Oficialul mexican vrea ca veniturile obţinute „să fie returnate comunităţilor creative”, despre care spune că au inventat tehnicile de broderie şi motivele designului.

Despre Zara, Mexicul afirmă că marca spaniolă s-a bazat pe simboluri ancestrale şi hainele tradiţionale „huipil” ale populaţiei din San Juan Colorado (Mexic) şi a fost adăugat că artizanilor le ia cel puţin o lună să fabrice acele rochii. Articolul în cauză nu mai este disponibil spre vânzare pe site-ul Zara.

În replică, într-un comunicat transmis CNN, compania-mamă a Zara, Inditex, a spus că are „un mare respect” pentru „Ministerul Culturii şi comunităţile din Mexic”, dar a susţinut că „modelul în cauză nu a fost în niciun caz intenţionat împrumutat şi nu a fost influenţat de arta poporului indigen mexican”.

O pereche de pantaloni scurţi fabricată de marca Anthropologie a fost, de asemenea, scoasă în evidenţă ca exemplu de însuşire culturală. Guvernul mexican a spus că articolul, care costă aproximativ 70 de dolari, prezintă simboluri ce amintesc de comunitatea mixtă din Santa María Tlahuitoltepec. La începutul săptămânii, piesa vestimentară era încă disponibilă pe site-ul Anthropologie.

În plus, cămăşile înflorate de la Patowl, a mai fost menţionat, au fost inspirate de tehnicile de broderie ale comunităţii zapoteca din San Antonino Castillo Velasco. Oficialii au susţinut că broderia florală făcută de mână pe cămăşile Patowl sunt o imitaţie a unei tehnici complexe cunoscute drept „hazme si puedes” (fă-mă dacă poţi, n.r.) şi include motive concepute de comunitate.

Patowl şi compania-mamă a Anthropologie, URBN, nu au răspuns solicitării de a comenta.

Nu este prima dată când Mexicul acuză mărci de însuşire a unor bunuri culturale. În luna noiembrie a anului trecut, creatoarea franceză Isabel Marant a prezentat scuze după ce Ministerul Culturii a spus că marca ei a folosit un tipar creat de comunitatea purépecha. Marant a mai declarat că va aduce în viitor un omagiu „surselor noastre de inspiraţie”.

 
 

Urmărește-ne pe Google News