Christian Borys era acasă, în Toronto, în februarie, când a decis să caute o modalitate de a ajuta ucrainenii care erau, pe atunci, amenințați cu un război de Rusia. A ales să imprime niște autocolante cu un meme de pe internet – Fecioara Maria care ține în mâini o rachetă antitanc – și să le scoată la vânzare.
Borys, care a lucrat pentru platforma de comerț electronic Shopify înainte de a trece la jurnalism, a creat rapid un site web pentru a le comercializa, urmând ca banii strânși să-i trimită unei organizații de caritate care se ocupă de orfanii ucraineni. În prima noapte, a făcut vânzări de 88 de dolari canadieni.
Amenințarea unui război se transformase într-o invazie în toată regula când Borys a scos la vânzare tricouri imprimate, pe același site. Vânzările au crescut la 170.000 de dolari canadieni pe zi – majoritatea comenzilor venind din Statele Unite.
Internetul „vorbește” în meme și tot ce ține de Ucraina s-a viralizat de-acum. Creșterea uluitoare a vânzărilor cred că se datorează faptului că oamenii căutau o modalitate de a sprijini Ucraina, în războiul acesta nedrept.
Christian Borys , pentru NYT:
Vânzările înregistrate în Statele Unite și în alte părți ale lumii sunt surprinzătoare, având în vedere că mulți dintre oamenii care cumpără tricouri, autocolante, căni de cafea sau batoane de ciocolată cu imagini ce au legătură cu Ucraina nu știau mai nimic despre această țară est-europeană înainte de conflict, notează New York Times.
La fel de bine vândute ca produsele lui Borys sunt figurinele Lego create după înfățișarea președintelui ucrainean Volodimir Zelenski. Scoase pe piață de un artist din Chicago, în cadrul unei campanii umanitare destinate poporului ucrainean afectat de război, acestea au generat, din vânzări, peste 145.000 de dolari, mult peste așteptări.
Figurinele au fost scoase la vânzare cu 100 de dolari bucata, iar stocul s-a epuizat rapid. Tot în cadrul campaniei, au fost vândute și jucării sub formă de cocteiluri Molotov, cu 10 dolari bucata. Banii strânși sunt donați organizației caritabile Direct Relief, care a trimis ajutor medical în Ucraina de la începutul invaziei rusești.
„Este fără precedent”
Când Rusia a invadat și anexat Peninsula Crimeea, în 2014, evenimentele au primit mult mai puțină atenție în Occident, remarcă New York Times.
De data aceasta, avertismentul lansat de președintele SUA, Joe Biden, la mijlocul lunii februarie, că Rusia va invada în câteva zile Ucraina a atras atenția jurnaliștilor și publicațiilor de pretutindeni, iar știrile și articolele legate de conflictul ruso-ucrainean au dominat atenția publică peste Ocean și nu numai.
A urmat un val uriaș de empatie, care s-a concretizat și în aceste vânzări însemnate de obiecte pro-Ucraina.
Site-ul lui Borys, „Sfântul Javelin”, denumit astfel după racheta antitanc folosită de ucraineni în lupta cu forțele ruse, a strâns până acum aproape 1,5 milioane de dolari, bani virați în mare parte organizației caritabile ucrainene „Help Us Help”, care acoperă mai multe ramuri de sprijin umanitar. O mică parte a fost donată jurnaliștilor care relatează din zone de război, pentru a-și cumpăra echipamentul necesar.
„Cred că este fără precedent”, a spus Peter Dickinson, editor la serviciul UkraineAlert de la Atlantic Council, vorbind despre sprijinul pentru Ucraina generat de internet.
Dickinson are și o explicație pentru modul în care au reacționat oamenii: „Rusia a avut mare succes în trecut în a difuza tot felul de informații despre Ucraina, deoarece nimeni nu știa prea multe despre această țară, era ca o coală albă, dar acest lucru s-a schimbat rapid din februarie, oamenii au deschis ochii și au văzut că Ucraina este victima unui invadator mult mai puternic”.
Prin urmare, e firesc că strângerile de fonduri au luat rapid amploare și au generat milioane de dolari pentru armata ucraineană, inclusiv prin criptomonede – asta în condițiile în care, la începutul invaziei, aliații europeni au ezitat să trimită multe arme, pentru a evita inflamarea situației, notează NYT.
