Aceștia au reclamat, printre aletele, probleme de dialog social cu actuala conducere a Metrorex, lipsa de personal necesar pentru asigurarea siguranţei transportului de călători şi probleme în negocierea Contractului Colectiv de Muncă.
Mai mult, preşedintele USLM, Ion Rădoi, nu exclude posibilitatea unei greve generale la metrou. Prezent la pichetul de azi, întrebat despre această posibilitate, el a răspuns: „Nu pot să vă spun acum sau să estimez cum, când, dar este posibil”.
„Avem mari probleme din punct de vedere al dialogului social cu actuala conducere a Metrorex, care nu colaborează şi nu ţine cont atunci când ne întâlnim de toate hotărârile comune din punct de vedere social. A făcut o structură destul de umflată la nivel de vârf în cele patru luni de când a venit la conducerea Metrorex (Dumitru Şodolescu – n.r.) în condiţiile în care noi avem nevoie de 600 de oameni pe care să-i angajăm pentru a ţine acest metrou pe şină, pentru a transporta călători în condiţii de siguranţă”, a declarat Ion Rădoi, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia în cursul lunii septembrie vor trebui demarate negocierile pentru noul Contract Colectiv de Muncă iar conducerea Metrorex nu a pus sindicaliştilor la dispoziţie actele necesare.
„În luna următoare avem de susţinut negocierile pentru Contractul Colectiv de Muncă, pentru care nu ne-a pus la dispoziţie actele necesare. Dincolo de aceste probleme, în afara faptului că nu avem bugetul necesar, aceşti doi domni (Dumitru Şodolescu – director general al Metrorex şi Lucian Şova – ministrul Transporturilor – n.r.) în loc să se aşeze la masa tratativelor atunci când au fost chemaţi la mediere şi să plătească o anumită penalitate către ASTALDI, au aşteptat să se pronunţe justiţia şi în loc de 45 milioane euro, cât li s-a cerut, au ajuns să plătească 110 milioane euro, banii României, banii românilor, iar noi nu avem banii necesari să angajăm salariaţii de care avem nevoie şi nu avem posibilităţi de dezvoltare”, a precizat liderul sindical.
Rădoi a subliniat că ASTALDI este una dintre firmele care trebuia să termine magistrala de metrou Drumul Taberei încă din 2015.
„Dacă se va întâmpla să se realizeze acest lucru în 2019 suntem totuşi mulţumiţi iar aceşti administratori nu răspund cu nimic”, a subliniat acesta.
Preşedintele USLM a vorbit şi despre lipsa de personal care există la nivelul Metrorex şi a explicat că o parte dintre salariaţii care fac revizii nu sunt autorizaţi.
„Sunt oameni tineri, o parte dintre ei, şi toţi trebuie să fie specializaţi, trebuie să asigure siguranţa circulaţiei. Nu te poţi duce cu un nou angajat să întreţii un macaz peste care trece un tren care are 2.000 de oameni la ore de vârf. Şi vă spun că săptămâna trecută s-a întâmplat un eveniment fără precedent şi vorbim despre cele mai noi trenuri. Este vorba de trenul CAF care în zona Pipera a avut o problemă cu bieleta, cu partea de direcţie, de roate, ca să înţeleagă oamenii, şi putea ca acest tren să sară de pe şină în condiţiile în care avea peste 2.000 de oameni în el”, a explicat acesta.
Rădoi a adăugat că deşi reţeaua de metrou s-a extins în ultima perioadă nu s-a mai făcut nicio angajare.
„Au fost date staţii în plus şi kilometri de metrou, şi nu s-a angajat nici un om. De aici a apărut această necesitate de angajare. Au ieşit oameni la pensie şi nu s-au înlocuit cu nimic. În plus au desfiinţat şi şcolile de specialitate în toate domeniile”, a arătate sindicalistul.
USLM intenţionează să continue pichetele pe care sindicaliştii vor să le mute de la minister la guvern şi vor lua o serie de măsuri de ordin intern.
„Vom continua să le atragem atenţia prin aceste marşuri, vom lua multe măsuri de ordin intern şi ne vom retrage toţi oamenii care au tangenţă cu primării, cu funcţii de consilier etc, vom muta aceste întâlniri de la Ministerul Transporturilor la Guvern”, a menţionat acesta.
Preşedintele USLM a avertizat că, din cauza lipsei de personal, există riscul ca ramele de metrou să nu mai circule deloc. Întrebat dacă lipsa de oameni ar putea să determine succedarea trenurilor la un interval mai mare dimineaţa, Ion Rădoi a răspuns: „Asta ar fi în cel mai bun caz, să vină la un interval mai mare. Se poate întâmpla ceea ce este legal şi în conformitate cu Contractul Colectiv de Muncă, să nu mai vină deloc”.
„Într-o bună zi putem avea şi o astfel de situaţie. Este vorba de prevederile legale, de instrucţiile de muncă, de Contractul Colectiv de Muncă care spune negru pe alb că dacă nu ai personalul adecvat, dacă personalul nu are utilajele necesare, dacă nu are pregătirea necesară pentru a interveni la elementele de siguranţă a circulaţiei, de drept opreşte activitatea. Noi la ora actuală nu am făcut acest lucru pentru călători, pentru că ei nu au nicio vină”, a precizat acesta.
Sindicaliştii de la metrou mai acuză conducerea regiei că a înfiinţat departamente noi, a angajat directori şi personal de birou, iar în subteran este deficit de angajaţi specializaţi şi… unelte de lucru.
„Se fac promovări la nivel de directori, iar noi în subteran nu mai avem oameni la muncă. Cei pe care-i reprezint direct, de la linii şi tunele, care muncesc numai şi numai de noapte şi nu au utilaje, nu au cu ce să muncească. Muncesc ca în 1800, când s-a construit calea ferată. Pentru că nu se fac investiţii. Cheia de buloane, cheia de trifoane, cleştele de şină şi… hei-rup şi târşa înainte”, a declarat vicepreşedinte USLM, Ghiţă Nichifor, citat de Digi 24.
Lipsa investiţiilor şi a specialiştilor înseamnă, de multe ori, lucrări cârpite care conduc spre avarii iminente:
- În urmă cu o săptămână, un scurt-circuit a umplut cu fum staţia Eroii Revoluţiei.
- În august, anul trecut, fumul a cuprins staţia Piaţa Victoriei.
- În aprilie 2016, din cauza unui panou electric, în tunelul de la Piaţa Romană a izbucnit un incendiu.
- În martie 2016, un tren s-a defectat la Piaţa Unirii, iar călătorii au fost debarcaţi.
Ion Rădoi a mai precizat că deocamdată nu are nici un semnal din partea ministrului Transporturilor, Lucian Șova, pentru eventuale discuţii în urma acestui pichet.
Citește și: VIDEO/ În căutarea simbolului pierdut. Restaurantul Dobrogeanu din 2 Mai mai are în meniu doar amintiri