Legislaţia europeană prevede o despăgubirire de 25% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute, şi de 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute.
Dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi, despăgubirea este de 100%, compania feroviară fiind obligată să asigure şi cazarea pasagerilor afectaţi pe o noapte la un hotel de trei stele.
Legislaţia europeană permite astfel de derogări pentru statele rămase în urmă cu modernizarea infrastructurii feroviare. În acest context, Ministerul Transporturilor propune o nouă derogare de cinci ani pentru aplicarea drepturilor călătorilor pe transportul feroviar.
„Având în vedere amploarea lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare în vederea reducerii întârzierilor trenurilor de călători, cât şi prevederile Regulamentului UE nr. 1371/2007, se propune prelungirea termenului (…) cu 5 ani, până la data de 3 decembrie 2024”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Ministerul își motivează propunerea prin faptul că firmele de transport feroviar de călători nu ar putea face faţă costurilor cu despăgubirea călătorilor afectaţi de întârzieri. „Este imperios necesar a se acorda aceste derogări deoarece este foarte dificil de asigurat, nivelul de regularitate impus de prevederile art. 15-17 ale Regulamentului nr. 1371/2007/CE, despăgubirile şi compensaţiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari, urmare a stării deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care administratorul infrastructurii nu are reglementată o forma de răspundere”, arată documentul menţionat.
În plus, Ministerul Transporturilor menţionează necesitatea unor investiţii importante în sistemul infrastructura feroviară.
„Solicitarea acestor derogări se bazează şi pe necesitatea prevederii de subvenţii suplimentare pentru investiţii şi eventual asigurarea din resurse proprii a sumelor necesare asigurării standardelor minime de calitate a serviciilor de transport feroviar: modernizare material rulant, modernizarea sistemelor de informare la călător, dotări pentru persoane cu mobilitate redusă la nivelul staţiilor de cale ferată etc”, mai menţionează nota de fundamentare.
De Hotărârea de Guvern ar beneficia toate companiile de transport feroviar de călători din România, puternic subvenţionate de la bugetul de stat, indiferent de forma de proprietate.