Roberta Dragomir și Cristina I. erau studente la Facultatea de Geografie, iar anul trecut, în august, veniseră la mare ca să sărbătorească ziua de naștere a unui coleg.
„Am ajuns pe 18 august, pe 21 trebuia să plecăm acasă și eram cazați la o vilă de la ieșirea din 2 Mai spre Vama Veche”, povestește Cristina.
În noaptea de 18/19 august au petrecut în Vama Veche, iar în jurul orei 4:30 au plecat pe jos, spre locul de cazare și au mers, în jur de 50 de minute, pe trotuarul ce leagă Vama Veche de 2 Mai, aflat în dreapta șoselei.
„În apropiere de 2 Mai, după ce trotuarul s-a terminat, am mers pe acostament, aproape în şir indian, ca să nu intrăm pe şosea. Eu eram ultima din grup”, își amintește tânăra. După câțiva zeci de metri, spune ea, „am văzut o lumină foarte puternică ce se apropia din spatele meu și am fost trântită la pământ.”
Nici n-a mai apucat să vadă mașina lui Vlad Pascu, care intrase cu peste 100 km/h în grupul lor. „După ce m-am ridicat, m-am uitat după Roberta și Sebi. Voiam să o aud pe Roberta, voiam să știu că prietena mea este în viață. Dar ei erau foarte departe de mine, când am început să-i caut. Cineva a sunat la 112 și mie mi s-a părut că a durat foarte mult până când a venit ambulanța.”
Pe Roberta nu am văzut-o decât după ce m-a luat ambulanța, pentru că în ambulanță era lumina care se reflecta și afară. Am strigat-o și din ambulanță, dar medicii mi-au zis să n-o mai strig, pur și simplu au închis ușa.
Cristina I, rănită în accidentul produs de Vlad Pascu:
Maşina lui Pascu o lovise pe Cristina în braţul stâng, cu oglinda retrovizoare. Medicii au stabilit că tânăra a suferit leziuni ce au necesitat 70 zile de îngrijiri medicale.
„Putea să meargă pe jos, nu să pună viețile altor oameni în pericol”
Până acum, Cristina a trecut prin trei operații dificile și încă nu știe dacă nu cumva va fi nevoie de încă o intervenție chirurgicală.
„Au fost foarte multe de îndurat și, în continuare, am foarte multe de îndurat, pentru că am avut mâna stângă ruptă, osul spart. Mi-a secționat nervul radial, am suferit un transplant de nerv, o operație foarte rară. Șansele ca să-mi recuperez mobilitatea mâinii stângi sunt de 70%”, spune tânăra.
Joi, 18 aprilie, ea a fost citată ca să dea declarație la Judecătoria Mangalia. După ce procesul s-a amânat, Cristina s-a întors, pentru prima oară după tragedie, la locul accidentului. Alături de mama ei, ea a aprins lumânări și tămâie, în memoria prietenilor care au murit în accident.
Jurnaliștilor prezenți la fața locului, tânăra le-a declarat că, în noaptea de 18/19 august anul trecut, Vlad Pascu nu trebuia să se urce drogat la volan. „Trebuia să își asume niște lucruri, iar dacă își dorea să facă anumite chestii, trebuia să nu se urce la volan. Putea să meargă pe jos, putea să facă orice altceva, nu să pună viețile altor oameni în pericol”.
Întrebată cum crede ea că s-ar putea face dreptate în acest caz, Cristina a răspuns că Vlad Pascu ar trebui să meargă la închisoare.
Vlad Pascu ar trebui să facă pușcărie câți ani aveau împreună Roberta și Sebi.
Cristina I., rănită în accidentul produs de Vlad Pascu:
Vlad Pascu e judecat pentru ucidere din culpă
La termenul de azi, al patrulea din procesul lui Vlad Pascu, trebuia să aibă loc audierea a șapte părţi civile şi un martor, la cererea avocaţilor lor.
