Iată exemple de teste PISA la matematică, din 2015, publicate pe site-ul parintiicerschimbare.ro:
ÎNALŢIMEA
Într-o clasă sunt 25 de fete. Înălţimea medie a acestor fete este de 130 cm.
Întrebarea 1: Explicaţi cum a fost calculată înălţimea medie. …………………………………………………………………………………………………………………
Întrebarea 2: Încercuiţi sau „Adevărat”, sau „Fals” pentru fiecare din afirmaţiile următoare.
- Dacă există în clasă o fată care măsoară 132 cm, trebuie să mai existe o alta care să măsoare 128 cm. Adevărat/Fals
- Majoritatea fetelor trebuie să măsoare 130 cm. Adevărat/Fals
- Dacă toate fetele se aliniază de la cea mai mică la cea mai mare, înălţimea celei din mijloc trebuie să fie egală cu 130 cm. Adevărat/Fals
- Jumătate dintre fetele acestei clase trebuie să măsoare mai puţin de 130 cm, iar cealaltă jumătate trebuie să măsoare peste 130 cm. Adevărat/Fals
Întrebarea 3: S-a găsit o eroare în măsurarea înălţimii uneia dintre eleve. Va trebui să reţineţi o înăţime de 120 cm în loc de 145 cm. Care este înălţimea medie a fetelor din clasă după această corectură?
- A 126 cm;
- B 127 cm;
- C 128 cm;
- D 129 cm;
- E 144 cm.
BICICLETE
Iustin, Sanda şi Petre se plimbă cu bicicleta, având biciclete de diferite dimensiuni. Tabelul de mai jos indică distanţa parcursă de bicicletele lor după un tur complet de roată.
Întrebarea 1 : Petre şi-a împins bicicleta până ce roata sa a făcut trei tururi complete. Dacă Iustin ar fi făcut la fel cu bicicleta sa, care este distanţa suplimentară pe care ar fi parcurs-o bicicleta acestuia faţă de bicicleta lui Petre? Daţi răspunsul în centimentri. Răspuns : ………………………………………. cm.
Întrebarea 2 : Câte tururi de roată i-ar trebui bicicletei Sandei pentru a parcurge 1 280 cm ? Răspuns : ………………………………………. tururi.
Întrebarea 3 : Bicicleta lui Petre are roţi cu o circumferinţă de 96 cm (sau 0,96 m). Ea are trei viteze, un pinion mare, un pinion intermediar şi un pinion mic. Raporturile de demultiplicare asociate pinioanelor bicicletei lui Petre sunt următoarele:
- Mare 3:1
- Intermediar 6:5
- Mic 1:2
Câte tururi de pedale ar trebui să facă Petre pentru a parcurge 960 m cu un pinion intermediar? Justificaţi. NOTĂ : Un raport de demultiplicare de 3:1 presupune că sunt necesare 3 tururi complete de pedale pentru a avea 1 tur complet de roată.
Vezi aici toate testele PISA la matematică, din 2015!
Iată și două exemple de teste PISA 2015 la științe:
PLIMBARE CU MAŞINA
Carina pleacă să facă o plimbare cu maşina. În timp ce ea conduce, o pisică ţâşneşte în faţa maşinii. Carina frânează brusc şi evită pisica.
Puţin dezorientată, Carina se hotărăşte să se întoarcă acasă. Graficul de mai jos reprezintă o copie simplificată a vitezei maşinii în timpul acestei plimbări.
Întrebarea 1: Care a fost viteza maximă a maşinii pe durata acestei plimbări?
Viteza maximă: ……………………………….. km/h
Întrebarea 2: La ce oră Carina a frânat brusc pentru a evita pisica? …………………………………………………………………………………………………………………
Întrebarea 3: Distanţa parcursă de Carina pentru a ajunge acasă este mai scurtă decât distanţa pe care a parcurs-o de acasă până la locul unde s-a produs incidentul cu pisica? Explicaţi răspunsul vostru folosind informaţiile din grafic………………………………………………………………………………………………………
ARIA CONTINENTULUI
Mai jos se află o hartă a Antarcticii
Întrebarea 1: Care este distanţa dintre Polul Sud şi Munţii Menzies? (Folosiţi scara hărţii pentru a estima.)
- Distanţa este între 1600 km şi 1799 km.
- Distanţa este între 1800 km şi 1999 km.
- Distanţa este între 2000 km şi 2099 km.
- Distanța nu poate fi determinată.
Întrebarea 2: Estimează aria Antarcticei folosind scara hărţii. Arată cum ai lucrat şi cum ai ajuns la această estimare. (Poţi desena pe hartă dacă te ajută să estimezi.)
Vezi aici toate testele PISA 2015, la știință!
La „scris/citit”, în 2015 primul test PISA arăta așa:
GRAFFITI
Cele două scrisori sunt luate de pe Internet şi se referă la graffiti. Graffiti este un gen de pictură ilegală sau de scriere pe pereţi sau oriunde în altă parte. Referă-te la aceste scrisori pentru a răspunde la următoarele întrebări.
“Sunt neagră de supărare deoarece pereţii şcolii sunt curăţaţi şi redecoraţi pentru a patra oară pentru a scăpa de graffiti. Creativitatea este admirabilă dar oamenii ar trebui să găsească modalităţi de a se exprima care să nu impună societăţii cheltuieli suplimentare.
