După încercările din 2022 și 2023 prin Ordonanță de Urgență, Ministerul Transporturilor a publicat un nou Proiect de Hotărâre de Guvern pentru înființarea Carpatica Feroviar, companie pentru care aduce mai multe argumente de ordin militar în nota de fundamentare, scrie sursa citată.
„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
- transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice”.
Autorii proiectului afirmă că „mobilitatea militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0). Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul summitului NATO din luna iunie 2018”.
„În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, societatea are următoarele obligaţii:
- să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
- să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
- să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
- să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor”.
Noua companie ar putea prelua activitatea CFR Marfă, de unde statul român are obligația de a recupera un ajutor de stat declarat ilegal de Comisia Europeană.
„Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării”, mai scrie în nota de fundamentare.
Pentru a fi adoptat în Guvern, actul normativ are nevoie de avizul CSAT și de la Consiliul Concurenței.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
tomitan • 20.02.2024, 11:48
Șmecherie tipic mioritică,o nouă companie guvernamentala ,o nouă prada ptr sinecuristii de srrviciu sa sifoneze banul public
K476 • 20.02.2024, 01:22
CFR Marfa was captured from the inside. I don't give names because they are censoring me. Someone made a similar company down to the initials. The first letter from CFR was replaced with a similar one. Later, with chocolate at the secretary's office, he found out who CFR's clients are and took over the contracts. CFR was left without contracts, it also gave the wagons, and now even the triages have been abolished.