Anton Anton a afirmat, joi după-amiază, la Sinaia, unde a participat la o dezbatere pe tema energiei, că România stă extrem de rău în ceea ce privește folosirea energiei curate la capitolul transporturi. Concret, conform datelor prezentate de c[tre ministru, doar 1% din energia utilizată pentru transpoturi în țara noastră este energie regenerabilă.
„Noi vrem să avem un procent cât mai mare de regenerabile. Dar în procentul acesta de regenerabile este ceva care ne trage înapoi, și anume 1% din energia consumată în transporturi este din energie regenerabilă. Oricât m-aș strădui să cresc energia din izolarea caselor, din producția de energie, acest 1% şi ne trage înapoi. Şansele să creştem sunt foarte mari: știind că-i vorba de 1% accesăm fonduri europene, există într-o strategie națională o cifră enromă de stații de încărcare pentru maşini electrice, există facilități. Noi cred că oferim cele mai mari facilităţi pentru maşină electrică: dăm 10.000 de euro. Sigur că da, o mașină electrică nu-i ieftină, dar și facilitatea asta e mai mare decât în orice altă ţară în Europa. Și o să facem 20.000 de staţii de încărcare în următorii 4 ani de zile”, promite ministrul Energiei.
Anton Anton admite însă că nu e suficient să încurajăm achiziția de mașini electrice, câtă vreme pe șoselele din România circulă în continuare un număr mare de mașini vechi și poluante.
”Transport nu înseamnă numai mașini electrice. Transport înseamnă autobuze electrice în orașe, înseamnă tramvaie, înseamnă troleibuze, înseamnă transportul pe cale ferată, înseamnă reducerea maşinilor diesel de exemplu, înseamnă un câștig pentru transport, a mașinilor poluante. Avem mașini mai vechi de 16 ani care circulă în România, avem multe maşini mai vechi de 10 ani care circulă în România. Alea trebuie reduse printr-o schemă, cumva și atunci poluarea, că până la urmă aici se socotește poluare și energie regenerabilă dacă eu folosesc un combustibil care are componentă de eco friendly atunci e mai bine”, a explicat ministrul.
El recunoaște că la acest moment nu știe ca guvernul să aibă în vedere o astfel de schemă de reducere a numărului de mașini vechi, de care românii s-au arătat atât de interesați.
Citește și: ANALIZĂ/ Fondul suveran, pericol național. Cum funcționează la alții și cum va fi la noi