UPDATE ora 19.40: La câteva ore după ce Libertatea a anunțat pe surse că ANPC a finalizat un control care va fi urmat de sancțiuni la compania aeriană Blue Air, instituția a confirmat informația.
Horia Constantinescu, președintele instituției, anunță sancțiuni financiare pentru Blue Air, însă demersul nu este finalizat, deoarece mai trebuie transpuse în legislație o serie de prevederi ale unei directive europene.
„A venit momentul să primească, de această dată, compania aeriană un bilet din partea Autorității noastre, oferindu-le acestora posibilitatea de a contribui la bugetul de stat într-o măsură egală cu cea prin care ei au înțeles să oblige consumatorii să participe la finanțele companiei, fără ca aceștia să-și dea acordul.
În schimbul acestei contribuții, ce va fi substanțială, noi le vom oferi un cazier comercial. Iar, exact după modelul activității companiei aeriene, nici noi nu o să le dăm banii înapoi și ei vor avea posibilitatea păstrării cazierului!”, a declarat șeful ANPC.
***
Cristina Drăgan este o fostă clientă a Blue Air. Își așteaptă de luni bune banii după un zbor anulat. „Am depus acum două luni o reclamație la ANPC cu privire la faptul că nu îmi pot recupera banii pe biletele anulate de Blue Air anul trecut”.
Blue Air comunică în continuare în online reduceri și promoții, dar dacă vă uitați peste câteva dintre comentariile oamenilor de pe pagina de Facebook Blue Air veți observa că biletele oamenilor sunt anulate la scurt timp după achiziționare. Consider că ar trebui făcută publică această situație pentru că este o problemă de siguranță a călătorilor care pare, în momentul de față, că nu are o rezolvare.
Cristina Drăgan, clientă Blue Air:
Cristina e doar unul din miile de români care se plâng că operatorul aviatic anulează zborurile și nu le returnează banii. „Cei de la ANPC mi-au spus că știu de situație și că primesc 700 de reclamații pe zi împotriva companiei Blue Air”, adaugă aceasta.
Unii clienți așteaptă de luni de zile, alții cu anii. Unii clienți au de recuperat bani încă din pandemie, din 2020, alții chiar dinainte. Mulți au scris presei, alții și-au făcut grup separat de păgubiți pe Facebook. Mai mult, unii păgubiți se plâng că nu își primesc banii chiar dacă au decizii favorabile de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Val de nemulțumiri pe Facebook-ul companiei
Pe pagina Blue Air, la aproape fiecare postare a companiei, oamenii își scriu nemulțumirile.
„Anulări, cu reducere!”, scrie un internaut.
„La fiecare reducere se primește un cupon de anulare gratuit. Mega pont”, punctează, ironic, altul.
„Ați pierdut mai mult de jumătate din clienți. Personal, îmi e teama sa mai iau bilet la Blue Air”, relatează un altul.
„Factura la telefon o decontați? Doar o oră am stat în așteptare în call center ca în final să mi se închidă apelul fără să ajung să vorbesc cu unul dintre colegii dumneavoastră ocupați”, se arată într-un alt comentariu.
„De trei ori mi-au anulat biletul nenorociții aceștia de la Blue Air! Nu merită sa zbori cu compania lor!”, scrie o clientă pe Grupul Păgubiților Blue Air.
Mulți clienți arată că nu primesc răspunsuri de la companie și că nu reușesc să intre în contact cu cineva pentru a lămuri situația.
Teoretic, banii trebuie returnați în 7 zile
Dacă o companie anulează un zbor, atunci clienții trebuie să își primească banii înapoi în șapte zile, conform legislației din Uniunea Europeană.
Numai că în multe cazuri aceștia așteaptă cu lunile sau chiar cu anii.
În caz că nu vă primiți banii puteți să apelați la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), să vă cereți drepturile în instanță sau să folosiți firme specializate pentru recuperarea drepturilor.
Nu primesc banii nici după decizii favorabile
„Situația cu Blue Air este complicată”, spune Ramona Colea, cofondator FlightClaim EU, o firmă de recuperare a banilor dați pe bilete. Aceasta funcționează pe baza unui comision de succes, care trebuie plătit la recuperarea banilor.
Problema este că există consumatori care au decizii definitive de la ANPC sau au câștigat în instanță, iar Blue Air tot nu le plătește, spune aceasta.
Avem situații cu zboruri anulate și dinainte de pandemie. Sunt cazuri cu decizii favorabile în instanțe. Avem și din 2018. O altă situație pe care o avem este când pasagerul a decedat între timp. Și nu e primul.
