Cât vor costa taxele pentru platforme
Guvernul Albanese şi-a prezentat joi „stimulentul de negociere a ştirilor”, o taxă aplicată platformelor digitale care este rambursată printr-o compensare, dacă achită direct companiilor de ştiri.
Noul model va impune platformelor digitale cu venituri în Australia de peste 250 de milioane de dolari – cel puţin Meta, Bytedance (TikTok) şi Google – să participe prin plata unei taxe fixe sau să încheie contracte directe.
Consultarea cu privire la nivelul taxei va avea loc în 2025, iar taxele vor fi „de milioane, nu de miliarde”.
După ce va fi legiferată, obligaţia de plată va fi retroactivă la 1 ianuarie 2025, iar veniturile din contractele plătite după această dată vor fi, de asemenea, eligibile pentru compensări.
Va ajunge guvernul să finanțeze știrile?
Guvernul nu intenţionează să obţină venituri prin această măsură, deoarece taxa va fi stabilită la un nivel mai ridicat decât cel pe care platformele digitale l-ar plăti în cadrul contractelor directe, stimulându-le să plătească editorilor, nu Executivului.
Cu toate acestea, guvernul va trebui să dezvolte un mecanism de distribuție în cazul în care orice platformă optează să plătească taxa către guvern, în loc să încheie acorduri cu companiile media.
Codul de negociere pentru mass-media a fost introdus în 2021 pentru a aborda dezechilibrul semnificativ al puterii de negociere dintre platformele digitale şi editorii de ştiri.
Acest cod a permis platformelor digitale, inclusiv Meta şi Google, să pompeze aproximativ 200 de milioane de dolari în mass-media australiene, al căror model de afaceri a fost perturbat de creşterea platformelor digitale.
Cum va afecta această taxă lucrul cu mass-media
Deşi guvernul poate garanta că nu vor fi mai puţini bani care vor ajunge de la platforme la editorii de ştiri în termeni globali, noul sistem ar putea să dezavantajeze editorii mici, dacă platformele îşi compensează complet răspunderea prin acorduri cu editorii mai mari.
Dar în martie, Meta, compania-mamă a Facebook și Instagram, a declarat că va înceta finanțarea știrilor din Australia prin acorduri cu editorii.
Ministrul Comunicațiilor, Michelle Rowland, a declarat că guvernul „este angajat în fața unui sector al mass-media de știri divers și durabil, având în vedere că acest lucru este esențial pentru sănătatea democrației Australiei”.
Consultări cu privire la taxă vor avea loc anul viitor, iar comisia parlamentară mixtă pentru social media şi societatea australiană a recomandat în octombrie crearea unei „taxe pe platformele digitale” pentru companii precum Meta şi Google.
Unii numesc asta „taxă pe tehnologie”, venită pentru a finanţa jurnalismul de interes public.