Rezultatele acestei anchete, prezentate zilele trecute, arată că mierea chinezească ajunge pe rafturile magazinelor spaniole, dar nu este vândută cu eticheta țării de origine, ci, de cele mai multe ori, ca și cum ar fi un produs românesc, care este considerat ca fiind mai scump și de mai bună calitate.
Ancheta a fost declanșată după ce s-a constatat că în primele opt luni ale anului 2021 Spania a importat 4.000 de tone de miere din România, de trei ori mai mult decât în 2020. În același timp, importul de miere din China a scăzut.
În cursul anului 2020, Spania a importat aproape 7.000 de tone de miere din Portugalia, această țară fiind principalul furnizor pentru piața spaniolă. China a fost pe locul al doilea, cu aproape 5.000 de tone, iar România a ocupat doar un al treilea loc, cu mai puțin de 1.300 de tone.
Dar, în mod curios, o analiză a principalelor lanțuri de supermarketuri a relevat că, după primele 8 luni ale acestui an, mierea de proveniență chinezească și portugheză a dispărut aproape complet din galantare.
Rezultatele acestei anchete au devenit și mai curioase când s-a constatat că, dintr-odată, România a devenit principalul furnizor de miere, adjudecându-și o cotă de peste peste 18% din piața spaniolă.
Altfel spus, doar în primele opt luni ale acestui an, România a vândut în Spania peste 4.000 de tone de miere, de trei ori mai mult decât de-a lungul anului 2020. Astfel, s-a descoperit că mierea chinezească ajunge în România ca produs românesc.
Concluziile anchetei denunță tocmai legislația comunitară ca fiind confuză și că lasă loc unor practici care se desfășoară la limita legalității, permițând în cele din urmă falsificarea produselor apicole.
România nu este doar un mare producător, ci și unul dintre cei mai importanți exportatori de produse apicole în interiorul Uniunii Europene. Aproape 60% din producția națională se vinde peste hotare, pe piețe precum Germania şi ţările nordice, zone unde se înregistrează şi cel mai mare consum de miere.
FOTO: Hepta