Ministrul Sănătății a transmis, în mesajul său dinaintea începerii școlii, după trei luni de școală online și alte trei luni de vacanță, că acesta este cel mai important moment de la debutul pandemiei de coronavirus și că septembrie este ”o lună de provocare”.
Noul an școlar începe și cu proteste la Ministerul Educației, dar și cu decizia prelungirii stării de alertă pentru încă 30 de zile.
Principalele declarații ale ministrului Sănătăți:
- O zi importantă, ziua în care vedem o repornire a societății din punct de vedere emoțional, educațional și social. Pentru mine ca ministru al Sănătății, încă începând din iunie, când pregăteam examenul de Bacalaureat au fost discuții pe parcursul acestei veri în comisii mixte, tocmai pentru a pregăti începutul de an școlar.
- Deciziile (privind scenariul adoptat de școli) au fost în funcție de epidemiologie. Ultima noastră evaluare a fost pe 7 septembrie. Atunci am spus că fiecare Consiliu de Administrație al fiecărei școli își face evaluarea ca și capacitate, ca și personal didactic, a numărului de elevi și va plia structura școlii pe acel scenariu pentru a începe anul cu cât mai puține cazuri. Pe 10 septembrie s-au făcut modificări.
- Avem 12.000 școli în scenariul verde, aproape 5.000 în scenariul hibrid, 263 în scenariul roșu.
Tătaru despre remanierea ministrului Educației
Ministrul Sănătății a spus că nu se punea problema ca Monica Anisie, ministrul Educației. să fie remaniată. El a sugerat însă, printre rânduri. că decizia Monicăi Anisie de a fi și ministru al educației, și diriginte al unei clase de-a V-a este una problematică.
- Nu știu să fie vorba de vreo remaniere guvernamentală, nu am auzit această discuție.
- Și eu am dorința să revin să operez, dar în acest moment sunt ministru al Sănătății și este o problemă destul de importantă această pandemie, în loc să avem toată atenția acordată acestui moment.
Cel mai pesimist scenariu
- Respectarea acestor reguli în care avem portul măștii, distanțarea sau acele separatoare dacă nu există distanțarea, precum și alegerea scenariului care se pliază pe școala respectivă, ar trebui să ne lase într-un scenariu în care avem până în 1.000 de cazuri pe zi, să rămânem pe platoul în care ne aflăm, revenind cu o evaluare la începutul lunii septembrie, începutul lunii octombrie, atunci când avem acele 14 zile ca și perioadă medie de incubație și de desfășurare a unei boli.
- Nerespectând niște reguli, atât în clasă, cât și în pauze sau în curtea interioară, acolo avem o suprafață mai mică și o aglomerație mai mare, putem vedea o transmitere.
- Să nu ne lăsăm doar în partea școlară, să ne gândim că, după-amiaza, elevii merg în parcuri și acolo trebuie respectate niște reguli.
- Pe parcursul acestei veri, dincolo de ce a însemnat litoralul românesc, am văzut parcuri pline, în care nu aveam măscuțe, în care aveam bunici și puteam risca o transmitere intracomunitară și accentuarea acesteia.
Avem două barometre: partea de școală și în afara școlii, unde avem și o parte de parc. Dacă respectăm toți regulile, putem să rămânem la acel platou de 1.500, dacă nu, putem vedea o creștere spre 2.000 de cazuri de la o zi la alta.
Nelu Tătaru, ministrul Sănătății:
- Cred că ne-am dorit și părinți și copii să mergem la școală, ne dorim să avem o siguranță că nu este pus în pericol copilul sau profesorul. Cred că trebuie trebuie să evoluăm ca societate și să ieșim din această perioadă pandemică într-un efort comun și cu fruntea sus.
- Despre cum sunt afectați copiii de boală: Între 0 și 19 ani, rămâne un procent de 6%. Estimările pe care le făceam la început au rămas aceleași.
- Într-adevăr, patologia la copil este asimptomatică.
