Rețeaua Honey Authenticity Network din Marea Britanie a efectuat luna trecută un test pe 30 de mostre, bazat pe profilurile ADN ale mierii autentice. Dintre acestea, 5 provin de la apicultori britanici, iar restul de 25 de la mari retaileri, inclusiv supermarketuri.

Rezultatele testelor au arătat că 24 din cele 25 de mostre de miere de la retaileri erau suspecte de a fi falsificate, în timp ce toate cele 5 mostre de la apicultorii locali au fost confirmate ca autentice. Deși importatorii britanici de miere și anumiți experți contestă validitatea testelor, rezultatele sugerează o posibilă falsificare extinsă, în care unele produse ar fi fost amestecate cu sirop de zahăr mai ieftin.

46% din produse erau suspecte

Asociația Importatorilor și Ambalatorilor de Miere din Marea Britanie (BHIPA) subliniază necesitatea unei evaluări riguroase a dovezilor pentru a proteja lanțul de aprovizionare, susținând că majoritatea mierii vândute în Marea Britanie este de calitate înaltă.

Totodată, o investigație realizată anul trecut de Uniunea Europeană a relevat că aproape 46% din produsele de miere importate erau suspecte de fraudă, incluzând toate cele 10 mostre din Marea Britanie.

Uniunea Europeană lucrează la dezvoltarea unor tehnici de testare avansate pentru depistarea fraudelor în industria mierii și a impus noi reglementări pentru a îmbunătăți etichetarea privind originea produselor.

Marea Britanie este un important importator de miere ieftină din China

Lynne Ingram, apicultor și președinte al rețelei Honey Authenticity Network din Marea Britanie, atrage atenția asupra infiltrării pieței de miere ieftină și adulterată din import, care dăunează afacerilor apicultorilor autentici. De asemenea, aceasta subliniază faptul că publicul este adesea înșelat, crezând că achiziționează miere autentică.

Marea Britanie este un important importator de miere ieftină din China, o țară care se confruntă cu o problemă majoră de fraudă în industria mierii. Importatorii britanici susțin că lanțurile de aprovizionare sunt atent monitorizate, dar nu există un consens clar cu privire la metoda de testare adecvată sau la fiabilitatea acestora.

Metode inovatoare pentru testarea ADN-ului mierii

Institutul de cercetare Celvia din Estonia a dezvoltat o metodologie inovatoare pentru testarea ADN-ului mierii, sprijinită de Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală. Acest test compară ADN-ul mierii cu o bază de date care include peste 500 de tipuri de miere autentice, din care aproximativ jumătate provin din Estonia.

Kaarel Krjutškov, directorul laboratorului Celvia, afirmă că metoda este robustă, în ciuda criticilor privind dimensiunea bazei de date. Analiza ADN folosește tehnologia învățării automate pentru a compara secvențele ADN ale mostrelor cu cele de referință și poate detecta rapid orice abatere semnificativă de la profilurile autentice ale mierii. Krjutškov consideră că diferențele dintre produsele autentice și cele falsificate sunt clare și ușor de observat.

Marea Britanie trebuie să implementeze etichetarea obligatorie a țării de origine

Paul Horton, apicultor și proprietar al Apidae Honey din Lincolnshire, a fost unul dintre producătorii ale căror mostre de miere au fost testate de laboratorul Celvia și confirmate ca autentice. Acesta a subliniat necesitatea unui regim de testare mai eficient și a recomandat ca Marea Britanie să implementeze etichetarea obligatorie a țării de origine pentru toate produsele de miere.

Foto: Paul Horton
Sursă:Apidae Honey

Horton a precizat că în trecut își vindea mierea en-gros către ambalatori care furnizau supermarketurilor, însă această piață a scăzut semnificativ din cauza faptului că supermarketurile nu mai oferă o cantitate mare de miere britanică.

El și-a exprimat îngrijorarea că acest fenomen ar putea duce la pierderea încrederii consumatorilor în mierea disponibilă în supermarketuri. În acest sens, Horton a spus: „Trebuie doar să le arătăm consumatorilor ce înseamnă mierea britanică de calitate autentică”.

În Germania, 25 din cele 30 de mostre analizate nu au îndeplinit standardele de autenticitate

Laboratorul Celvia a testat recent și mierea vândută în magazinele germane, ca parte a unei investigații realizate de Asociația Europeană a Apicultorilor Profesioniști (EPBA). În urma testelor, 25 din cele 30 de mostre analizate nu au îndeplinit standardele de autenticitate, iar rezultatele au fost amplu mediatizate în Germania.

„Consumatorii plătesc pentru un produs care nu este nici pe departe miere. Vom trimite rezultatele la poliție, pentru că aceasta este o infracțiune și trebuie tratată ca atare.”, a declarat Bernhard Heuvel, președintele Asociației Europene a Apicultorilor Profesioniști (EPBA).

Asociația a realizat o analiză a costului unor tipuri de miere importate în Europa, care sunt vândute la prețuri extrem de scăzute, de doar 80 de pence pe kilogram. EPBA consideră că este imposibil ca apicultorii din orice țară să producă miere la asemenea prețuri.

Food Standards Agency din Marea Britanie a recunoscut că mierea a devenit un produs țintă pentru falsificare, însă a precizat că protocoalele de testare sunt frecvent contestate. Autoritățile lucrează cu cercetători, industria mierii și organisme internaționale pentru a îmbunătăți metodele de testare a autenticității mierii.

„Credem cu tărie că majoritatea mierii consumate în Marea Britanie este de o calitate foarte înaltă și nu este frauduloasă.”, a declarat Asociația Importatorilor și Ambalatorilor de Miere din Marea Britanie. În același timp, asociația a subliniat că a avut preocupări semnificative legate de fiabilitatea testelor utilizate, menționând că acestea nu sunt administrate independent și se bazează pe seturi de date discutabile și neverificate, provenind de la laboratoare comerciale. BHIPA susține că aceste teste discriminează împotriva mierii din anumite regiuni geografice.

Devina Sankhla, consilier în politici alimentare la British Retail Consortium, a afirmat: „Membrii noștri lucrează cu furnizorii pentru a asigura autenticitatea mierii vândute, efectuând verificări regulate pentru a se asigura că toate produsele de miere respectă descrierea. Comercianții susțin continuu dezvoltarea unor tehnici îmbunătățite pentru a detecta mierea falsificată, astfel încât să garanteze că clienții primesc cele mai bune produse pe rafturi.”

„Nu există loc pentru miere falsificată. Colaborăm îndeaproape cu autoritățile de aplicare a legii pentru a ne asigura că mierea vândută în Marea Britanie nu este subiectul falsificării.”, a transmis un purtător de cuvânt al guvernului britanic.

 
 

Urmărește-ne pe Google News