Vlad Pascu e judecat pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi părăsirea locului accidentului, iar la proces, el şi-a recunoscut faptele.
El a cerut, iar instanţa i-a admis, judecarea în procedura simplificată, care reduce cu o treime limitele pedepselor. Pentru ucidere din culpă, dacă va fi găsit vinovat, Pascu va primi o pedeapsă cuprinsă între 2 ani şi 7 ani de închisoare.
Instanța n-ar mai putea dispune suspendarea executării pedepsei, pentru că, la data comiterii accidentului de la 2 Mai, intrase deja în vigoare „Legea Anastasia”.
Prin avocaţi, părinţii tinerilor ucişi în accident au cerut schimbarea încadrării juridice a faptelor de care este acuzat Pascu, din ucidere din culpă în omor calificat, pedepsit cu detențiune pe viață sau cu închisoare de la 15 la 25 de ani.
La termenul trecut, judecătoarea Popoviciu a respins cererea de schimbare a încadrării juridice.
Cereri de recuzare, de strămutare și verificări ale Inspecției Judiciare
La primul termen al procesului, judecătoarea Popoviciu a intrat în sala de ședințe mestecând gumă, apoi a strigat prezenţa şi a întrebat dacă Sebastian Olariu, unul dintre tinerii ucişi în accident, e prezent şi el la proces. „A decedat o victimă?”, s-a mirat judecătoarea, auzind rumoarea celor din sală.
Prin avocat, părinţii Robertei Dragomir au cerut recuzarea judecătoarei, motivând că magistratul „a dat dovada de gravă neglijență în administrarea dosarului”. Cererea de recuzare a fost respinsă de Judecătoria Mangalia, care a explicat că argumentele invocate de avocat sunt „cel mult chestiuni ce ţin de pregătirea profesională a doamnei judecător”.
Pe 19 martie anul acesta, şi procurorii care l-au trimis în judecată pe Vlad Pascu au solicitat strămutarea procesului, „având în vedere pericolul de tulburare a ordinii publice”, dar şi „percepția opiniei publice asupra imparţialităţiii judecătorilor” din Mangalia. Dar Curtea de Apel Constanța a respins solicitarea procurorilor, considerând-o neîntemeiată.
CSM decide pe 24 aprilie dacă o suspendă pe judecătoare
Pe 23 februarie 2024, după ce presa a dezvăluit ce s-a întâmplat la primul termen al procesului, Inspecția Judiciară a anunțat că s-a autosesizat și că verifică dacă judecătoarea Popoviciu a respectat obligația de studiere a dosarelor anterior ședinței de judecată, maniera de gestionare a dosarelor și ședințelor de judecată, comportamentul ei în ședințele de judecată, „în principal cu referire la ședința de judecată din data de 22.02.2024”, dar şi existența unor eventuale situații de incompatibilitate în legătură cu dosarul privind accidentul de la 2 Mai.
Pe 16 aprilie, după finalizarea verificărilor prealabile, Inspecția Judiciară a cerut CSM suspendarea judecătoarei, până la finalizarea procedurilor disciplinare. Pentru soluţionarea cererii, CSM a dat termen a doua zi, dar Ancuța Popoviciu a solicitat acordarea unui nou termen, pentru a se putea prezenta în faţa Secţiei.
Iar pe 17 aprilie, Secția pentru judecători în materie disciplinară a anunțat că amână luarea unei decizii pentru data de 24 aprilie, „pentru a garanta dreptul la apărare” al judecătoarei.
La Inspecţia Judiciară, cercetarea disciplinară ce o vizează pe Ancuţa Popoviciu ar trebui să se finalizeze la mijlocul lunii mai, anul acesta, potrivit unor surse din cadrul instituţiei.
Un cocktail de droguri şi două vieţi secerate
În noaptea de 19 august anul trecut, când a comis accidentul mortal, Vlad Pascu conducea mașina tatălui său: un Mercedes decapotabil, model de epocă. Expertiza tehnică a stabilit că, înainte de impact, maşina avea 103 km/h, în condiţiile în care, pe acea bucată de drum (curbă deosebit de periculoasă), viteza maximă admisă era de 50 km/h.
