Majoritatea importatorilor auto din România au în ofertă şi maşini electrice. Preţul de vânzare al acestora este, însă, unul destul de mare, raportat la puterea de cumpărare a românilor. De exemplu, Renault Zoe, unul dintre cele mai vândute modele ale producătorului francez, are un preţ de catalog de peste 33.000 de euro. Sumă la care se mai adaugă alţi aproximativ 600 de euro, cât costă cablul de încărcare al bateriilor, ce se achiziţionează separat.
Marele avantaj este costul de exploatare, fiindcă are un consum de aproximativ 12 kw/100 km. Ceea ce înseamnă o cheltuială de aproximativ 6 lei la fiecare 100 de kilometri parcurşi, preţul/kilowatt fiind în jurul a 0,5 lei. Astfel, dacă estimăm că proprietarul acestui autoturism parcurge, în medie, 100 km zilnic, timp de 365 de zile, înseamnă un cost de exploatare anual de puţin peste 460 de euro.
În decursul a cinci ani, costul de exploatare al acestei maşini electrice, din care excludem alte cheltuieli de întreţinere, va fi de 2.300 de euro. Iar în 10 ani, proprietarul acesteia va plăti aproximativ 4.600 de euro pe curentul electric consumat. Şi cum maşinile electrice nu sunt impozitate în România, putem spune că, din punct de vedere al costurilor de exploatare, această maşină electrică este cât se poate de rentabilă.
Dar nu neapărat şi din punct de vedere al investiţiei financiare iniţiale.
Dacă facem o comparaţie între Zoe şi Renault Clio, cu motor pe benzină de 900 de centimetri cubi, constatăm că am face o economie de aproximativ 12.000 de euro. Dar cum consumul mediu este de 5 litri/100 km, înseamnă că un şofer care circulă zilnic pe această distanţă, timp de un an, va plăti aproape 2.200 de euro pe carburant. Iar în 5 ani, ar da numai pe benzină 11.000 de euro, în timp ce în 10 ani cheltuiala pe carburant s-ar ridica la nu mai puţin de 21.900 de euro.
Şi cum la toate aceste costuri se mai adaugă şi un impozit anual de aproximativ 8,5 euro, costul total de achiziţie şi exploatare a acestui autoturism ar fi de 12.500 de euro pe an, ceea ce înseamnă puţin peste 21.000 de euro în cinci ani şi peste 32.000 de euro în decursul unui deceniu.
Aşadar, în acest caz, investiţia iniţială într-un autoturism electric ar fi rentabilă, abia după aproape 10 ani, dar numai dacă luăm în calcul sprijinul de aproximativ 10.000 de euro acordat de stat prin programul Rabla. Atenţie, însă, la maşinile electrice, bateriile care stochează curentul electric se degradează în timp, astfel că, după 5-10 ani, acestea trebuie schimbate. Ceea ce înseamnă că la preţul final de exploatare al unui autoturism electric va trebui să adăugăm încă aproximativ 9.000 de euro.
Facem aceeaşi comparaţie şi în cazul Volkswagen e-UP!, una dintre cele mai ieftine maşini electrice din ţara noastră, care are un preţ de achiziţie de 16.600 de euro (care include prima de casare, de 1.500 de euro, şi ecotichetul în valoare de 10.000 de euro). Consumul este de 11 kwh, ceea ce înseamă un cost sub 6 lei la fiecare 100 de kilometri parcurşi. Costul de exploatare anual, la o medie de 100 km parcurşi zilnic, ar fi, aşadar, sub 440 de euro, în timp ce în cinci ani ar scoate din buzunar aproximativ 2.200 de euro pentru a-şi alimenta autoturismul electric.
Aşadar, conform acestui calcul, costul total de achiziţie şi exploatare al VW e-UP!, pentru o perioadă de cinci ani, ar fi de 18.820 de euro, iar în zece ani, investiţia totală s-ar ridica la aproximativ 21.000 de euro.
Am făcut o comparaţie cu acelaşi model, UP!, dar care e dotat cu un motor de 1.000 cc, pe benzină, al cărui consum mixt prezentat de producătorul german ar fi de puţin peste 4 litri la 100 de kilometri. Preţul de achiziţie, care include şi prima de casare a unei maşini vechi, este de 8.640 de euro. Costul de exploatare anual, în condiţiile în care zilnic se parcurg, în medie, 100 de kilometri, ar fi de 1.750 de euro, la care se adaugă şi un impozit de 8,5 euro. Astfel, costul total de achiziţie şi exploatare ar fi de peste 17.400 de euro după cinci ani, ajungând la aproximativ 26.000 de euro în 10 ani de utilizare.
