„A fost un complot, o conspirație pentru ca Diana și fiul meu să moară și nu mă voi lăsa până când nu voi afla adevărul”, a spus mereu Mohamed Al-Fayed, tatăl lui Dody. Începând cu februarie 1999, acesta a pretins că accidentul a fost rezultatul unei conspirații și că a fost organizat de Serviciile Secrete, care ar fi urmat instrucțiunile Prințului Philip, Ducele de Edinburgh. Suspiciunile lui Fayed au fost respinse de mai multe investigații juridice. O anchetă asupra circumstanțelor morții Dianei și a lui Dodi Al-Fayed a început la Curtea Regală de Justiție, la Londra, în 2 octombrie 2007 și a continuat ancheta începută în 2004. Un juriu a decis la data de 7 aprilie 2008 că Diana a fost ucisă din cauza modului neglijent de a conduce al șoferului Henri Paul și din cauza mai multor paparazzi care urmăreau cuplul.
Începutul sfârșitului pentru Diana și Dodi
Cei doi se întorceau dintr-o vacanță petrecută în Sardinia și se opriseră pentru o noapte în Paris, unde au luat cina la hotelul Ritz. În încercarea de a-i păcăli pe paparazzi, Dodi și-a trimis șoferul personal la vila unde urma să înnopteze alături de Diana. Astfel, mașina în care urma să plece cuplul, trebuia să fie condusă de Henri Paul, șeful securității hotelului. La puțin timp după miezul nopții, în primele ore ale zilei de 31 august 1997, o limuzină se zdrobea de un pilon al unui tunel. În autoturismul de lux se aflau Diana și iubitul ei, Dodi Al-Fayed. Șoferul limuzinei și Dodi au fost declarați morți la fața locului. Diana a fost transportată de o ambulanță la spitalul Pitie-Salpetriere, unde a murit în câteva ore, după un stop cardiac. Singurul care a supravietuit teribilului accident, a fost bodyguardul lui Al-Fayed, Trevor Rees-Jones.
Filmul accidentului care a dus la moartea cuplului Diana-Dodi Al-Fayed
Tragedia s-a întâmplat în tunelul stradal numit Pont de l’Alma, din Paris. Mașina în care se aflau Diana și Dodi, un Mercedes-Benz W140|Mercedes-Benz S280 neagră, condusă de șeful securității Hotelului Ritz, Henri Paul, s-a ciocnit de al treisprezecelea pilon al tunelului cu două benzi, construit fără bariere metalice în fața stâlpilor. Niciunul dintre cei patru ocupanți ai limuzinei nu avea centura de siguranță pusă. În zona Place de la Concorde, Henri Paul a apăsat pedala de accelerație pentru a scăpa de paparazzi care-i urmăreau pe motociclete. Când au ajuns la un tunel ce trecea pe sub Pont de l’Alma, șoferul conducea cu o viteză estimată la 200 km/h, într-o zonă restricționată la 50 km/h. Henri Paul a pierdut controlul mașinii în momentul în care au intrat în tunel, iar Mercedesul a ricoșat într-un zid și s-a zdrobit de pilonii care susțineau partea superioară a tunelului. Ulterior, analizele sângelui au dovedit că Henri Paul era în stare de ebrietate. El a condus cu viteză mare pentru a scăpa de jurnaliștii care îi urmăreau. Garda personală a lui Dodi, Trevor Rees-Jones, care era pe locul din dreapta, în față, a fost singurul supraviețuitor al accidentului.
Cine a fost vinovat de moartea Dianei și a lui Dodi Al-Fayed?
O anchetă juridică franceză a dus la concluzia, în 1999, că accidentul în care a murit Diana a fost cauzat de Henri Paul, care a pierdut controlul asupra mașinii și a condus cu viteză mare fiind în stare de ebrietate.
Paparazzi au fost de vină?
Asaltată toata viața de presă, Diana n-a avut multe momente de intimitate, indiferent de locul în care se afla. Dovada? În ultima secundă a vieții ei, presa alerga în urma ei. Printre cele mai cunoscute detalii legate de accidentul ei se număra faptul că șoferul mergea cu viteză pentru a evita paparazzi. Vina a fost aruncată pe ei. Singurul argument în favoarea lor a venit când șoferului Dianei i s-a făcut alcoolemia. Henri Paul avea alcool în sânge de peste trei ori mai mult decât permite legea.
Familia Regală a fost de vină?
Încă o explicație găsită pentru producerea accidentului a pus vina pe seama Familei Regale Britanice, asistată de serviciile secrete britanice. Logica era simplă. Casa Regală se temea de rușinea pe care ar fi provocat-o eventuala căsătorie între Dodi Al-Fayed, un musulman ce ar fi devenit tată vitreg pentru Prinții William și Harry, moștenitorii tronului britanic. S-a speculat chiar că Diana ar fi fost însărcinată în momentul accidentului și că, la fața locului ar fi fost și un agent al MI6, serviciul secret britanic, acesta pozând într-un membru al presei. Altă teorie spune că un Fiat Uno alb ar fi blocat drumul limuzinei, forțând astfel coliziunea cu pilonul. De asemenea, s-a mai spus că înregistrările video au fost modificate astfel încât anumite detalii să dispară. Testele de sânge făcute Dianei au arătat ca aceasta nu era însărcinată, iar în ceea ce privește camerele de supraveghere video, niciuna din cele 10 plasate în tunel nu a fost îndreptată astfel încat să înregistreze accidentul.
Dușmanii lui Mohamed Al-Fayed au fost de vină?
Diana a fost ținta principală? Prințesa a fost doar o victimă colaterală, adevărată țintă fiind iubitul ei, Dodi Al-Fayed? Motivul pentru care s-au vehiculat aceste întrebări este simplu: răzbunarea unor oameni de afaceri al căror rival era Mohamed Al-Fayed. Totuși, niciun nume nu a fost facut public, iar Al-Fayed a respins această variantă.
Diana a fost de vină?
Cea mai controversată teorie în jurul subiectului avansează ipoteza că Diana și-a plănuit accidentul cu ajutorul lui Dodi și a averii uriașe pe care acesta o avea la dispoziție. Scopul? Mediatizatul cuplu urma să scape de presiunea presei și să își continue viața sub alte identități.Totuși, o autopsie completă a cadavrului Dianei a fost realizată de doctorul Robert Chapman, înainte ca trupul să fie trimis înapoi în Anglia, unde Prințesa a fost îngropată. Pentru ca această teorie să fie realizabilă, doctorul Chapman ar fi trebuit să fie implicat.
Totul a fost doar un tragic accident?
Poliția britanică a respins orice idee de complot în ceea ce privește moartea Prințesei Diana. A fost un „tragic accident”, a spus un fost șef de la Scotland Yard, care a prezentat concluziile, după trei ani de anchetă. La fel ca și investigatorii francezi ai accidentului, britanicii spun că șoferul celor doi ar fi băut prea mult în seara respectivă și astfel a pierdut controlul când rula cu viteză mare într-un pasaj subteran, pentru a scăpa de paparazzi.
Singurul supraviețuitor al tragediei – bodyguardul lui Al-Fayed
După accident, Rees-Jones a stat 10 ore în operație, pentru ca maxilarul sau să fie refăcut. „Nimeni nu și-a dat seama că șoferul e băut”, a spus Rees-Jones într-una din primele sale declarații. „Îmi aduc aminte doar fragmente din accident, câteva țipete de pe bancheta din spate, Diana îl striga pe Dodi”, a mai povestit garda de corp a egipteanului.