- Acum o săptămână, aveam acel studiu făcut în care eram în jur de 85.000-86.000 de români infectați, din aceștia 5.000 erau între 0-19 ani. Din aceștia, între 0 și 9 ani erau 1.978, între 10-19 ani erau 3.127.
- Ca și gravitate, săptămâna trecută, la Institutul ”Matei Balș” erau 21 de copii internați împreună cu părinții lor, nu în Terapie Intensivă, cu forme ușoare.
Cum a fost prima zi de școală pentru copilul ministrului Sănătății
- Copilul meu, de azi a început într-un scenariu hibrid, a mers la ora 09:00 și-a luat manualele de la școală, urmând ca în această săptămână să fie învățământ online.
- Nu merge la școală, săptămâna viitoare va face cealaltă jumătate de clasă care va merge la școală.
- Nu acest scenariu a fost de la început, a rezultat din discuțiile pe care le-a avut doamna învățătoare cu părinții elevilor din clasă și cu suportul și acceptul directorului școlii.
- Copilul meu și-a pregătit măscuța, a cerut una mai hazlie care să aibă și un filtru. S-a pregătit, abia aștepta acest moment, știe regulile. Și în parc a mers cu măscuța, cu dezinfectant.
Este un copil ascultător și cred că suferința tatălui în această perioadă l-a făcut să înțeleagă altfel sau poate mai bine ca ceilalți copii ce înseamnă această pandemie și ce înseamnă un moment de începere a unei școli, în care se crează aglomerații și în care elevii se bucură că se revăd.
Nelu Tătaru, ministrul Sănătății:
- Noi am avut această analiză pe 10 și înainte de 14 septembrie. Pe 10 am primit de la fiecare școală, de la fiecare comitet pentru situații de urgență scenariul ales.
- Libertatea, între ghilimele, lăsată consiliilor de administrație ale școlilor au făcut ca și în ultimele zile după discuții cu părinții să se treacă de la un scenariu la altul. Poate și-au dat seama că școlile nu erau pregătite sau nu au ajuns separatoarele ,sau nu erau stabilite circuitele.
- Critica este constructivă și poate nu vedem clar ce se întâmplă, avem nevoie și de observații din afară. Nu deținem adevărul absolut, dar suntem niște oameni care de peste 7 luni de zile suntem în focul acestei epidemii.
- Sunt niște limite pe care le avem fiecare dintre noi, nu știu dacă este momentul să-l expunem în acest timp.
- Destul de dificilă perioadă de vară. La începutul lunii iunie, credeam că o să se termine primul val pandemic.
- Am trăit o libertate mai greu înțeleasă în timpul sezonului estival și cred că precauția, o libertate mai greu înțeleasă și în momentul începerii școlii a făcut să avem niște moment mai omenești.
- La nivelul întregului Guvern, avem pregătite și soluții de rezervă în momentul în care avem o evoluție. Iată că riscurile au devenit puțin mai mari.
„Nu avem secretari de stat din minister în campanie”
- Cred că este o problemă de interior a ministerului Educației (unde secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Luminița Barcari, și secretarul de stat Dragoș Rădulescu și-au luat concediu pentru campania electorală – n.r.).
- Noi, la Ministerul Sănătății, am gestionat ca un moment pandemic care continuă și în această săptămână și în următoarea lună.
- Suntem pregătiți la Ministerul Sănătății.
„Este nevoie de o reformă adevărată în Educație și Sănătate”
- Această pandemie ne-a scos la suprafață cam ce știa toată lumea, că sistemul medical este la fel de 30 de ani.
- Am început reforma prin modificarea organigramei la nivelul Ministerului Sănătății, am fost nevoiți să reorganizăm totul din mers, la fel cred că și la Ministerul Educației, să rămânem ancorați în realitate și la ce vrem să ajungem.
- Cred că acest impas trebuie depășit. Dacă în acest moment nu suntem conștienți și nu facem o reformă adevărată atât în învățământ, cât și în sănătate, cred că pierdem încă mulți ani de acum încolo.
