„Negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat privind creșterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut și nu eram în situația de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă. Cu toate acestea, Consiliul de Administrație de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni, din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei. În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre, în așa fel încât creșterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri și cheltuieli. Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creștere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor”, a explicat Cătălin Drulă.
La Metrorex au găsit o portiță pentru 2020 și și-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferența. Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/ sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut;
Cătălin Drulă:
„Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat. Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul” a mai transmis demnitarul.
Dintre cei 5.678 de salariați ai metroului din București, circa 80% au un salariu net de peste 5.000 de lei, a informat HotNews, pe 11 februarie, citând documente oficale. Asta înseamnă peste 4.500 de angajați. Iar dintre aceștia, aproape 1.500 de oameni trec de 7.200 de lei. Atunci când vine vorba de cele mai mici salarii din companie, acestea variază între 3-400 de lei, în timp ce directorii și șefii de serviciu depășesc 10.000 de lei.
Alte negeruli evocate de Cătălin Drulă, potrvit raportului Corpului de Control:
- Sporul „de metrou” prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40%, este aplicat abuziv, conform Corpului de Control, pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care „lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”. Voi sesiza Curtea de Conturi pentru a determina valoarea prejudiciului și persoanele responsabile;
- Contractul cu firma sindicatului SINDOMET SERVCOM SRL, care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacității de muncă pentru angajați în centrele de cazare ale sindicatului, a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achizițiile sectoriale. În loc să facă licitație publică, a fost atribuit direct de Metrorex acestei firme. Între 2018 și 2020, Metrorex a finanțat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract;
- Contractul pentru valorificarea spațiilor comerciale de la metrou este o gaură neagră în veniturile Metrorex. Deși este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spații și le subînchiriază către terți, deși statutul Metrorex interzice subînchirierea lor; Acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spațiile comerciale;
- Toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate;
- Contractul cu firma sindicatului pentru spațiile publicitare este, în mare măsură, într-o situație identică. A expirat în 2019, dar SINDOMET SERVCOM SRL refuză să predea toate spațiile și emite facturi liniștită pentru ele. Și de aici trebuie să dispară acțiunea de tip cartel.
Pe 2 februrie, Cătălin Drulă, ministrul transporturilor, a trimis Corpul de Control la Metrorex, pentru a a investiga renegocierea contractului colectiv de muncă din septembrie 2020, care a dus la o creştere a salariilor cu 18%, iar compania a cerut o subvenţie de la bugetul de stat de peste un miliard de lei.
Gabriel Mocanu a demisionat, pe 26 februarie, de la conducerea Metrorex, după aproape 8 luni de la învestire. Compania a anunțat ulterior că Mariana Miclăuș va îndeplini funcția de director interimar.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro