”La acest moment, proiectul de achiziţie a unei aeronave pentru demnitari români se află în faza de analiză a necesarului resurselor financiare”, a răspuns Ministerul Apărării.
În prezent, toți demnitarii români, fie că vorbim de președinte, premier sau miniștri și șefi ai Parlamentului se deplasează în vizitele externe oficiale fie cu aeronave închiriate fie apelând la curse de linie.
Preşedinţia României a rămas fără avion în 2013, în urma unui scandal între Traian Băsescu şi ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu.
”Un buget pentru costurile de aeronavigabilitate în valoare de 22 de milioane de lei. Plătim şapte milioane de euro doar costuri de mentenanţă, fără costurile de operare”, spunea Relu Fenechiu în februarie 2013. ”E o minciună. Acel avion, în lipsa deciziei de a fi vândut, stătea în hangar cu aceste costuri. Faptul că, atunci când aveam deplasări, îl închiria preşedinţia, îi mai ducea un ban”, spunea Traian Băsescu în martie 2013, potrivit Digi24.ro.
Înainte de aeronava Airbus 310, preşedinţii României au circulat cu un Boeing 707, moştenit de pe vremea lui Nicolae Ceauşescu. Avionul a fost scos din uz în 2010, pentru că nu avea drept de a ateriza pe aeroporturile din Europa din cauza zgomotului prea mare. Pentru cursele efectuate de preşedinte se făcea totuşi o excepţie.
Libertatea scria, în în contextul vizitei de lucru efectuată de președintele Klaus Iohannis, în Statele Unite ale Americii, că este prima deplasare pe care șeful statului a efectuat-o fără delegație de presă, transportul fiind realizat cu un avion închiriat
Președintele Klaus Iohannis a mers în Statele Unite ale Americii cu un avion închiriat de la TAROM, cu o delegație oficială extrem de restrânsă Reprezentanții instituțiilor de presă au fost nevoiți să se deplaseze pe cont propriu în Statele Unite ale Americii, pentru că, pentru prima dată, președintele s-a deplasat fără o delegație de presă oficială.
Comisia pentru achiziţionarea unui avion destinat zborurilor speciale, inclusiv deplasărilor preşedintelui sau ale altor demnitari, a devenit operaţională pe 25 mai şi a fost condusă iniţial de ministrul Transporturilor, comisia având în componenţă reprezentanţi ai Cancelariei premierului, Preşedinţiei, Ministerului Finanţelor, MApN, MAE, ANAP, SRI, SIE, STS, RA-APPS şi ai Autorităţii Aeronautice Civile Române.
Ulterior, Ministerul Apărării a fost însărcinat să conducă această comisie, iar de atunci nu s-a mai întâmplat nimic.
Nu a fost prima deplasare în SUA a unui șef de stat cu un avion închiriat. Președintele Iohannis a mers în 2016 la Summit-ul NATO, tot cu o aeronavă închiriată, dar atunci a mers și presa cu delegația oficială.