Din graniță în graniță
După ce o mașină părăsește linia de asamblare, nu este obligatoriu să rămână în țara în care a fost fabricată. Vehiculele second-hand sunt adesea exportate și pot avea mai mulți proprietari de-a lungul vieții.
În prima jumătate a anului 2024, carVertical a descoperit un caz remarcabil în România: un Audi A7 din 2019 care a fost înmatriculat în 8 țări diferite.
Alte exemple notabile includ un BMW Seria 5 din 2011, înmatriculat în 7 țări, și un BMW M8 din 2020, plus un Audi Q5 din 2009, ambele înmatriculate în 6 țări.
Deși mulți șoferi păstrează mașinile câțiva ani, există și modele care au avut multiple schimbări de proprietari.
Un exemplu extrem este un Mercedes-Benz ML Class din 2005, care a avut nu mai puțin de 24 de proprietari. Alte mașini, precum un BMW Seria 5 din 2005, un Nissan Qashqai din 2007, un Peugeot 508 din 2011 și un Mercedes-Benz CL-Class din 2013, au avut câte 19 proprietari.
„Dacă o mașină a avut mulți proprietari, este important să investigezi cauza. De obicei, oamenii schimbă mașinile la 4-6 ani, dar un vehicul care își schimbă proprietarii anual sau chiar la câteva luni poate ascunde probleme grave. În cazul mașinilor importate, urmărirea istoricului proprietarilor poate fi mai dificilă, însă acum, datorită popularității serviciilor de verificare a istoricului auto, aceste informații sunt ușor accesibile”, spune Matas Buzelis, șeful departamentului de comunicații al carVertical.
De exemplu, în raportul carVertical, secțiunea „Cronologie” oferă detalii despre înmatricularea mașinii, schimbările de proprietari și inspecțiile tehnice anterioare.
Cea mai mare valoare totală a daunelor
Aproape toate mașinile ajung, într-un moment sau altul, să fie implicate într-un accident, anumite modele sunt mai susceptibile de a fi implicate în incidente decât altele.
În România, cel mai mare număr de accidente a fost înregistrat de o Toyota Land Cruiser din 2008, care a fost implicată în 20 de incidente.
Pe locul al doilea se află un BMW Seria 5 din 2013, cu 17 accidente, urmat de un Land Rover Range Rover din 2015 și o Skoda Octavia din 2013, ambele cu 15 incidente fiecare.
În funcție de severitatea daunelor, costurile reparațiilor sunt evaluate diferit de către companiile de asigurări, iar mașinile de ultimă generație pot presupune cheltuieli mai mari. Dacă un vehicul a suferit multiple accidente și daune de amploare, este recomandat să fie verificat atent de un mecanic.
Raportul istoric al vehiculului poate oferi informații valoroase despre piesele deteriorate, ajutând mecanicii să se concentreze pe zonele problematice. Cel mai mare cost de daune pentru o mașină verificată în România în prima jumătate a anului 2024 a fost înregistrat la un Land Rover Range Rover din 2008, cu daune de 185.500 de euro, sumă ce ar putea corespunde prețului unei case în unele țări.
Pe următoarele locuri se află un Porsche Panamera din 2018, cu 164.750 de euro, și un Mercedes-Benz AMG GT din 2019, cu daune de 135.250 de euro.
Sute de mii de kilometri sunt șterși de pe odometre
Anunțurile auto din România sunt pline de vehicule a căror odometre au fost manipulate, dar niciunul nu se compară cu un Fiat Ducato din 2015, care a parcurs 974.708 kilometri. Acest odometru se va reseta curând la zero.
Pentru a ajunge la această distanță impresionantă, Fiat Ducato a avut o medie de peste 108.000 de kilometri parcurși pe an, începând din 2015. Pe locul doi se află un Mercedes-Benz Sprinter din 2014, cu 963.485 de kilometri, iar pe locul trei, un Peugeot Boxer din 2015 cu 963.003 kilometri.
Mașinile cu kilometraje mari sunt greu de vândut la prețuri bune, motiv pentru care unii vânzători manipulează odometrele pentru a le face să pară mai atractive.
Cel mai mare kilometraj manipulat a fost înregistrat la un BMW Seria 5 din 2005, al cărui odometru a fost modificat cu 607.089 kilometri. Urmează un Volkswagen Golf din 2000, cu 590.094 de kilometri șterși, și un BMW Seria 7 din 2008, cu 581.607 kilometri dați înapoi.
„Achiziționarea unei mașini cu kilometrajul manipulat poate duce la apariția unor probleme majore în viitor. Astfel de vehicule nu sunt fiabile și se vor defecta frecvent. Mai grav, acestea pot reprezenta un pericol pentru siguranța șoferului, pasagerilor și celorlalți participanți la trafic”, avertizează Buzelis.
Metodologie
Studiul realizat de carVertical utilizează date statistice extrase din rapoartele istoricului vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei între ianuarie și august 2024.
Acesta a fost realizat în 15 țări, evidențiind cele mai extreme cazuri din fiecare dintre acestea. carVertical activează în 30 de țări și colectează informații din peste 900 de baze de date internaționale, inclusiv cele ale autorităților de ordine, registrele naționale sau statale, instituțiile financiare și platformele de anunțuri auto.
Prin analiza anuală a milioane de rapoarte despre istoricul vehiculelor, compania poate identifica tendințe și oferi prognoze și perspective valoroase asupra pieței auto second-hand.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Elgabri • 29.11.2024, 07:49
Car vertical e o mare teapa, eu cel putin am gasit mai multe informatii gratuit online despre o masina decat mi a oferit car vertical ei vor doar sa ti ia bani, poti sa ti iesi teapa si cu ei nu sunt de incredere si nici corecti sau transparenti.