„Mecanicii se roagă să nu rămână defecți în parcurs. Ei se așteaptă în orice moment să rămână undeva cu locomotiva defectă”, a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, pentru Libertatea.
Două accidente grave în ultima lună
Sâmbătă seară, 25 martie, o locomotivă care urma să fie cuplată la un tren de călători a lovit violent vagoanele, în Galați. Conductorul a murit, iar alte trei persoane au fost rănite. De vină a fost graduatorul, un fel de schimbător de viteze al locomotivei, care s-a defectat și nu a mai ascultat comenzile.
Tot săptămâna asta, tot în Galați, s-au mai defectat alte două locomotive, ducând la întârzieri pe traseu de 9, respectiv 4 ore.
Accidentul de sâmbătă seară este al doilea în care este implicat un tren al CFR Călători din ultima lună. Pe 13 martie, un tren de pe ruta Arad – București a lovit un marfar, pe lângă Roșiorii de Vede, județul Teleorman.
Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători – 40 de ani, a vagoanelor – 30
În acest context, cifrele care ilustrează situația de la CFR Călători devin și mai îngrijorătoare. Compania de stat are, în acest moment, undeva la 2.300 de vagoane cu o vechime de 30 de ani. Dintre ele, 770 au mai mult de 20 de ani, iar alte 220 au depășit 40 de ani, conform Guvernului. Adică sunt aproape de vârsta ministrului Grindeanu, care are 49 de ani.
Efectiv în circulație sunt vreo 840 de vagoane, adică 37% din total.
În ceea ce privește locomotivele, doar 440 sunt folosite în transportul călătorilor, restul de peste 640 stau trase pe dreapta.
Vârsta medie a locomotivelor este de 38 de ani, în cazul celor electrice, și de 44 de ani a celor diesel. Cele mai noi locomotive sunt din perioada 2009-2011, adică au mai bine de 10 ani.
Cum a motivat Ministerul Transporturilor prelungirea termenului pentru reparații
Ministerul Transporturilor încearcă să obțină peste 1 milion de lei fonduri prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice, 20 de locomotive diesel, 109 vagoane și 30 de vagoane de dormit.
Între timp însă, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a semnat un ordin prin care a prelungit cu șase luni termenul de reparații pentru trenurile de călători ale CFR. Este vorba despre revizii tehnice generale și reparații planificate. În mod normal, astfel de reparații se fac la 2 ani – 2 ani și jumătate.
Ministerul a motivat în documente că este nevoie de menținerea trenurilor în circulație, în contextul în care se apropie sezonul estival, iar cererea va crește. Altfel, ar crea o „imagine defavorabilă”.
„Lipsa unui parc suficient de vagoane de călători ar putea conduce la imposibilitatea capacităților de transport corespunzătoare pe parcursul anului în curs, îndeosebi în perioada solicitărilor suplimentare din sezonul estival, dar și a altor sărbători sau evenimente locale, generând migrarea publicului călător către alte moduri de transport și crearea unei imagini defavorabile a serviciului de transport feroviar de călători”, a argumentat Ministerul Transporturilor.
Se pare că este deja vorba de o practică – perioada de reparații pentru trenuri a fost prelungită identic și anul trecut. Sindicaliștii au criticat atunci decizia, spunând că amânarea reparațiilor la trenuri vechi nu face decât să pună în risc călătorii și personalul CFR.
„Din cauză că locomotivele sunt vechi, apar fel și fel de defecțiuni și iau foc. Mi-ar trebui zile să vă spun câte probleme sunt. Ați văzut în ultimii ani locomotive care au luat foc și dacă nu au luat foc, au rămas blocate pe parcurs cu alte probleme. De data asta, la Galați, a fost graduatorul”, a mai spus sindicalistul Rodrigo Maxim.
Grindeanu: nu s-au amânat reparațiile la locomotive, doar la vagoane
„Ordinul de ministru se referă doar la vagoane, nu și la locomotive. Acest ordin a fost emis la solicitarea CFR Călători, care a motivat că sunt foarte multe vagoane și puține unităti de reparație. Ca atare au avut nevoie de acest act pentru a prioritiza reparațiile la vagoanele care sunt cele mai supuse riscului”, a adus clarificări ministrul Sorin Grindeanu.
Acesta a adăugat și că a acceptat mai multe cereri ale conducerii CFR, printre care creșterea prețului la bilete „pe motiv că nu au suficiente resurse financiare pentru operare și mentenanță”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
gheorgheaurel • 26.03.2023, 22:49
Am lucrat în sistem 26 de ani , timp în care am avut să aflu că toate regulamentele și ( instrucțiile ... în limbajul CFR-ist ) au fost scrise cu ...sânge. De când am intrat în UE , mai toate regulile sau ... procedurile de lucru au fost date uitării . Atâta vreme cât vom asculta ordinele altora ( care nu au nimic comun cu procedurile ( instrucțiile ) românești) , ...tot vom avea astfel de necazuri : Nu este normal să prelungești în mod artificial timpul alocat reviziei tehnice ...periodice la nici un fel de vehicul care rulează pe calea ferată !
X01Y • 26.03.2023, 21:27
Mizerii mai mari decât la cfr poate doar în sănătate să mai fie. Ministrul grindă pare interesat, dar el e politician, iar pseudo specialiștii din jurul lui sunt tot politruci. Arunci, cine și ce să facă dacă totul se face numai la comandă politică? Sindicalistul care vb, cu siguranță este tot politician si aruncă praf în ochi lumii