Parlamentarii USR au adus mai multe modificări la Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale.
Principala prevedere este că maşinile fără proprietar pot fi ridicate de pe domeniul public după 6 luni, faţă de un an, cât prevederea legislaţia în vigoare.
O altă schimbare propusă de USR vizează completarea definiţiei termenului „vehicule fără stăpân” pentru a include şi maşinile înmatriculate în străinătate.
Iniţiatorii propun ca în termen de cinci zile de la primirea somaţiei privind ridicarea autoturismului, proprietarul să facă inclusiv dovada achitării amenzilor aferente vehiculului, nu doar a taxelor şi impozitelor.
De asemenea, proprietarul va trebui să demonstreze că vehiculul corespunde circulaţiei pe drumurile publice conform rigorilor impuse de lege, având ITP-ul la zi.
Parlamentarii USR mai propun introducerea obligativităţii autorităţilor să înmâneze sau, în cazuri excepţionale, să afişeze la adresa de domiciliu a proprietarului somaţia privind ridicarea vehiculului abandonat.
În forma actuală a legii, în cazul în care deţinătorul vehiculului abandonat nu răspunde somaţiei primite, în termen de 5 zile, maşina trece de drept în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază se află, urmând să fie predată unei unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor.
Iniţiatorii doresc însă ca termenul respectiv să fie prelungit de la 5 la 10 zile, iar vehiculul să poată fi inclusiv valorificat prin vânzare.
În Bucureşti există aproximativ 3.000 de maşini abandonate identificate, dar neridicate încă de autorităţi
În expunerea de motive, iniţiatorii proiectului de lege arată că există o serie de aspecte de ordin procedural care îngreunează punerea în aplicare a Legii 421/2002.
Una dintre ele, constă în faptul că există proprietari care, deşi nu îşi utilizează autovehiculele timp îndelungat, declară că acestea nu sunt abandonate, nedorind să renunţe la ele, chiar dacă sunt impracticabile circulaţiei.
„Sunt proprietari care susţin că au taxele auto achitate şi consideră că au dreptul să ţină vehiculul parcat pe domeniul public chiar dacă acesta se află într-o stare avansată de degradare. În cazul vehiculelor cu nume străine, proprietarii nu sunt cunoscuţi şi nu pot fi identificaţi, fapt pentru care acestea rămân în continuare pe domeniul public. Nu în ultimul rând, există vehicule ai căror proprietari au adresa de domiciliu în alte localităţi, li se comunică prin poştă somaţia sau dispoziţia primarului, dar somaţiile sunt returnate, fiind necesară afişarea sau înmânarea acestor documente, iar Poliţia sau Poliţia Locală din localitatea respectivă nu sunt obligate legal să le ofere sprijin în acest sens”, prevede documentul.
Autorii menţionează că în Bucureşti există aproximativ 3.000 de maşini abandonate identificate, dar neridicate de autorităţi, iar în Braşov aproximativ 300.
În plus, din cauza numărului mare de etape pe care autorităţile sunt obligate să le parcurgă se ajunge ca ridicarea unui singur vehicul să dureze până la patru luni.
Proiectul de lege a fost depus la Senat. Iniţiatorii propunerii legislative sunt senatorii Vlad Alexandrescu, Silvia Dinică, Nicu Fălcoi, Cristian Ghica, Nicolae Marussi şi deputaţii Daniel Popescu şi Bogdan Rodeanu.
Camera Deputaţilor este for decizional, în acest caz.