epa02251565 A Romanian made military helicopters IAR 330 Puma Socat performs a low altitude flight at Otopeni Air Show 2010, near Bucharest, Romania, 17 July 2010.Thousands of people gathered the Air Show, fighting the heat to see 63 airships and 112 pilots performing. The Air Show was oganized to commemorate the first Romanian flight with an airplane conceived by Romanian aviation pioneer Aurel Vlaicu, at 17 June 1910, on a airfield near Bucharest. MIG21 programme is ending in 2012, Romanian authorities must to decide for another jet interceptor in order to comly with NATO standards. EPA/ROBERT GHEMENT
Piloții militari de pe un elicopter IAR 330 SOCAT al Forțelor Aeriene Române au acționat ca la carte și au aterizat în siguranță, după o problemă tehnică apărută la aparatul de zbor chiar în timpul în care soldații coborau în rapel, informează Știrile TVR.
Elicopterul SOCAT pare că a pierdut motorul din dreapta imediat după ce luptătorii din forțele speciale au atins pământul și au dat drumul frânghiilor.
În urma acestei probleme apărute la motor, niciunul dintre luptătorii din forțele speciale care au coborât în rapel din aparat și nimeni de la bordul aparatului nu a fost rănit.
Potrivit Ministerului Apărării, zborul cu aparatele IAR 330 a fost reluat abia după verificarea întregii flote. Incidentul a avut loc în urmă cu o lună, la exercițiul internațional Junction Strike.
Elicopterele IAR 330 SOCAT au fost construite în România, la IAR Brașov, și tot acolo sunt duse ori de câte ori procedura de întreținere o cere.
Aparatele, dintre care cel mai recent a fost produs în 1994, au fost modernizate împreună cu firma israeliană Elbit. Programul a adus avionică nouă și armament pentru 24 de aparate IAR 330 Puma, s-a finalizat în 2005 și a costat în jur de 200 de milioane de dolari.