UPDATE Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a revenit cu precizări și spune că societățile care dețin navele trebuie să respecte legislația din statele unde acestea andocheză și să furnizeze documentele solicitate de autoritățile respective pentru a putea grăbi repatrierea marinarilor.

Repatrierea navigatorilor aflați sub contract este responsabilitatea angajatorilor, spune Ministerul Afacerilor Externe (MAE) în urma unei solicitări trimise de Libertatea. Sindicaliștii spun însă că nu se găsesc curse aeriene pentru revenirea navigatorilor în țară și de aceea este importantă implicarea directă a statului la nivel diplomatic.

Libertatea a scris săptămâna trecută că peste 3.500 de navigatori români sunt blocați în străinătate, dintre care 1.500 pe navele de marfă, iar 2.000 pe navele de pasageri trase pe dreapta. Aceștia trebuie să se întoarcă acasă după ce și-au făcut schimburile, iar alți 1.500 de marinari trebuie să ajungă din România pe navele lor.

Cei mai mulți se află blocați în SUA și Bahamas, iar alții se mai găsesc în state precum Djibouti, Senegal sau Sri Lanka.

93 de navigatori, aduși săptămâna trecută

MAE susține că s-a implicat de fiecare dată când marinarii sau armatorii au solicitat ajutor pentru aducerea în țară, fiind repatriați navigatori aflați pe nave de croazieră sau comerciale aflate în numeroase zone de pe glob, precum Italia, Japonia, Cambodgia, Singapore sau SUA.

Săptămâna trecută au fost repatriați 93 de navigatori români, aceștia fiind aduși din SUA.

UPDATE Luni, 15 dintre marinarii de pe nava Navigator of the Seas au intrat în greva foamei, iar marți aceștia au renunțat la protest în urma discuțiilor cu diplomații români de la Consulatul din Miami.

MAE acuză compania care deținea vasul pentru întoarcerea cu întârziere a navigatorilor.

Mai mult, la solicitarea oficiului consular al României la Miami, reprezentanții companiei au menționat că decizia de amânare, în repetate rânduri, a organizării zborurilor de repatriere s-a datorat
faptului că autoritățile sanitare americane nu au aprobat organizarea acestora. În acest context, urmare a demersurilor Consulatului General al României la Miami pe lângă autoritățile americane, cele din urmă au precizat că reprezentanții companiei angajatoare nu au transmis documentația necesară în conformitate cu reglementările stabilite în contextul pandemiei de COVID-19.

Ministerul Afacerilor Externe:

Proprietarul navei este Royal Caribbean International, companie înregistrată în Bahamas.

Instituția mai spune că alți 145 de români au fost blocați în Manila, Filipine. Ministerul a luat legătura cu compania Carnival Cruise Line, care deține navele. Un număr de 25 de români au fost repatriați joi printr-un zbor charter organizat de compania angajatoare.

În prezent se fac demersuri pentru aducerea celorlalți cetățeni români.

Pasarea responsabilității

Cu toate acestea, autoritățile susțin că angajatorii sunt cei responsabili de aducerea acestora acasă.

De asemenea, în context, MAE reiterează că repatrierea cetățenilor români care desfășoară activități ca parte a echipajelor și ale căror contracte de muncă sunt în derulare (nefinalizate) intră în responsabilitatea angajatorilor, demersurile efective de repatriere, inclusiv asigurarea transportului, fiind realizate de către companiile angajatoare, în conformitate cu dispozițiile contractului de muncă și în strictă concordanță cu măsurile adoptate în contextul pandemiei de COVID-19.

Ministerul Afacerilor Externe:

Libertatea a întrebat și câte zboruri a organizat MAE pentru aducerea navigatorilor, dar instituția condusă de Bogdan Aurescu a indicat tot către angajatorii acestora.

”Conform celor menționate anterior, întrucât demersurile efective privind repatrierea personalului navigant intră în sarcina companiilor angajatoare, detalii cu privire la eventuale curse aeriene cu plecare din România care au asigurat repatrierea cetățenilor români pot fi solicitate angajatorilor”, a spus MAE.

Astfel, ministerul recunoaște indirect că nu a organizat zboruri speciale pentru aducerea navigatorilor blocați în alte state.

Peste 4.100 de români, repatriați în pandemie

De la izbucnirea pandemiei, peste 4.100 de români au fost repatriați, cei mai mulți din Italia – 1.100, Spania – 530, dar și din China, Emiratele Arabe Unite, Israel, Egipt, Cipru, Franța, Maroc sau Portugalia, Irak, Arabia Saudită, Liban, Belgia, Olanda.

Până acum au fost realizate 96 de curse aeriene: 24 organizate de MAE în cooperare cu Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne, 4 curse au fost organizate de Ministerul Apărării, în vreme ce un număr de 68 de curse au fost organizate în cooperare cu alte state europene, prin Mecanismului European de Protecție Civilă.

Urmărește-ne pe Google News