Pentru că drumul expres este mai apropiat de profilul unei autostrăzi decât de cel al unui drum naţional şi pentru a diferenţia noua categorie, Ministerul Transporturilor a solicitat MAI, încă din această vară, ca limita de viteză pe drumurile expres să crească de la 100 km/h la 120 km/h. De asemenea, solicitarea Ministerului Transporturilor prevedea şi creşterea limitei de viteză pe autostrăzi de la 130 la 140 km/h.
Fostul ministrul Drulă susţinea că se impune diferenţierea drumului expres de un drum naţional prin creşterea limitei de viteză, astfel încât Comisia Europeană să aprobe finanţarea nerambursabilă.
„Un avantaj semnificativ al creşterii vitezei de circulaţie pe drumurile expres şi pe autostrăzi îl reprezintă creşterea ratei de rentabilitate – RIR (condiţia ca un obiectiv să fie finanţat din Fonduri Europene nerambursabile este ca RIR să fie minimum 5%) calculată în cadrul Analizei Multicriteriale a variantelor de traseu, punând astfel în evidenţă, economiile de timp realizate în comparaţie cu drumurile naţionale. Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rugăm, domnule ministru, să dispuneţi demararea tuturor acţiunilor necesare în vederea modificării limitelor de viteză pentru drumurile expres din România de la 100 km/h la 120 km/h, iar pentru autostrăzi, de la 130 la 140 km/h”, se arată în propunerea trimisă la MAI.
Potrivit adresei, viteza de proiectare minimă pentru drumurile expres de la şes este de 120 km/h. De asemenea, fostul ministru al transporturilor dădea ca exemplu şi limitele de viteză pe drumurile expres din alte state europene: Austria, Belgia, Croaţia şi Italia – 130 km/h, Bulgaria – 120 km/h (140 pe autostradă), Franţa şi Grecia – cu 110 km/h.
Potrivit Codului Rutier, limitele de viteză în afara localităţilor sunt: 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres şi drumurile naţionale europene (E) şi 90 km/h pe celelalte categorii de şosele. Modificarea Codului Rutier se poate face prin Ordonanţă de Urgenţă (doar pentru un Guvern cu puteri depline) sau Proiect de Lege.