Explicația a fost oferită de comisarul european pentru dezvoltare, Corina Crețu, în contextul celor 55 de proiecte majore pe care România le-a trimis la Bruxelles pentru aprobări și finanțări.
„Din punctul nostru de vedere, nu se justifică propunerea Guvernului privind realizarea unui metrou subteran. Noi am propus suprateran, pentru că este vorba de peste 200 de milioane de euro pe care le-am putea economisi dacă am merge suprateran, mai ales că de la Băneasa la Otopeni nu este o zonă intens populată sau care ar crea mari probleme”, a spus Corina Crețu.
„Am înțeles că Guvernul României a găsit deja un partener în Japonia de a face restul, de la Ikea, stația Tokyo, până la aeroport (…) ”Deci avem în evaluare linia de metrou 6, dar aceasta se va aproba parțial, îmbunătățirea de transport pe linia 2 de metrou, Centura Bucureștiului, un proiect de reabilitare a zonei de coastă și încă trei proiecte de infrastructură de apă și unul de cadastru, care chiar luni cred că va fi deja semnat”, a adăugat Corina Crețu.
47 din aceste proiecte au fost deja aprobate de Comisia Europeană. 40 de proiecte sunt „fazate”, a precizat comisarul european pentru dezvoltare regională, Corina Crețu, la Digi24.
Proiectele„fazate” trebuiau terminate în perioada 2007-2013, dar potrivit unei reguli a Comisiei Europene, dacă un proiect nu se termină în proporție de 90 la sută, atunci statul este obligat să returneze toți banii înapoi. Pentru a nu ajunge în situația aceasta, s-a luat decizia de a le împărți în două. Prima fază e pentru a nu se pierde finanțarea europeană din exercițiul financiar anterior, 2007-2013. E cazul proiectelor de apă și canalizare, care, dacă li se aplica regula inițială, dacă se returnau banii, ar fi fost toate în faliment, spune Corina Crețu. Aceste 40 de proiecte fazate însumează 3,5 miliarde de euro și ele „mănâncă” în faza a doua din alocația de 23 de miliarde aferentă perioadei 2014-2020.
Sunt și șapte proiecte noi, care au fost deja aprobate: autostrada Câmpia Turzii-Târgu Mureș, pe cale ferată proiectul-fanion Radna-Gurasada-Simeria, de 1,3 miliarde de euro, și proiecte de modernizare a infrastructurii județene din Hunedoara, Alba, Vrancea și Galați, deja aprobate, iar pe domeniul de amenajare costieră, ecluzele de la Agigea, Cernavodă, Ovidiu, Năvodari și stațiile de pompare.
În afară de acestea, Comisia Europeană mai are opt proiecte noi în analiză. Ultimul a fost primit chiar pe 29 decembrie 2018 și se referă la partea a doua a liniei de metrou Berceni-Pipera (M6). Comisia are în analiză linia de metrou Gara de Nord până la Ikea (stația Tokyo), tronson care urmează să fie aprobat în curând, în ianuarie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro