Avocatul Christophe Leguevaques a anunțat vineri că plângerea va fi depusă la tribunalul din Nanterre (Hauts-de-Seine).
„Până în prezent sunt aproape 2.000 de persoane (1.789 mai exact). Şi având în vedere că înscrierile continuă, ne puteam aştepta la o cifră mai mare. Nu mai este vorba de o simplă dispută între un gigant şi o persoană izolată”, a adăugat apărătorul reclamanţilor.
Ce problemă reclamă clienții și modelele afectate
Obiectul disputei îl constituie motoarele pe benzină 1.2 TCe sau DIG-T, produse de Renault în perioada cuprinsă între lunile octombrie 2012 şi iunie 2016 şi care ar fi vinovate de un supraconsum de ulei, ceea ce ar provoca o uzură prematură a motorului, susţine avocatul.
„Unul din reproşurile aduse Renault este că joacă o ruletă rusească cu securitatea utilizatorilor”, acuză avocatul.
Lista mașinilor care ar putea avea probleme din cauza acestui motor este următoarea:
- modelele Captur, Clio IV, Kadjar, Mégane 3, Scénic 3 – produse de Renault;
- modelele Duster și Lodgy – produse de Dacia;
- modelele Juke și Qashqai – produse de Nissan.
Asociaţia pentru protecţia consumatorilor UFC-Que Choisir susţine că a lansat deja un semnal de alarmă în 2019 cu privire la aceste motoare. O acţiune colectivă a fost lansată începând din luna ianuarie 2022.
Reacția grupului Renault
În replică, un purtător de cuvânt de la Renault a insistat că grupul auto „nu a încetat niciodată să examineze solicitările care i-au fost adresate. Cererile care au fost primite au făcut obiectul unei examen atent al elementelor constitutive şi a fost oferit un răspuns”.
Potrivit grupului Renault, vehiculele echipate cu astfel de motoare rămân „sigure şi conforme cu reglementările în vigoare”.
Produse la Valladolid (Spania) şi Sunderland (Marea Britanie), aproximativ 400.000 unităţi din motoarele vizate echipează vehicule Renault, Dacia sau Nissan. În total, aproximativ 133.050 de vehicule au fost echipate cu astfel de motoare în Franţa, potrivit Renault.
În primele trei luni ale acestui an, grupul Renault a înregistrat venituri totale de 11,5 miliarde de euro, în creştere cu 29,9% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care a livrat 535.000 de automobile, în urcare cu 14,1% în ritm anual, după patru ani consecutivi de scădere.
Vânzările Dacia, în aceeași perioadă, au crescut cu 41%, până la aproape 150.000 de unităţi în Europa, datorită noii identităţi a brandului.
În aprilie 2019, Libertatea a dezvăluit că un șofer din România a dat în judecată Renault, acuzând grupul francez că a vândut în mod intenționat mașini cu defecte de fabricație la motoare. Defectul reclamat era că acestea consumau foarte mult ulei, iar în anumite cazuri se puteau defecta. La acel moment, la nivel mondial, sute de persoane s-au plâns de probleme similare cu mașinile Renault și Nissan dotate cu motorul de 1,2 litri Tce pe benzină, care între timp a fost scos din producție.
Respectivul motor a echipat sute de mii de mașini Renault, Dacia, Nissan, dar și Mercedes. În februarie 2020, mai mulți membri ai Parlamentului francez au început să interpeleze guvernul de la Paris în legătură cu acest model de motor. Reacția parlametarilor francezi a venit după ce o asociație de consumatori care grupa mai bine de 11.000 de membri, UFC Que Choisir, a scris o petiție publică și a cerut grupului Renault să organizeze o rechemare oficială, solicitând constructorului să înlocuiască mașinile cu aceste motoare.
Foto: Hepta.ro