Magistrala 5 este compusă din trei secţiuni: Râul Doamnei – Eroilor, Eroilor – Iancului și Iancului – Pantelimon.
M5 Râul Doamnei-Eroilor 2 este singura secțiune de magistrală construită după Revoluţie, celelalte fiind realizate în comunism. Procedurile de construcție au început în 2011, iar proiectul trebuia să fie gata în 2014.
Această secțiune conectează cartierul Drumul Taberei la reţeaua de metrou. Anunţul vine după ce Comisia centrală de Recepţie a dat avizul pentru funcţionare.
Cum va circula metroul pe acest tronson
Metroul va circula de marți, 15 septembrie, pe Magistrala 5 de metrou, secțiunea Eroilor 2 – Romancierilor – Râul Doamnei – Valea Ialomiței, la un interval de 6, 9, respectiv 10 minute, în funcție de intervalul orar, potrivit programului publicat pe site-ul Metrorex, potrivit Ziare.com
În intervalul orar 5:00-6:00, metroul din Drumul Taberei va circula pe tronsonul Eroilor 2 – Romancierilor la un interval de 9 minute. De la ora 6:00 la ora 10:00, trenurile de metrou vor ajunge în stații la 6 minute.
În intervalul 10:00-13:00, metroul va circula la 9 minute. În perioada 13:00-20:00, trenul de metrou va ajunge la pasageri la un interval de 6 minute, de la ora 20:00 la 22:00, metroul va ajunge la 9 minute, iar de la 22:00 la 23:30, trenul va trece prin stații la un interval de 10 minute.
Ce pregătiri se mai fac la Magistrala 5
Potrivit precizărilor Metrorex, în prezent se face predarea-primirea spaţiilor de la constructor la echipele Metrorex, care vor asigura cu cei 900 de angajaţi exploatarea, circulaţia şi mentenanţa în trei schimburi pentru toate specialităţile, inclusiv serviciul comercial şi cel de conducere a trenurilor.
O altă activitate necesară constă în predarea obiectivelor de pază pe staţii şi interstaţii, de la firmele de paza ale constructorilor la cele care sunt sub contract cu Metrorex. De asemenea se predau toate spaţiile publice de la firmele de curăţenie ale constructorului, la cele contractate de Metrorex, scrie Digi24.
Vom avea semnal la telefon în stații și trenuri
”Metrorex este preocupată și de asigurarea semnalului GSM în scopul asigurării facilităților și confortului pe care acest serviciu îl oferă tuturor utilizatorilor. Astfel, în aceasta perioadă, operatorii de telefonie mobilă au finalizat instalarea rețelelor de comunicații în subteran și execută ultimele reglaje ale echipamentelor pentru acoperirea optimă privind semnalul de comunicație voce și date pentru călătorii metroului”, au mai spus reprezentanții Metrorex, potrivit Economica.Net.
6 ani de întârzieri
Proiectul Metroului din Drumul Taberei a fost pornit cu mai bine de 9 ani în urmă, de fostul director general al Metrorex Gheorghe Udriște.
Procedurile de construcție au fost începute în 2011, iar magistrala trebuia să fie gata în 2014, însă an de an proiectul a înregistrat noi amânări, din diferite motive.
În anul 2012, după ce au sfinţit cele două cârtiţe, Metrorex şi Astaldi anunţau începerea săpăturilor, cu ajutorul utilajelor TBM (Tunnel Boring Machine), şi comparau această tehnologie cu cea folosită la săptărurile pentru Canalul Mânecii. Primele săptăruri s-au făcut în anul următor, 2013, potrivit Ziarul Financiar.
Primele întârzieri la metroul Drumul Taberei au fost anunţate în decembrie 2013, de premierul de la acea vreme, Victor Ponta, care spunea că Magistrala 5 urma să fie inaugurată în 2016, cu un an întârziere.
”Proiectul a început foarte prost, nu a fost gândit foarte clar ca finanţare şi ca timp. Fostul guvern a alocat 10 milioane euro, noi trebuie să alocăm restul până la 1,5 miliarde”, declara atunci Ponta, aflat pe şantierul Magistralei 5.
Un proiect de 3,4 miliarde de lei
În 2017, călătorii erau anunțați că vor putea circula pe secţiunea de metrou Valea Ialomiţei – Eroilor începând cu semestrul al doilea al anului 2018, potrivit declaraţiilor făcute atunci de Marin Aldea, director Metrorex.
În decembrie, 2018, proaspăt demis de la conducerea Metrorex, Dumitru Şodolescu, promitea că lucrările la Magistrala 5 vor fi finalizate în primul trimestru din 2019.
Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor a ajuns la 3,4 miliarde de lei.
Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii.
Lungime: 7,2 km în total, din care 6,2 km pe Lotul 1.1 si 1 km pe Lotul 1.2.
Loturile – contractele semnate pentru realizarea stațiilor, structurilor și galeriilor :
- Lot 1.1 – Râul Doamnei – Eroilor 2 (PSS Opera) – 6,2 km / Astaldi – FCC Construccion – Delta ACM – AB Construct / Valoarea totala a contractului: 987,9 mil lei fără TVA.
- Lot 1.2 – Valea Ialomitei – galeria, statia si depoul / Max Boegl / Valoare totala: 231,67 milioane lei fara TVA.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro