Acordul vine după ce negocierile derulate zilele trecute nu au dus la progrese. Reamintim, săptămâna trecută a intrat în vigoare o ordonanță care cere șoferilor Uber și a companiilor de profil să dețină autorizație de transport persoane.
În caz contrar, aceștia pot fi amendați, iar plăcuțele de înmatriculare pot să le fie ridicate de către Poliție. Mai mulți șoferi au fost sancționați după intrarea în vigoare.
”Este un pas mic, dar care trebuia făcut mai demult. Condiția critică este ca vechimea mașinilor să fie de maximum 15 ani. Aproximativ 80% din parcul auto are peste 14 ani. De asemenea, trebuie să se autorizeze atât șoferul, cât și mașina și platforma”, a declarat, pentru Libertatea, Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală.
În domeniu activează Uber, Bolt (fostul Taxify), Clever, dar și BlaBlaCar – care operează între orașe.
Dăncilă: proiectul va fi adoptat săptămâna viitoare
Premierul Viorica Dăncilă a anunţat că proiectul de ordonanţă va fi pus în consultare publică joi, urmând să fie adoptat săptămâna viitoare.
„Un alt subiect aflat în atenţia publică este reglementarea activităţii de ridesharing. Ministerul Transporturilor şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice au avut în ultima săptămână consultări repetate cu toţi factorii implicaţi, proces apreciat de către toate părţile. Astăzi, proiectul de ordonanţă de urgenţă referitor la acest subiect va fi pus în consultare publică, urmând ca săptămâna viitoare să adoptăm soluţiile convenite”, a spus Dăncilă, la şedinţa de Guvern.
Petiție cu 280.000 de semnături
O petiție pentru autorizarea companiilor de acest tip a fost lansată zilele trecute și a strâns până în acest moment aproape 280.000 de semnături.
Reprezentanții acestora spun că 20.000 de șoferi parteneri se aflau sub riscul de a nu putea opera.
Potrivit taximetriștilor, numărul șoferilor este de fapt 80.000 în toată țara.
Companiile de transport alternativ susțin că au 2,5 milioane de clienți în România.
Acuzații de concurență neloială și evaziune fiscală
Taximetriștii acuză însă Uber și companiile de acest tip că le fac concurență neloială din cauză că nu au autorizații și licențe. De asemenea, aceștia acuză că fac evaziune fiscală, banii plecând în Olanda.
Modificările legislative intrate în vigoare săptămâna trecută au venit după 3 ani de proteste ale taximetriștilor.
Atât Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, cât și Daniel Suciu – vicepremier și ministrul Dezvoltării, au declarat în mai multe rânduri că platformele de rideshare vor fi autorizate, însă până la acest moment niciun proiect nu a fost făcut public.
După ce acesta va apărea, va mai sta în dezbatere publică cel puțin o săptămână.
Taximetriștii: ”Ordonanța va crea un paradis fiscal pentru trei firme”
Taximetriștii spun că noul proiect va crea discriminări între regimul care li se aplică lor și cel aplicat șoferilor din transportul alternativ.
Aceștia spun că ei trebuie să aibă case de marcat expertizate metrologic, inspecțiile tehnice periodice se fac mai des, iar asigurările RCA sunt de transportator, deci mai scumpe. De asemenea, aceștia nu doresc un număr nelimitat de licențe.
”Să primească la discuții reprezentanții a trei companii care au fraudat statul ani de zile este ceva anormal.
Tu vrei să dai o ordonanță care nu respectă Codul Fiscal. Acolo se spune exact ce trebuie să se facă. Pentru servicii de orice fel trebuie dat bon fiscal scos de o casă fiscală autorizată metrologic. Este o bagabonțeală. Se creează un paradis fiscal pentru aceste societăți. Care e siguranța acestor mașini de 15 ani? Noi facem ITP din 6 în 6 luni. Ce asigurare au? Noi avem RCA de transportator”, spune Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Acesta mai acuză autoritățile de ipocrizie, deoarece până acum s-au plâns de problemele de mediu, dar noul act va permite ”rable” de 15 ani.
”Până acum era ideea că protejăm mediul. Cum îl protejează o mașină de 15 ani?
Va fi număr limitat de licențe, cum suntem noi? Sau ne vom trezi cu 500.000 de autorizați?”, se întreabă retoric Ștefănescu.
Noi proteste ale transportatorilor
Acesta avertizează că vor ieși în stradă și transportatorii de pe liniile județene deoarece aceștia au cumpărat licențe, microbuze și autocare care să respecte condiții stabilite de autorități, iar acum investițiile lor sunt puse în pericol.
”Va fi distrus transportul autorizat, nu doar taximetria. Veți vedea microbuze care vor pirata transportatorii de persoane ce au plătit pentru că așa le-a cerut ministerul Transporturilor.
Dacă așa vrea statul, credeți că noi nu ne vom replia? Să știți că lucrurile nu vor rămâne așa”, a punctat Ștefănescu.
Ministerul Finanțelor și ANAF nu știu nici acum cine primește bani de la Uber
Acesta a adus din nou în discuție problema taxelor plătite de companiile de transport altervativ și șoferii săi.
”Noi avem 14 taxe de plătit. Astăzi, când eu vorbesc cu dumneavoastră, Ministerul Finanțelor și ANAF nu știu care sunt firmele colaboratoare ale Uber și nici care sunt șoferii care primesc bani de la aceste firme colaboratoare”, a conchis el.