Cuprins:
Pe 20 aprilie, creștinii ortodocși și catolici vor sărbători Paștele, iar românii au început deja să se înghesuie pentru a-și face proviziile pentru masa festivă, odată cu Învierea lui Iisus Hristos.
Paștele din acest an vine cu un buget mediu estimat la aproximativ 800 de lei per familie, potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank în parteneriat cu Appinio.
Deși inflația continuă să afecteze puterea de cumpărare, mulți români aleg să-și mențină obiceiurile și să cumpere produse tradiționale. Bugetul alocat Sărbătorilor Pascale este mai mare în cazul familiilor cu copii și al celor cu venituri lunare de peste 1.000 de euro, aceștia depășind, în medie, suma de 900 de lei.
Buget mai mare decât anul trecut
În ciuda situației economice, coșul de Paște rămâne unul consistent: carne de miel, ouă, cozonac, drob, vin, brânzeturi și multe legume.
Potrivit studiului, 55% dintre respondenți au declarat că bugetul alocat pentru cumpărăturile de Paște este mai mare decât anul trecut.
„Paștele este o sărbătoare importantă în viața românilor, iar noi observăm în fiecare an comportamentul financiar specific acestei perioade”, afirmă Mihail Ion, reprezentant al băncii.
Chiar și în contextul ofertelor din supermarketuri, consumatorii continuă să se orienteze spre piețe și târguri. Tot mai mulți români își planifică din timp cumpărăturile și sunt atenți la proveniența produselor.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_32f47691e4ccf862490672663c24b701.jpg)
„Oamenii sunt mai informați. Pun preț pe calitate, iar noi avem miel proaspăt adus din Dobrogea! E multă muncă, multe sacrificii, dar sperăm să vindem tot ce am adus în piață”, ne spune unul dintre comercianții din Piața Obor.
:contrast(8):quality(75)/https://mediacdn.libertatea.ro/unsafe/870x0/smart/filters:format(webp):contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/image00004-scaled.jpeg)
Românii preferă să susțină producătorii locali pentru masa de Paște
Datele studiului vin să întărească încrederea comercianților că vor reuși să vândă toate produsele aduse în piețe până de Paște. Opt din zece participanți la cercetare au declarat că alegerea produselor este influențată de dorința de a susține producătorii locali.
„Este un comportament observat în special în rândul persoanelor din mediul rural sau al celor cu vârsta de peste 55 de ani. Carnea, produsele tradiționale precum pasca și ouăle roșii, dar și băuturile specifice sezonului se află în topul preferințelor”, se arată în rezultatele studiului.
Conform unei alte analize, Forbes, majoritatea cheltuielilor din această perioadă se îndreaptă către mâncare și băutură (63,7%). În ceea ce privește pasca și cozonacii, 39% dintre români afirmă că le prepară în casă.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_273aedb89a002cc7f86152314c89fca0.jpg)
Interesant este că patru din zece români care cheltuie mai mult de o mie de lei pentru Paște preferă să petreacă sărbătoarea la restaurant, într-o vacanță în țară sau chiar în străinătate.
Cât costă un kilogram de carne de miel pentru masa de Paște
Deși mai sunt doar câteva zile până la Paște, prețul cărnii de miel din piețe nu dă semne că ar scădea. Jumătățile de miel se vând cu aproximativ 35 de lei kilogramul, însă în unele zone se poate găsi pulpă de miel și la 26 de lei/kg.
În Piața Obor, pulpele din spate se comercializează cu 40 de lei/kg, în timp ce cotletul de miel este cel mai scump ajunge la 45 de lei/kg. „Miel fraged și gustos, proaspăt”, acesta este mesajul cu care o vânzătoare își întâmpină clienții.
Tot în Piața Obor pot fi găsiți miei proaspăt sacrificați. Un miel întreg, cu o greutate cuprinsă între 12 și 15 kilograme, se vinde cu 40 de lei/kg. Astfel, un miel întreg poate ajunge și la 600 de lei.
40% dintre români consumă carne de miel sau de ied de Paște
Potrivit unui alt sondaj de opinie, 30,8% dintre românii chestionați preferă carnea de miel pentru masa de Paște, iar 9,3% optează pentru carnea de ied. Pe de altă parte, 51% nu au o preferință clară pentru un anumit tip de carne, dar intenționează să includă preparate din carne în meniul festiv.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d28473d2a9930d0edc40da6e6d65d4a0.jpg)
În ceea ce privește planificarea cumpărăturilor, peste jumătate dintre respondenți (56%) au declarat că își vor face aprovizionarea cu o săptămână înainte de Paște. Alți 18,8% au început deja pregătirile, în timp ce 17% aleg să lase cumpărăturile pentru ultimele zile.
De asemenea, majoritatea românilor preferă să gătească acasă. Aproape toți cei chestionați au spus că vor cumpăra ingredientele necesare pentru a pregăti preparatele pascale în propria bucătărie, doar 6,8% declarând că vor opta pentru mâncare gata făcută.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_1bb7120a430420353d6d8d2322b6811a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7e716afda8cdcdcbe6dc3ae2a04dd9e4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d46f3643dcc306b66395905b1cbdd39a.webp)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_f789ea768c83d4e00ac7a6ebd0d9bbea.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b0da331d7cd0e0bd22cf3860cfb27c58.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_1dd0f8f11520220e079ad8a3252c1b28.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_a2e545c26f6a95c693ee2011fa2b5eb6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_595a38307b3dc134a7c4554d18b98347.jpg)