Furnizorii au obligația să recalculeze facturile fără penalități în termen de 15 zile, iar în această perioadă se suspendă inclusiv o eventuală plată a acestora.
De interzicerea debranșărilor vor beneficia „toți consumatorii casnici, pe perioada de aplicare a acestei legi”, a transmis ministrul, precizând că măsura a fost luată pentru „a preîntâmpina posibilele eventuale abuzuri ale unei părți față de clienți, pe perioada prezenței OUG de plafonare și compensare sunt interzise debranșările”.
Referitor la perioada de aplicare a legii, ministrul a precizat că „cu certitudine este până la 31 martie”, dar până la finalul lunii iunie se recalculează facturi.
De câte facturi calculate eronat este vorba
Întrebat despre câte facturi calculate eronat este vorba, Popescu a răspuns: „Toată lumea vorbește de un milion, două milioane. Eu aș vrea să văd raportul exact al Autorității pentru Protecția Consumatorului și ANRE ca să știm exact”.
Dacă diferența de sumă este mai mare de 100 de lei, atunci la cererea clientului, în termen de cinci zile, furnizorul are obligația de a efectua plata. Dacă diferența e mai mică de 100 de lei, atunci se recuperează din factura următoare.
Virgil Popescu, ministrul energiei:
De asemenea, întrebat cum ar trebui un client să înțeleagă dacă factura lui e calculată greșit și astfel să se adreseze furnizorului, Virgil Popescu a explicat:
„Fiecare poate să se uite în factură și să își dea seama dacă plătește mai mult decât plătea înainte. Acesta este primul semn. O factură care nu are elemente care să arate că e plafonată și că este compensată, evident că nu are aplicate elementele de compensare. Este o singură situație când acest lucru nu este aplicat, când prețul este atât de mic – și nu cred că este cazul în acest moment – și nu este nevoie de plafonare și compensare. Evident că fiecare dintre noi știu cam cât plătim”.
Premierul Nicolae Ciucă a anunțat luni seară o nouă schemă de compensare și plafonare la energie și gaze naturale pentru perioada 1 februarie – 31 martie.