Acum, imaginea publică copleșitoare, stimulată de meme și alte produse scoase la vânzare, este a unei țări curajoase care, în ciuda oricărui pronostic, poate întoarce soarta războiului, deși luptă cu un dușman mult mai puternic.
„Este vorba despre spiritul luptei și rezistenței noastre”, explică Taras Maselko, director de marketing pentru compania de îmbrăcăminte Aviatsiya Halychyny, care vinde tricouri pe care e imprimat textul „Luptă ca ucrainenii”. Maselko a precizat că 20% din comenzi au venit din afara Ucrainei, iar până acum s-au strâns 70.000 de dolari, care au fost trimiși Forțelor Aeriene Ucrainene.
Apărătorii de pe Insula Șerpilor, „simbol al curajului”
Cel mai vândut produs al acestui producător este un tricou cu deja celebrul răspuns oferit de polițiștii de frontieră ucraineni de pe Insula Șerpilor, în prima zi a invaziei rusești, când nava de război rusă Moskva le-a cerut să se predea.
Răspunsul a devenit un apel la rezistență, cu toată vulgaritatea lui – a fost pus pe panouri publicitare în Ucraina și este scandat de copii și de părinții lor la protestele din afara țării.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 3Zilele trecute, serviciul poștal al Ucrainei a lansat un timbru înfățișând un operator al forțelor speciale ale marinei ucrainene cu degetul mijlociu ridicat în sus spre nava de război. De asemenea, partea ucraineană planifică să lanseze un site web pentru a vinde timbre, cești de cafea și alte obiecte cu acest simbol.
Crucișătorul Moskva, nava-amiral a flotei rusești în Marea Neagră, s-a scufundat joi, după ce Ucraina a tras asupra ei cu rachete Neptun, potrivit oficialilor americani. Guvernul rus a negat că a fost atacată și a spus că la bord a avut loc o explozie, după ce a izbucnit un incendiu în zona unde era depozitată muniția.
Șeful Poștei din Ucraina a numit acest timbru „un simbol al curajului și spiritului de nestăpânit al poporului ucrainean în lupta împotriva Rusiei”. Oficiul poștal tipărește un milion de timbre și le vinde la valoarea nominală, echivalentul a mai puțin de 1 dolar fiecare, a declarat directorul Igor Smelyansky.
Marți au fost semnalate cozi de zeci de oameni la oficiile poștale, toți așteptând să cumpere aceste timbre, iar pe eBay au ajuns să fie vândute cu prețuri cuprinse între 65 şi 400 de dolari. Smelyansky susține că aceia care pun la vânzare aceste timbre pentru sume mai mari decât cele anunțate de Poșta din Ucraina s-au angajat să doneze încasările forțelor de apărare ale țării.
Sfinți cu măști de gaze și bazooka
În timp ce în Ucraina, în același scop de finanțare a forțelor de apărare ori de ajutorare a civililor afectați de război, magazinele au scos la vânzare batoane de ciocolată cu imaginea lui Volodimir Zelenski sau cu cea a consilierului prezidențial Oleksii Arestovici, prezentat ca un personaj de sitcom de televiziune spunând „Totul va fi bine”, în Canada, site-ul lui Borys a luat amploare.
„Sfântul Javelin” s-a transformat dintr-o companie care se baza pe efortul exclusiv al voluntarilor într-una cu patru angajați cu normă întreagă, pentru a ține pasul cu cererea. Oferta a crescut de la tricourile cu Fecioara Maria la alți sfinți: Sfântul Carl Gustaf care poartă o mască de gaz sau „Sfânta Olha, Regina Războinică a Kievului”, care poartă o coroană și ridică o bazooka pe umeri.
„Utilizatorii de pe Instagram ne cer să facem și alte lucruri”, a spus Christian Borys. „Primim mesaje de la oameni din Spania care ne spun: «Hei, tocmai am expediat un lansator de grenade cu propulsie de rachetă. Vrem un sfânt cu C-90»”.
Borys recunoaște că unii oameni ar putea considera astfel de imagini o blasfemie, „dar marea majoritate înțeleg ce înseamnă, de fapt”. „Simbolismul religios a fost folosit în război de sute de ani. A spune că este blasfemie înseamnă a nu înțelege realitatea războiului și modul în care oamenii caută sprijin în astfel de simboluri.”
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina, declanșat de Rusia