleme cu „Cruise Control;
- Senzor de turație a motorului defecte.
Cât poți conduce cu martorul EPC aprins
În clipa în care martorul EPC se aprinde în bord cu siguranță mulți dintre șoferi își pun întrebarea cât de mult mai pot merge în aceste condiții sau cât de periculos este.
Așadar, când constași aprinderea semnalului de avertizare EPC va trebui să remediezi cât mai repede problema deoarece, cum spuneam mașina piate intra în „safe mode”, iar unele funcții ale mașinii vor fi limitate.
Din cauză că lampa EPC este integrată în sistemul de direcție și în cel de frânare este necesar să rezolvi problema cât mai repede deoarece pot apărea și alte avarii, care pot fi extrem de costisitoare.
De asemenea, este important atât pentru siguranța ta și a pasagerilor din mașină, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Aste, pentru că din cauza limitării unor funcții așa cum este ABS-ul, consecințele pot fi foarte grave în cazul unei situații-limită.