La scurt timp după producerea accidentului, Vlad Pascu a fost prins în Vama Veche. Întrebat de ce e atât de avariată maşina lui, el a explicat: „am lovit o pasăre”.
Testat pentru droguri, Pascu a ieşit pozitiv la cocaină, amfetamine, metamfetamine şi ecstasy.
Oprit de poliţie, înainte de accident, şi lăsat să plece
Cu o zi înainte de accident, pe 18 august 2023, Vlad Pascu a fost oprit în trafic chiar de către şeful Poliției Rutiere Constanța. Conducea același Mercedes decapotabil şi nu avea semnul de „şofer începător”, deşi obţinuse carnetul de conducere cu trei luni în urmă. Mai mult, maşina nu avea nici poliță RCA, dar polițistul, care trebuia să-i rețină talonul şi plăcuțele de înmatriculare, l-a lăsat pe Pascu să plece, fără nicio sancțiune.
În noaptea de 18/19 august 2023, tânărul a ajuns în Vama Veche şi a plecat să-și plimbe prietenii cu Mercedesul. Ei au declarat ulterior, în anchetă, că Pascu „conducea haotic, făcea drifturi şi avea viteză foarte mare, chiar şi 200 km/h”.
La ora 00:40, un bărbat care a văzut maşina lui Pascu în trafic a sunat la 112, semnalând că e posibil ca şoferul să fie beat sau drogat. Abia după două ore, Mercedesul a fost oprit în Vama Veche, de un agent de poliție și un jandarm care au găsit în mașină, în portiera de lângă scaunul șoferului, patru pastile sedative şi un joint.
Însă Pascu a fost testat doar pentru consum de alcool. Rezultatul a fost negativ, iar la ora 4:30, el a fost lăsat să plece. A urcat din nou la volan, iar în mai puţin de o oră, a provocat accidentul mortal.
Dacă poliţiştii şi-ar fi făcut treaba, „100% tragedia putea fi evitată”, recunoştea şeful Poliţiei Române, chestorul Benone Matei, imediat după accident.
Tot atunci, ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, anunţa că vor fi declanşate cercetări prealabile pentru patru şefi din IPJ Constanţa şi un agent de poliţie. În cazul altor doi poliţişti, a fost sesizat Parchetul, pentru abuz în serviciu.
Până acum, nimeni nu a fost pus sub acuzare. Iar dintre poliţiştii cercetaţi, doar doi au fost sancţionaţi, simbolic, cu reducerea salariului cu 20%, pentru trei luni.
Procurorii spun că şi victimele sunt vinovate
Cercetările din dosarul accidentului de la 2 Mai au fost finalizate în octombrie, anul trecut. Parchetul de pe lângă Judecătoria Mangalia precizează, în rechizitoriu, că „accidentul a fost cauzat de un cumul de factori”, iar vinovaţi sunt şoferul care conducea drogat şi cu viteză, dar şi victimele care, circulând pe marginea şoselei, „pe partea dreaptă a sensului lor de mers”, „au creat o stare pasivă de pericol”.
Procurorii au fost de acord cu experţii care susţin că, dacă tinerii implicaţi în accident „s-ar fi deplasat pe acostamentul din stânga, ar fi dispus şi ei de posibilități de evitare a accidentului”.
Anul trecut, după producerea accidentului, Vlad Pascu şi părinţii lui au fost inculpaţi într-un dosar de trafic de droguri. Mama tânărului, Miruna Pascu, e acuzată şi de influenţarea declaraţiilor şi ameninţare, iar tatăl, Claudiu Pascu, pentru deţinere, fără drept, de muniţie letală.
Dosarul a fost trimis în judecată de DIICOT şi e încă în camera preliminară de la Tribunalul Bucureşti.