Ce se întâmplă cu achizițiile de măști și tablete
- Și eu m-am lovit în decursul multor achiziții de acele contestații care au prelungit acele măsuri pe care noi trebuia să le luăm.
- Nu ține doar de noi, bunăvoința a fost, rapiditatea a fost, dar în acest context, în care ne lovim în continuare de birocrație, ajungem ca termenul pe care l-am stabilit să nu fie cel dorit de noi.
- Azi trebuia să avem acele tablete (pentru elevi – n.r.), cum trebuia să avem și acele măști pentru persoane defavorizate, dar există o economie care încearcă să-și revină prin diverse forme. Una din aceste forme sunt și acele contestații care vin din ce în ce mai târziu, și atunci avem un termen care nu poate fi respectat.
- Îi înțeleg pe părinți, le înțeleg și teama, dar și răbdarea ajunsă la limită după 7 luni de pandemie, însă trebuie să înțeleagă că situația nu este doar la noi.
- Sunt țări care anunță reînchiderea școlilor. Am reușit în mare parte să gestionăm o pandemie, să gestionăm o transmitere comunitară, să avem doar focare dispersate și să putem controla o viață pe care putem să o ducem spre normal.
Cum trebuie să arate școala în pandemie
- Această viață cvasinormală înseamnă și un an școlar cu temeri, dar și cu speranțe.
- M-am uitat ieri la elevii din orașul meu, au o dorință de a merge la școală. Să le așezăm această stare într-o siguranță, dar în același timp fiecare copil să știe că avem și niște reguli pe care le impunem sub forma unui joc, a unor măscuțe colorate, sub forma unui separator la fel frumos colorant.
- Cu atitudine civică în pauze, cred că putem trece și peste acest hop.
Școala trebuie să înceapă, este un moment în care am stabilizat o pandemie și putem permite o reluare a educației.
Nelu Tătaru, ministrul Educației:
- Noi încadrăm localitățile, nu încadrăm școlile, de aceea la început avea Bucureștiul trei sectoare în galben.
- Sunt copiii din București care locuiesc într-un sector învață în alt sector. De aceea, a venit 1,2 indicele pentru București și s-a decis că fiecare Consiliu de Administrație poate alege unul din primele două scenarii.
- Avem autoritatea care este Consiliul de Administrație, managementul școlii respective, cu posibilitatea de a-și alege scenariul, nu rămâne decât ca noi să asigurăm condițiile și să evaluăm condițiile pe care le prezintă școala respectivă n concordanță cu scenariul pe care l-a ales.
- Noi vom face o evaluare și vom prezenta la fiecare 7 zile evoluția epidemiologică din fiecare localitate în parte și atunci fiecare persoană din Consiliul de Administrație, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean, cu DSP și cu Comitetul pentru Situații de Urgență va reanaliza și va readapta scenariul.
- Poate începe în scenariul verde, noi trebui să vedem pragmatic în acea localitate. Dacă am un cămin de bătrâni, cu un număr de cazuri și acel număr de cazuri a dat scenariul galben, acei bătrâni sunt izolați, deci ei nu sunt într-o transmitere comunitară, sunt undeva și își consumă boala izolat.
DSP-urile au mers des în școli
- Cred că au mers prea des și au impus aceste reguli.
- Avem și aceste gânduri ale profesorilor care spun că sunt prea multe reguli.
- Regulile sunt cele care au fost impuse pentru a avea riscuri cât mai mici pentru copiii noștri care merg la școală.
Cazuri de COVID-19 la minister
- Încă de joi, s-a început o anchetă epidemiologică, cei care au fost contacți direcți sunt asimptomatici, sunt în izolare la domiciliu.
- S-a făcut și sâmbătă, și duminică dezinfecție la Ministerul Sănătății, urmând ca azi să facem o reevaluare a celor care se află în izolare, dar și a celor care sunt internați.
Ministrul Sănătății a spus că va da o notă modului în care a început anul școlar abia după 14 zile.
- Aștept ca nota să ne-o dea alții, noi am făcut tot posibilul să ajungem de notă maximă.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro