“Am spus şi anterior că sunt evidente pentru dezvoltarea copiilor avantajele educaţiei realizate la şcoală, atât pentru transmiterea şi asimilarea informaţiilor, cât şi pentru socializare. În acelaşi timp, este bine să înţelegem încă de pe acum că nu vor exista «zero riscuri» în cazul trimiterii copiilor la şcoală, aşa cum, de fapt, nici înainte de această pandemie, nimeni nu putea garanta faptul că prin prezenţa la şcoală copiii nu se puteau îmbolnăvi de alte boli transmisibile. Dar ştim deja şi câteva măsuri prin care putem preveni transmiterea acestuia, inclusiv în şcoli. Important este să fie şi respectate, în permanenţă”, îşi începe medicul Virgil Musta mesajul.
Virgil Musta explică şi care sunt “părţile” la care a făcut referire, dar şi care este rolul acestora. Prima dintre aceste părţi este chiar unitatea de învăţământ.
“La nivelul fiecărei şcoli, grădiniţe etc. trebuie respectate protocoale clare care să asigure condiţiile pentru distanţarea copiilor în clase, evitarea activităţilor care duc la aglomerare, curăţirea şi dezinfecţia suprafeţelor, aerisirea încăperilor, condiții de igienă prin punerea la dispoziţie de apă, săpun, dezinfectanţi, atât copiilor, cât şi profesorilor. Fiecare unitate de învăţământ trebuie să aibă stabilite proceduri clare şi pentru situaţiile în care există copii suspecţi de a fi infectaţi sau chiar contaminaţi. Acolo unde există personal medical şcolar, aceştia vor fi implicaţi în triajul zilnic, cât şi în educaţia profilactică. Şcoala este cea care are decizia de a continua fizic sau online procesul de învăţământ şi ar trebui să fie cea care iniţiază şi menţine un dialog permanent cu profesorii, părinţii şi autorităţile locale”, mai scrie Musta.
Cea de-a doua parte este reprezentată de părinţi şi copii care vor trebui să îşi asume anumite responsabilităţi.
“Părintii trebuie să-şi asume responsabilitatea de a observa permanent starea copiilor şi de a nu trimite la şcoală copilul bolnav, copilul cu anumite simptome sau pe cei care au fost în contact cu persoane depistate cu COVID. Dacă există persoane vulnerabile în familie, fie că sunt copii, părinţi sau bunici (care suferă de diabet, obezitate, bolile cardiovasculare, BPCO, neoplazii) şi care au risc de evoluţie severă a bolii dacă se contaminează, atunci e recomandabil să opteze pentru şcoala online, cel puţin pentru o perioadă”, afirmă Musta.
Cadrele didactice reprezintă a treia parte din acest proces, iar profesorii, este de părere medicul Virgil Musta, au un rol foarte important în supravegherea respectării măsurilor de prevenţie în şcoli.
“Cadrele didactice pot fi, pe de-o parte, purtători ai virusului şi de aceea trebuie să nu vină la şcoală dacă au simptome sau dacă au fost în preajma persoanelor infectate, iar pe de altă parte, există un risc de a se contamina de la şcoală, motiv pentru care şi ei trebuie să îşi analizeze situaţia din familie, iar acolo unde există vulnerabilităţi, să opteze şi ei pentru predare online. De asemenea, la şcoală e foarte important să păstreze distanţa fizică şi să poarte măşti, mai ale din cele care protejează mai bine (ffp2 sau ffp3)”, mai spune medicul.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro