In sedinta de azi, Guvernul va aproba privatizarea Automobile Craiova in favoarea Ford Motors. Premierul Tariceanu va semna apoi tocmai in Germania, la un targ auto, contractul respectiv, prezentat ca un deosebit succes. Bilantul echipei de negociatori conduse de secretarul de stat Sebastian Vladescu este insa departe de a fi un triumf. S-a vazut asta si luni, cand Bursa de Valori Bucuresti a oprit tranzactionarea actiunilor Automobile Craiova, dupa ce se prabusisera cu 25%, nelasand timp barem pentru consultarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare. Explicabil: dupa ce inainte de privatizare ajunsesera la o cotatie de 11 euro una, Ford a cumparat 75% din actiuni cu doar 4 euro bucata. Iar Bursa a reactionat firesc. Scaderea brusca ii loveste in primul rand pe micii investitori (fostii salariati), inclusiv SIF Oltenia.

Tranzactia e discutabila si din alt punct de vedere. Dupa ce rascumparase de la Daewoo 50% din actiuni cu 60 de milioane de euro, AVAS si-a cedat posesia pentru doar 57 de milioane. O privatizare mai rau decat tipul ‘ce iei pe mere dai pe pere. Ramane insa speranta ca Ford va relansa puternic productia. Desigur, nu cu Tico, Matiz si Cielo (pentru care nu se vor mai face nici piese de schimb, initiindu-se astfel o noua criza), ci cu propriile modele si cu linii tehnologice automatizate, care nu stiu cata forta de munca vor pastra. Greu de patruns in misterele marilor privatizari din care statul, implicit populatia, nu se alege cu mare lucru, ba chiar cu mai nimic. Asa s-a intamplat cu Tractorul Brasov, cu activele energetice, asa se intampla acum cu extrem de valoroase proprietati ale RAPPS, oferite la privatizare cu preturi mult sub cele ale pietei imobiliare. Singura certitudine e ca in domeniu se discuta despre uriase comisioane.

 
 

Urmărește-ne pe Google News