De ce să dăunezi reputaţiei tinerilor pictând graffiti acolo unde este interzis să o faci? Artiştii profesionişti nu îşi înşiră picturile pe stradă, nu-i aşa? În loc de asta, ei caută fonduri şi câştigă faimă prin expoziţii legale.
După părearea mea, clădirile, gardurile şi băncile din parc sunt şi ele opere de artă. Este chiar jalnic să strici arhitectura cu graffiti şi mai mult decât atât, această metodă distruge stratul de ozon. Sincer, nu pot să înţeleg de ce aceşti artişti criminali se mai obosesc dacă “operele lor de artă” sunt mereu îndepărtate imediat.”
Helga
“Gusturile nu se discută. Societatea este invadată de comunicare şi reclamă. Lozincile companiilor, nume de magazine. Afişe mari supărătoare pe stărzi. Sunt ele acceptabile? Da, cele mai multe. Sunt graffiti acceptabile? Unii oameni spun da, alţii nu. Cine plăteşte preţul pentru graffiti?
Cine plăteşte în final preţul pentru reclame? Bună întrebare. Consumatorul.
Persoanele care pun panouri publicitare vă cer permisiunea? Nu. Atunci pictorii de graffiti ar trebui să facă la fel? Nu este totul doar o problemă de comunicare – propriul tău nume, numele găştilor şi opere de artă mari pe stradă?
Gândiţi-vă la hainele cu dungi şi cadrilate care au apărut în magazine cu câţiva ani în urmă. Şi la costumele de ski. Modelele şi culorile erau furate direct chiar de pe pereţii înfloraţi. E chiar amuzant că aceste modele şi culori sunt acceptate şi admirate dar graffiti care au acelaşi stil sunt considerate îngrozitoare.
Sunt vremuri grele pentru artă.”
Sofia
Întrebarea 1: Scopul fiecărei scrisori este:
- Să explice ce înseamnă graffiti.
- Să prezinte o părere despre graffiti.
- Să demonstreze popularitatea graffiti-urilor.
- Să spună oamenilor cât de mult se cheltuie pentru îndepărtarea graffiti-urilor.
Întrebarea 2: Helga se referă la “cheltuielile” pe care graffiti le impune societăţii. Una dintre acestea este costul îndepărtării graffiti-urilor din locurile publice. La ce altă “cheltuială” se mai referă Helga?…………………………………………………………………………………………………….
Întrebarea 3: De ce se referă Sofia la reclamă? …………………………………………………………………………………………………………………
Intrebarea 4A: Cu care dintre cele două autoare eşti de acord? Explică-ţi răspunsul folosind propriile cuvinte pentru a te referi la ceea ce se spune într-una sau în ambele scrisori…………………………………………………………………………………………………………………
Întrebarea 4B: Putem discuta despre ce spune o scrisoare (conţinutul ei). Putem discuta despre felul în care este scrisă o scrisoare (stilul ei). Indiferent cu care scrisoare eşti de acord, în opinia voastră, care crezi că este mai bună? Explică-ţi răspunsul prin referire la felul în care una sau ambele sunt redactate…………………………………………………………………………………………………
Vezi aici testele PISA 2015 de la scriere/citire!
Ce este testarea PISA (Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor)
Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor (Programme for International Student Assessment – PISA) este o evaluare standardizată internaţional organizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
Acțiunea are scopul de a măsura cât de bine sunt pregătiţi elevii de 15 ani să facă faţă provocărilor vieţii active sau vieţii educaţionale, fie că se vor confrunta curând cu piaţa muncii, fie că îşi vor continua studiile.
Vârsta de 15 ani este aleasă deoarece, în majoritatea ţărilor OECD, elevii se află aproape de finalul învăţământului obligatoriu şi, astfel, pot fi măsurate majoritatea cunoştinţelor, deprinderilor şi atitudinilor dobândite în cei aproximativ zece ani de educaţie instituţionalizată.
Cunoştinţele, deprinderile şi atitudinile dobândite până la această vârstă reflectă abilitatea elevilor de a continua să înveţe de-a lungul întregii vieţi prin aplicarea a ceea ce au învăţat în şcoală în afara acesteia, evaluându-şi propriile alegeri şi luând decizii personale în legătură cu opţiunile lor.
PISA nu investighează modul de performare a unui anumit curriculum şcolar, ci ceea ce ştiu şi pot face elevii în mod real, practic, la finalul învăţământului obligatoriu, precum şi abilitatea lor de a reflecta activ asupra propriului proces de cunoaştere şi asupra propriilor experienţe de învăţare.
România este într-un declin tot mai accentuat la capitolul educaţie, conform rezultatelor testelor PISA 2018. Scorul obţinut e în scădere faţă de anii 2012 şi 2015 la toate cele trei domenii examinate: citire, matematică şi ştiinţe, în timp ce procentul de analfabetism funcţional este de 44%.
Mai mult, decalajul rezultatelor dintre elevii dezavantajați și cei din familii bune a crescut semnificativ.
Ministerul Educației și Cercetării a explicat astăzi, prin intermediul unui comunicat de presă, factorii care au influențat rezultatele slabe de la testarea PISA 2018, fără să explice însă rezultatele din raportul OECD.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro