Mulți copii săraci din România nu merg la grădiniţă zi de zi. Ajunşi în clasa I, ei au deja un decalaj greu de recuperat faţă de ceilalţi copii şi riscă să părăsească timpuriu şcoala. Studiile internaţionale demonstrează că mediul în care copiii trăiesc şi învaţă în primii cinci ani determină posibilităţile lor de a avea succes în viaţă. De asemenea, absenţa educaţiei preşcolare creşte riscul abandonului şcolar, nevoia de educaţie specială, şomajul şi infracţionalitatea în rândul adulţilor.
Până în aprilie 2011, proiectul „Fiecare Copil în Grădiniță” (n.r. lansat în iulie 2010) a sprijinit 1.300 de copii săraci din 19 comunități să meargă la grădiniță. Astfel, rata prezenței zilnice în grădiniţe a crescut de la 67% în octombrie la 84% în martie, iar numărul copiilor înscriși la grădiniță a crescut cu cel puțin 40% față de anul școlar trecut.
În acest an vor fi selecționate cinci comunități care se confruntă cu rate scăzute de înscriere a copiilor la grădiniţă din cauza sărăciei și care vor dovedi că:
– autoritățile locale se implică activ în aducerea fiecărui copil sărac la grădiniță
– în comunitate sunt cel puțin 50 de copii de 3-6 ani săraci care nu sunt înscriși sau nu frecventează regulat grădinița
– echipa locală prezintă o listă actualizată a copiilor din comunitate de 3-6 ani înscriși și neînscriși la grădiniță
– Consiliul Local alocă fonduri pentru îmbrăcăminte și încălțăminte pentru copiii eligibili și găsește soluții pentru desfășurarea activităţii tuturor grupelor de grădiniţă suplimentare formate în urma recrutărie
– există în comunitate un mediator școlar calificat și normat care colaborează cu grădinița
–  în comunitate există un asistent social disponibil să se implice în toate activitățile proiectului.
Proiectul Fiecare Copil în Grădiniță se înscrie în principiile Legii Educației Naționale cu privire la egalitatea de șanse și importanța educației timpurii. „O idee frumoasă a devenit, prin eforturi comune, un program pilot care, an de an, se extinde. Implicarea întregii comunităţi şcolare, alături de eforturile Ministerului Educaţiei şi Asociaţiei Ovidiu Rom reuşesc să apropie şi mai mult copiii noştri de şcoală. Legea Educatiei Naţionale propune, pentru prima dată, generalizarea educaţiei preşcolare ca soluţie la problematica abandonului şcolar. Politicile naţionale, însă, necesită a fi corelate şi cu cele locale. De aceea, mă bucura răspunsul pozitiv pe care comunităţile locale l-au dat apelului nostru de anul trecut. Şi anul acesta ne aşteptăm la un număr important de aplicaţii, a declarat Secretarul de Stat in Ministerul Educaţiei, Oana Badea.
Asociația Ovidiu Rom alocă 150 de euro pe an pentru fiecare copil din proiect. Suma acoperă resurse educaționale și tichete sociale lunare pentru familiile ai căror copii au prezență zilnică. La nivel strategic, proiectul se desfășoară cu implicarea activă a directorilor de grădinițe și de școli, a primarilor și a inspectorilor școlari județeni. „Vizitele în comunităţile din toată ţara au confirmat faptul că există un număr foarte mare de copii care nu merg la grădiniţă. Dar vestea bună este că mulţi primari, directori de şcoli şi cetăţeni vor să schimbe acest lucru şi ar putea să o facă atunci când beneficiază de fondurile şi expertiza necesare, a spus Maria Gheorghiu, cofondator şi director executiv al Asociaţiei Ovidiu Rom.
 
 

 
 

Urmărește-ne pe Google News