Ramona Colea, cofondator FlightClaim EU:
În pandemie, Uniunea Europeană a dat posibilitatea ca, în varianta în care companiile aeriene oferă vouchere clienților cu zboruri anulate, atunci pasagerul să aleagă când le folosește. „Dar pasagerii nu au avut acest drept. Compania a dat vouchere cu dată de expirare pe ele”, spune Colea.
30% din cazuri, legate de Blue Air
Compania fondată de Ramona Colea are circa 10.000 de claim-uri, adică de cereri procesate. Acestea acoperă curse aeriene interne din România, curse externe, plus românii din alte țări.
Dar un claim nu înseamnă automat un bilet. „Avem un caz cu 42 de pasageri pe un claim, am avut și cu 74. Nu există comunicare la Blue Air”, potrivit Ramonei Colea.
Din totalul celor 10.000 ce cereri, cele mai multe, adică aproximativ 30% le reprezintă cele legate de Blue Air, mai spune aceasta. Alte 30% sunt legate de restul de operatori low-cost (Ryanair, Wizz Air, Easy Jet), iar 40% sunt restul companiilor aeriene (Lufthansa, KLM, Tarom).
„Reclamațiile se adună ca într-o chiuvetă”
„Diferența este că oricare altă companie aeriană plătește. Singura cu situația aceasta de neplătit vreodată este Blue Air. Sunt reclamații la toate companiile. Diferența o face modalitatea de rezolvare”, mai spune Colea.La Blue Air reclamațiile se adună ca într-o chiuvetă, dar nu există scurgere”. Jelania nu e atât de mare, cât este multă. Sunt mulți (clienți cu zboruri anulate – n.r.), e ca o ploaie.
Ramona Colea, cofondator FlightClaim EU:
Instituțiile se ocupă pe bucăți
Potrivit surselor Libertatea, ANPC a efectuat un control la companie în ultimele luni și urmează să anunțe sancțiunile.
Până în acest moment, ANPC nu a comentat situația Blue Air, deși Libertatea a solicitat în mai multe rânduri un punct de vedere oficial.
Nici Consiliul Concurenței nu a comentat oficial situația. Neoficial, surse din instituție spun că aceasta nu are prerogative în privința drepturilor consumatorilor.
Are însă în domeniul ajutorului de stat. Iar aici, operatorul aviatic a apelat de mai multe ori. Conform informațiilor Libertatea, Blue Air a primit un ajutor de stat de 28,3 milioane de euro pentru acoperirea daunelor provocate de pandemia d COVID-19, după ce statul a interzis zborurile.
De asemenea, compania a primit încă un ajutor, dar de salvare, în valoare de 33,84 milioane de euro, iar acum se pregătește să primească un altul, de restructurare, tot de 33,84 milioane de euro. În total aproape 96 de milioane de euro.
Autoritatea Aeronautică Română a răspuns că emite „certificate de operator aerian pentru transport comercial”, dar comportamentul acestora față de pasageri, în măsura în care nu se pune în pericol siguranța acestora, „poate fi sancționat de clienți sau alte instituții abilitate să ia măsuri în ce privește nerespectarea unor obligații comerciale”, adică ANPC.
Ce spune compania
Ziarul a solicitat companiei Blue Air numărul curselor anulate, sumele de bani datorate clienților persoane fizice, motivul anulărilor și numărul persoanelor despăgubite.
Operatorul aerian nu a răspuns întrebărilor adresate de Libertatea.
Reprezentanții companiei au comentat recent pentru Observator că au fost anulate 10% din zboruri din cauza livrării cu întârziere unor avioane noi pe care le-a comandat, fără a preciza numărul curselor anulate sau valoarea despăgubirilor.
În februarie, compania anunța intrarea în concordat preventiv, conform Ziarului Financiar. Acesta este o formă de restructurare fără insolvență.
Probleme mari pe aeroporturile europene
Separat de situația Blue Air există un adevărat haos în domeniul aviatic atât în Europa, cât și în America. Acesta este cauzat de lipsa de personal.
Conform ziarului german Bild, un număr de 114.000 de curse aeriene au fost anulate în acest an în Europa, ceea ce va face viața mai grea pentru 17 milioane de pasageri.
La lipsa de personal în aeroporturi se adaugă și grevele piloților sau ale personalului navigant, în vreme ce războiul din Ucraina a deviat la rândul său traficul aerian, conform Bloomberg. Cele mai mari probleme au loc pe aeroporturile din Amsterdam, Dublin, Paris, Frankfurt, iar peste Ocean sunt aglomerații la Toronto.
Clienții stau chiar și 4 ore la cozi pe aeroporturile aglomerate, conform Ramonei Colea, directorul FlightClaim EU.