Specialiștii companiei spun că România ar putea să se confrunte în acest an cu scăderea exporturilor de la 69 de miliarde de euro la 60 de miliarde.
De la #cumpărăromânește la #produsînromânia
Economia românească se află pe linia de start pentru relansarea economică, însă țara noastră trebuie să ia în considerare că 70% din exporturile României se fac către țări ale Uniunii Europene.
”Faptul că lanțurile de aprovizionare s-au întrerupt atât de ușor, urmare a crizei sanitare, îi va face pe mulți să își regândească portofoliul de furnizori și locatia acestora, focusul fiind pe apropierea producției de zona de desfacere, de clientul final.
În noul context internațional, în care SUA și UE își regândesc strategiile macroeconomice, firmele românești au șanse să câștige contracte semnificative, în condițiile în care gama de produse de export a crescut semnificativ în ultimii ani”, se arată în analiza Moneycorp.
Estimare pesimistă în privința exporturilor
România a avut în 2019 cel mai bun an din istorie în privința exporturilor, acestea având o valoare de 69 de miliarde de euro.
Analizele Moneycorp spun că în acest an exporturile ar putea scădea la 60 de miliarde de euro.
Spre comparație, în 2010, economia românească raporta exporturi de 37,3 miliarde de euro, la jumătate față de cele din 2019.
,,Evoluția exporturilor românești va depinde, în principal, de modul în care principalii noștri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia și Franța își vor reveni din punct de vedere economic. Premizele sunt încă în zona incertitudinii însă, având în vedere pachetele financiare uriașe anunțate de Bruxelles pentru relansarea economiei europene, totul va depinde de modul în care economiile din zona euro vor conlucra pentru revenirea economică
Cosmin Bucur, directorul general al Moneycorp, a declarat:
Europenii vor fi mai atenți la preț și la proveniența mărfurilor, arată experții Moneycorp.
Ce a exportat România anul trecut și unde
Principalele produse de export ale României au fost, în 2019, mașinile și dispozitivele electrice (29,1% din totalul exporturilor), mijloacele de transport (18,4%), mobilier, materiale de construcții și alte produse (12,5%), produsele agroalimentare (10,4%), produsele chimice și mase plastice (9,2%), produsele metalurgice (8,6%), textile, confecții, pielărie, încălțăminte (7,8%) și produsele minerale (4%).
România a exportat cel mai mult produse și servicii în Germania – 15,4 miliarde de euro (29,3% din total), Italia – 7,7 miliarde de euro (14,7%), Franța – 4,7 miliarde de euro (9%), Ungaria – 3,3 miliarde de euro (6,3%), Marea Britanie 2,5 miliarde de euro (4,9%), Polonia – 2,4 miliarde de euro (4,6%), Bulgaria – 2,4 miliarde de euro (4,6%) și Cehia 2,1 miliarde de euro (4,1%).
Pe lista destinațiilor de export ale produselor realizate în Romania s-au mai găsit Olanda, Spania, Austria, Slovacia, Belgia, Grecia și Suedia.
Din țările din afara UE, cele mai căutate destinații de export au fost Turcia (2,2 miliarde euro), SUA (1,3 miliarde de euro), Republica Moldova (1,2 miliarde de euro) și Rusia (1 miliard de euro).
Ce trebuie să facem în viitor
Potrivit analizei Moneycorp, evoluția exporturilor românești va depinde, într-o măsură semnificativă, de modul în care autoritățile vor sprijini relansarea economiei.
Programul IMM Invest și cel destinat marilor companii, luat în calcul de guvern, trebuie însoțite de o politică de stimulare a investițiilor noi prin facilități fiscale și administrative.
Aceștia dau ca exemplu programele de dezvoltare a sectorului IT, menționând că dezvoltarea infrastructurii de transport va susține la rândul său investițiile noi.
Moneycorp susține că firmele ar mai trebui să își dezvolte strategii de hedging, pentru a se apăra de fluctuațiile cursului valutar.