Aşadar, şi în acest caz e nevoie de peste cinci ani pentru a amortiza investiţia într-un autoturism electric, comparativ cu un autoturism similar pe benzină. Iar dacă luăm în calcul necesitatea cumpărării unui nou sistem de acumulatori, după 5-10 ani, a cărui valoare e de aproximativ 6.000 de euro, constatăm că în decursul a 10 ani de utilizare, aceste autoturisme ar costa aproape la fel.
Kia Soul Electric este un alt autoturism ECO popular în multe zone ale lumii, în special datorită design-ului caroseriei. Preţul de catalog e peste 33.600 de euro, dar prin Programul Rabla, costul de achiziţie ar putea scădea până la 22.700 de euro. Are un consum de aproximativ 15 kw, deci în jur de 7,5 lei la fiecare 100 de kilometri parcurşi.
Iar dacă aceasta ar fi distanţa medie parcursă zilnic, în fiecare an, costul de exploatare s-ar ridica la puţin peste 580 de euro. Astfel, costul total de exploatare şi achiziţie ar fi de aproape 23.300 de euro, după un an şi de peste 25.600 de euro după cinci ani de utilizare. În 10 ani, proprietarul va scoate din buzunar aproximativ 28.500 de euro pentru cumpărarea şi folosirea acestei maşini.
Comparând cu modelul similar Kia Soul, dar cu motor de 1,6 litri benzină, constatăm că preţul de achiziţie este cu 8.400 de euro mai mic în cazul carburantului fosil. Dar cum consumul este de aproximativ 6,8 litri/100 km, anual ar trebui să dăm aproape 3.000 de euro pe benzină, dacă parcurgem în medie câte 100 de kilometri în fiecare zi.
Atfel, costul total de achiziţie şi întreţinere, în cinci ani, s-ar ridica la aproape 29.000 de euro, inclusiv impozitul anual în valoare de 13 euro. Iar în 10 ani, investiţia în această maşină s-ar ridica la nu mai puţin de 43.500 de euro, cu aproape 15.000 de euro mai mult decât ar costa folosirea Kia Soul ecoElectric. Desigur, şi în acest caz trebuie luată în calcul înlocuirea, după 5-10 ani, a bateriilor maşinii electrice, ceea ce implică un cost suplimentar de cel puţin 10.000 de euro.
Aşadar, sprijinul pe care îl acordă România prin Programul Rabla pentru achiziţionarea de maşini electrice este unul semnificativ, 45.000 de lei (aproximativ 9.600 euro). Franţa, de exemplu, oferă un eco-bonus de 6.000 de euro, iar Portugalia, doar 2.250 de euro. Dar, ţinând cont de puterea de cumpărare din ţara noastră, maşinile electrice, chiar şi cu această finanţare din partea statului, în continuare se încadrează în categoria produselor scumpe.
Un autoturism electric, nu doar că este benefic pentru mediul înconjurător şi nu poluează, dar oferă nenumărate avantaje privind confortul şi siguranţa. Aproape toţi producătorii auto consideră că acesta este viitorul, drept dovadă, de la an la apar tot mai multe maşini electrice şi sunt din ce în ce mai mulţi proprietari de astfel de autoturisme.
Cu toate acestea, dacă analizăm din punct de vedere financiar investiţia, constatăm că, pe termen lung, nu sunt mari diferenţe între un autoturism electric şi unul care foloseşte combustibil fosil. Practic, dacă luăm în calcul doar preţul de achiziţie şi cel al carburantului, banii pe care îi economisim luând o maşină convenţională îi vom cheltui pe carburant. Şi invers, banii pe care îi economisim folosind curentul electric, îi vom cheltui pe înlocuirea acumulatorilor maşinii electrice.Aşadar, cei care decid dacă merită să-şi cumpere o maşină electrică sau una cu motor pe benzină ori motorină trebuie să se gândească, în primul rând, la costul iniţial de achiziţie. Iar dacă dispun de aceşti bani, să ia în calcul că, până în 2030, vor exista 500.000 de maşini electrice în România, cel puţin, iar încetul cu încetul, acestea vor înlocui, probabil, cu totul, autoturismele clasice care folosesc carburant fosil.
Citește și:
TRIPS&TRICKS / Cum se simte un român în Lisabona: ca acasă! (VIDEO)
Rezultate Exit poll alegeri prezidențiale 2024 – turul I – cine intră în turul 2. Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale potrivit BEC!