Produsele alimentare, în special cele tradiționale, s-au scumpit cu până la 50% față de anul trecut, iar pentru a nu descuraja cumpărătorii, comercianții preferă acum să afișeze prețurile la 100 de grame, spre deosebire de anii anteriori când acestea erau indicate la kilogram.

Impactul asupra comerțului online

Este foarte probabil ca, în acest an, cumpărăturile pentru masa de Sărbători să fie mult reduse, în multe cazuri.

Masă de Crăciun, Foto: Profimedia Images

Experții financiari estimează că unii români vor fi mai cumpătați atunci când vor face achizițiile de Crăciun, spre deosebire de anul trecut, când comerțul a înregistrat vânzări record și s-a caracterizat printr-o risipă considerabilă.

În 2023, România s-a clasat pe locul 3 în Europa Centrală și de Est și pe locul 12 la nivel european, cu un procent de 3,17 puncte procentuale din PIB generat de vânzările online (e-GDP), conform raportului European E-commerce 2023, publicat de Ecommerce Europe și EuroCommerce.

Foto: Profimedia Images

De asemenea, România menține locul 3 în Europa Centrală și de Est și în privința volumului vânzărilor online din statele membre UE, după Polonia și Cehia.

Așteptări rezervate pentru vânzările de sărbători

Comercianții s-au adaptat rapid la noile tendințe de pe piață, astfel că prețurile sunt acum afișate la 100 de grame, în loc de kilogram, cum se practica în trecut. Aceasta este o practică întâlnită chiar și în piețele din București, inclusiv în zone centrale precum Vitan și Obor, dar și în orașe din provincie, cum ar fi Galați sau Brăila.

Produsele din carne sau cele vegetale, precum șoricul, cozonacul tradițional, brânza de casă sau cârnații din Ardeal, sunt printre cele care au prețurile ajustate la 100 de grame, în loc de kilogram, cum se întâmpla anul trecut.

Frământare cozonac, Foto: Hepta

În aceste condiții, așteptările producătorilor în ceea ce privește volumele de vânzări sunt destul de prudente, chiar dacă, teoretic, decembrie ar trebui să fie luna cu cele mai mari vânzări din an.

Suta de grame

Analistul economic Adrian Negrescu afirmă că pentru mulți români, masa de Crăciun va deveni o adevărată provocare. Practic, vor celebra Crăciunul „la suta de grame”, iar preparatele tradiționale vor rămâne doar o amintire vizuală, văzute pe rețelele sociale, precum Facebook și TikTok. Produse precum pulpa de porc, tobă, caltaboș sau cozonac vor fi din ce în ce mai puțin accesibile, sau chiar inexistente.

„Vom avea cele mai scumpe sărbători de Crăciun din ultimele două decenii, având în vedere scăderea dramatică a puterii de cumpărare a românilor. Vânzările de produse alimentare, raportate la prețuri, au scăzut în volum într-un ritm nemaiîntâlnit în ultimii 10 ani”, a declarat Adrian Negrescu pentru Termene.ro.

Această reducere a vânzărilor este un fenomen întâlnit și în alte țări, unde deja au apărut efecte vizibile. De exemplu, unele rețele de retail, precum Carrefour în Franța, au anunțat concedieri, iar este foarte probabil să urmăm și alte schimbări în piață în perioada următoare.

Schimbări în obiceiurile de consum

În acest an, carnea de porc va avea un preț standard de Crăciun, fără creșteri semnificative, a declarat recent Dana Tănase, directorul executiv al Asociației Române a Cărnii (ARC). Totuși, se observă o scădere a vânzărilor de produse premium și de cele expuse la vitrinele asistate.

„Prețurile vor rămâne normale, nu se așteaptă creșteri semnificative, așa cum s-a vehiculat în spațiul public. Deși există în continuare probleme cu aprovizionarea din surse naționale, este important de menționat că producția de carne de porc a crescut cu 15% în primul semestru al anului comparativ cu 2023. Este un semn pozitiv, indicând că fermele au început să repopuleze și sperăm ca efectele pestei porcine africane să scadă treptat”, a declarat Tănase.

Aceasta a subliniat că obiceiurile de consum ale românilor, mai ales ale tinerelor generații, s-au schimbat, iar acest lucru se reflectă în piață. „Tinerii preferă să meargă la restaurant pentru masa de prânz și nu mai cumpără atât de des produse ca parizer sau salam pentru sandwichuri. De asemenea, copiii nu mai aduc pachețele de acasă, iar mulți folosesc automate pentru livrări. În acest context, tradiția a pierdut teren, iar vânzările de produse din vitrinele asistate au scăzut. În schimb, sectorul ready-meal s-a dezvoltat semnificativ”, a adăugat Tănase.

Începând cu 2023, cererea pentru produsele premium a scăzut, tendință care a continuat și în 2024, în timp ce vânzările de produse private label, multe dintre ele provenind de la procesatori români, au crescut. „Aceste produse au ajuns să îndeplinească standarde bune de calitate și sunt mai accesibile din punct de vedere al prețului față de brandurile proprii ale companiilor”, a explicat Dana Tănase.

În prezent, prețul porcului în viu provenit din gospodăriile populației este de aproximativ 15-17 lei/kg, iar în magazine prețul poate ajunge la dublu, în unele cazuri.

Tendințe în piață

Pe măsură ce puterea de cumpărare a populației scade, comercianții au realizat că trebuie să se concentreze pe produse mai accesibile dacă vor să obțină vânzări. În același timp, prețurile devin tot mai greu de controlat din cauza inflației în continuă creștere.

O tarabă din piață, Foto: Hepta

De exemplu, în octombrie 2024, alimentele s-au scumpit, în medie, cu 4,75% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai mari creșteri de preț s-au înregistrat la fructele proaspete (7,88%), alte legume și conserve de legume (4,02%) și fructe și conserve din fructe (2,94%), conform datelor INS.

„Mulți români privesc produsele tradiționale de Sărbători ca pe niște obiecte de muzeu, pentru că nu și le mai pot permite. În octombrie, alimentele au avut cele mai mari scumpiri, iar pe măsură ce ne apropiem de Sărbători, prețurile vor continua să crească. Presiunea este generată de efectele secetei, de creșterile de taxe și impozite aplicate agricultorilor și fermierilor români, dar și de scăderea semnificativă a vânzărilor, din cauza reducerii puterii de cumpărare”, a declarat Negrescu.

În opinia sa, creșterea vânzărilor în volum ar putea fi o soluție pentru această perioadă dificilă.

„Tot mai mulți comercianți și producători încearcă să se salveze prin vânzări mari în volum. Mi se pare totuși o misiune imposibilă și este foarte probabil ca aceștia să rămână cu marfa pe raft. În acest context, este posibil să asistăm la mișcări semnificative în piața de retail din România în viitor”, a adăugat Negrescu.

 
 

Urmărește-ne pe Google News