McDonald’s a anunțat luni că va părăsi definitiv Rusia după 32 de ani de activitate și că a început deja procesul de vânzare a restaurantelor din această țară. Măsura vine după ce în martie, gigantul fast-food și-a închis temporar cele 850 de puncte de vânzare din Rusia.
McDonald’s a declarat că a luat această decizie din cauza „crizei umanitare” din Ucraina și a „mediului operațional imprevizibil” generat de conflict. Compania a concluzionat că menținerea afacerii din Rusia „nu mai este sustenabilă” și în concordanță cu valorile sale.
Ieșirea McDonald’s din Rusia este o măsură semnificativă, marcând nu numai plecarea unui uriaș al industriei, ci și a unei embleme puternice a capitalismului, puterii și influenței occidentale, scrie Forbes.
Deschiderea primului restaurant McDonald’s în Rusia – pe atunci parte a Uniunii Sovietice – la scurt timp după căderea Zidului Berlinului, în 1990, a atras mulțimi uriașe.
Momentul a marcat începutul unei noi ere, mai deschise, și ridicarea Cortinei de Fier.
Pierderi de zeci de milioane de dolari pe lună
McDonald’s a explicat că urmărește să își vândă toate restaurantele din Rusia către un cumpărător local. Acesta nu va mai putea folosi numele, marca și meniul McDonald’s. Cu toate acestea, compania va continua să își păstreze mărcile comerciale în Rusia.
Lanțul rebranduit și-ar putea relua activitatea în întreaga țară încă din luna iunie a acestui an, potrivit informațiilor publicate de agenția de știri de stat TASS.
În prezent, majoritatea restaurantelor McDonald’s din Rusia sunt operate de companie, dar peste 100 sunt în regim de franciză, iar unele au refuzat să se închidă.
Scopul declarat al McDonald’s este ca cei 62.000 de angajați din Rusia să fie plătiți în continuare până la finalizarea vânzării. Compania vrea de asemenea să se asigure că aceștia vor avea „un viitor loc de muncă la orice potențial cumpărător”.
Președintele și directorul general al McDonald’s, Chris Kempczinski, a declarat că anunțul a fost „extrem de dificil”, dar necesar, deoarece compania a dorit să își respecte valorile și standardele impuse.
În prezent, McDonald’s pierde aproximativ 55 de milioane de dolari pe lună, în condițiile în care își plătește personalul, proprietarii și furnizorii „pentru a menține infrastructura în funcțiune” pentru restaurantele sale din Ucraina și Rusia.
Adițional, după închiderea restaurantelor, McDonald’s a pierdut în jur de 100 de milioane de dolari, din cauza eliminării stocurilor nefolosite.
Prelungirea războiului – foarte probabilă, potrivit analiștilor militari – ar ridica și mai mult totalul pierderilor.
Ieșirea de pe piața rusă va fi însă și ea importantă din punct de vedere financiar. Anul trecut, Rusia și Ucraina au reprezentat aproximativ 9% din vânzările globale ale McDonald’s.
Nu doar McDonald’s
McDonald’s s-a confruntat inițial cu critici pentru că a reacționat cu întârziere la invazia Rusiei în Ucraina. Unii critici au cerut chiar boicotarea companiei, înainte ca aceasta să-și suspende operațiunile în luna martie.
Sute de mărci internaționale, inclusiv Starbucks, Coca Cola, Levi’s și Apple, au părăsit Rusia sau și-au suspendat vânzările în această țară de când aceasta a invadat Ucraina în februarie.
Alte firme, printre care Burger King și Marks and Spencer, au spus că nu pot închide magazine din cauza unor acorduri complexe de franciză.
Măsura anunțată de gigantul fast-food vine după ce Renault a anunțat la rândul său că își vinde afacerile din această țară. Firma franceză a declarat că participația sa de 68% la producătorul auto Avtovaz va fi vândută unui institut științific rus, în timp ce acțiunile sale la Renault Rusia vor merge către municipaluitate.
Moscova a declarat și ea că activele rusești ale Renault au devenit acum proprietate de stat – marcând prima naționalizare a unei afaceri străine importante de la invazia din Ucraina.