Cuprins:
Regizorul piesei de teatru a reacționat după ce a primit amenințări
Reacțiile negative au inclus apeluri la boicotarea teatrului și cereri de demitere a conducerii. Regizorul Botond Nagy a devenit ținta unor mesaje amenințătoare și discriminatorii pe platformele de socializare.
Aceste mesaje conțineau amenințări grave și insulte motivate de originea sa etnică maghiară.
Ca răspuns, avocata regizorului a inițiat acțiuni legale împotriva a 14 persoane, inclusiv plângeri penale pentru amenințare și incitare la violență. De asemenea, a fost depusă o petiție la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.
„Libertatea de creație artistică este un drept fundamental într-o societate democratică, iar amenințările și intimidările îndreptate împotriva unui artist din cauza operei și/sau originii sale etnice reprezintă un atac direct nu doar la persoana respectivă, ci la principiile esențiale care stau la baza unei societăți libere”, a scris Botond Nagy pe Facebook.
Regizorul a subliniat că va continua să își desfășoare activitatea artistică cu aceeași pasiune, fără a-și lăsa libertatea de creație limitată de acte de intimidare.
Reacția Teatrului Național
În fața acestor critici, Teatrul Național a emis un comunicat explicativ. În comunicatul său, instituția a subliniat că spectacolul nu are intenția de a ofensa credința creștină sau alte convingeri religioase.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6f260f7021d174f78ae2e3a206d4a8ed.jpg)
Teatrul a explicat că regizorul și echipa sa doresc să transmită un mesaj despre fragilitatea convingerilor umane și pericolele extremismului.
„Spectacolul nu este o blasfemie și nu își propune să ridiculizeze credința, ci, dimpotrivă, invită la o reflecție asupra relației dintre om și divinitate”, au declarat reprezentanții Teatrului Național, conform sursei citate.
Punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Române
În contextul controversei, Biserica Ortodoxă Română (BOR) a emis o declarație oficială. BOR și-a exprimat îngrijorarea față de utilizarea simbolurilor religioase în spectacol.
„Luăm act cu mâhnire de utilizarea defăimătoare a simbolurilor religioase creștine în timpul interpretării piesei de teatru Proorocul Ilie și sperăm ca, pe viitor, manifestările culturale să continue să respecte dimensiunea sacră a acestora”, se arată în comunicatul BOR, citat de Facebook.
Despre piesa „Proorocul Ilie”
Spectacolul este bazat pe o piesă scrisă de Tadeusz Słobodzianek și explorează teme precum ura rasială și fanatismul religios. Povestea se inspiră dintr-un fenomen real din Polonia anilor ‘30-40, descris de sociologul Włodzimierz Pawluczuk.
Regizorul Botond Nagy a declarat că intenția sa este să stimuleze o reflecție asupra credinței și a relației dintre om și divinitate.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5a9ee0c9c62b0dc7c7dc3f4b9e38a64d.jpg)
„Îmi doresc ca prin acest proiect artistic spectatorii să-și analizeze propriile credințe într-o lumină nouă”, a afirmat Nagy.
Controversa în social media
În urma premierei, rețelele de socializare au fost inundate de comentarii negative. Unii spectatori au organizat proteste, cerând scoaterea piesei de pe afiș sau interzicerea ei.
Teatrul Național a răspuns acestor critici, subliniind că unele imagini distribuite online au fost scoase din context, distorsionând mesajul piesei. Instituția a reafirmat că spectacolul încurajează toleranța și dialogul.
Regizorul Botond Nagy a devenit ținta unor mesaje amenințătoare și discriminatorii pe platformele de socializare. Aceste mesaje conțineau amenințări grave și insulte motivate de originea sa etnică maghiară.
Ca răspuns, avocata regizorului a inițiat acțiuni legale împotriva a 14 persoane, inclusiv plângeri penale pentru amenințare și incitare la violență. De asemenea, a fost depusă o petiție la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_c68d6b3c91e13cc99af6191c836bb7a1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f09e0e4b568a46ca371da6f89e80fb3f.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d0757f8fb2c92ac3d7a6ada21fe8ecf4.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_61db2c334c4fd2c9074623d82103e568.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_723ca514dc8e74f36c3d22df13c4bbba.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_69b0107ea035c8b907924f08037e7298.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_14a397baf51064a650b0bf975d7b0d2b.jpg)