”Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.
Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Transportul pasagerilor este interzis”, se arată într-un comunicat al instituției conduse de către Marcel Vela.
Potrivit proiectului, trotineta electrică va fi definită că fiind vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric.
Conform notei de fundamentare care însoțește proiectul, trotinetele care dezvoltă o viteză mai mare de 25 km/h ar trebui interzise deoarece acestea comportă un pericol semnificativ asupra siguranței circulației.
Segway-urile, monociclurile și hoverboard-urile, nu au voie pe drumuri
Aceasta mai arată că trebuie interzise celelalte vehicule care necesită un sistem auxiliar pentru menținerea echilibrului, precum Segway, monociclurile electrice sau hoverboard-uri.
Trotinetele electrice trebuie parcate doar pe partea carosabilă, adică pe stradă, paralel cu trotuarul.
Sunt asimilate pietonilor și persoanele cu scaune cu rotile și conducătorii de trotinete care nu depășesc viteza de 6 km/h prin construcție.
Dispozitivele reflectorizante, obligatorii
Utilizatorii acestora trebuie să le echipeze obligatoriu cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
Pentru cei sub 16 ani este obligatorie casca de protecție.
Amenzi usturătoare
Cei care nu respectă aceste prevederi vor putea fi amendați cu 6-8 puncte de amendă. Cum un punct de amendă este 145 de lei, rezultă că amenzile sunt între 870 de lei și 1.160 lei.
Proiectul va sta în dezbatere publică timp de zece zile.
Prea periculoase pentru pietoni
Circulația trotinetelor a ajuns subiect fierbinte de dezbateri în 2019, după ce acestea au devenit din ce în ce mai populare, iar companii precum Lime, Wolf și Flow au început să își ofere serviciile în România.
Pe de o parte pietonii acuză că acestea sunt prea periculoase deoarece circulă cu viteză pe trotuare, iar pe de altă parte șoferii nu îi vor pe carosabil din cauza impredictibilității lor în trafic.
Mai multe accidente care au implicat trotinetiști au avut loc.
În România, în perioada 2016 – 2019, au fost înregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice, soldate cu un deces, 37 răniți grav și 156 răniți ușor, potrivit Ministerului de Interne.
Franța le-a interzis pe trotuare
Franța le-a interzis pe trotuare, amenda fiind de 135 de euro. legea a intrat în vigoare în Franța în luna septembrie.
Codul Rutier din România nu le cuprindea, deoarece mopedele – cu care ar fi putut fi asimilate – au un loc șezând, pe când trotinetele nu au.
În Germania, cei care conduc trotinete electrice trebuie să aibă vârsta
de cel puțin 14 ani, nu au voie să meargă cu o viteză mai mare de 20
km/h și nu le este permis accesul pe trotuar sau în zonele pietonale.
În Belgia, viteza maximă permisă este de 18 km/h.
În Danemarca, circulația se desfășoară exclusiv pe piste de biciclete și
cu maximum 20 km/h. Este interzisă circulația trotinetelor pe
timpul nopții.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro