În perioada Războiului Rece, țările au fost obișnuite să mute echipamentele militare, o sarcină care era „foarte simplă” atunci, dar „a devenit treptat extrem de complexă”, a declarat generalul francez.
Astfel, el subliniază că „este absolut esențial să readucem mobilitatea militară în mințile europene și pentru asta trebuie să exersăm”.
În cazul unui atac rusesc asupra unei țări NATO, soldații europeni și americani ar trebui să ajungă pe flancul estic al alianței cât mai repede posibil, dar acest lucru se întâmpină o serie de obstacole în prezent.
Este vorba despre procese administrative îndelungate și fragmentate privind transportul de materiale de război peste granițe, infrastructură inadecvată – inclusiv poduri și tuneluri – pentru deplasarea vehiculelor blindate și lipsa capacității de transport, precum vagoanele feroviare.
Miniștrii de externe din UE au făcut apel în luna mai la țările membre să pună în aplicare angajamentul de mobilitate militară al blocului, care include promisiuni legate de investiții în infrastructură și de asigurare a accesului prioritar la sistemul rutier, feroviar și alte metode de transport pentru forțele armate.
Ulterior, în iunie, Franța a anunțat că se va alătura unui acord deja semnat de Polonia, Germania și Țările de Jos pentru a crea un coridor de tranzit militar, iar în iulie, Grecia, Bulgaria și România au semnat o scrisoare de intenție pentru cooperarea transfrontalieră în domeniul mobilității militare.
„Am descoperit amploarea birocrației administrative”
Politico amintește, în acest context, că armata franceză și-a dat seama cât de greu este să traverseze Europa, în primăvara anului 2022, când a desfășurat un batalion în România ca răspuns la invazia rusă în Ucraina.
„Am descoperit amploarea birocrației administrative. Există un război în Ucraina, dar oficialii vamali explică că nu ai tonajul potrivit pe axă și că tancurile tale nu au voie să traverseze Germania. Este pur și simplu incredibil”, a relatat generalul francez episodul din urmă cu mai bine de doi ani.
În același timp, Bertrand Toujouse atrage atenția asupra faptului că, pe lângă povara administrativă, soldații nu au o serie de abilități importante, precum faptul că armata franceză nu a încărcat echipament militar în trenuri de aproximativ 20 de ani.
„Ne întoarcem la ceva ce știam să facem și am uitat complet”, afirmă Toujouse.
Franța a desfășurat trupe în România ca parte a unui efort mai larg al NATO de a-și consolida apărarea estică și speră să folosească rotația obișnuită a trupelor și a echipamentelor pentru a reînvăța arta transportului militar.
Generalul francez admite că îmbunătățirea mobilității militare nu va fi ușoară, pentru că regulile de transport și cele vamale sunt în mare parte o prerogativă națională.
„Atacați sincer suveranitatea statului” atunci când abordați chestiuni „destul de sensibile”, cum ar fi cine poate tranzita o țară, taxele vamale și ce fel de arme pot fi la bord, a mai declarat Toujouse, care crede că decidenții ar trebui să se concentreze pentru început pe transportul feroviar, deoarece „căile ferate sunt încă de departe cea mai practică” modalitate de a muta tancurile.
O idee pe care o propune generalul este reducerea taxelor de acces, având în vedere că armata franceză trebuie să plătească 30 de milioane de euro pe an pentru a garanta accesul neîntrerupt la trenurile transcontinentale.
Generalul-locotenent american în retragere Ben Hodges, care a condus Armata SUA în Europa, a declarat pentru Politico că anexarea ilegală a Crimeei de către Rusia în 2014 a fost „un semnal de alarmă” cu privire la necesitatea de a îmbunătăți mobilitatea militară.
De atunci, „au existat îmbunătățiri, dar în principal este sub forma recunoașterii faptului că există o problemă”, a adăugat generalul american.
Foto: Hepta
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!