In anii 60, cand a lansat capodopera “In cold blood” (“Cu sange rece”, o carte de non-fictiune care documenta un multiplu asasinat), Truman Capote a devenit cel mai cunoscut scriitor american. E ceea ce-si dorea de cand a-nceput sa scrie, la sfarsitul anilor 40; filmul lui Bennett Miller “Capote” nu vorbeste despre inceputurile literare ale scriitorului, ci se focalizeaza pe momentul “Cu sange rece”. Singura legatura cu trecutul de “geniu precoce” al lui Truman este prezenta prietenei sale din copilarie, scriitoarea Harper Lee.
Capote, jucat cu identificare cvasi-terifianta de Philip Seymour Hoffman, se dezvaluie ca un autentic monstru literar. El “miroase” prada (stirea crimei, care a facut prima pagina a ziarelor din SUA), face in asa fel sa-i intervieveze – in inchisoare – pe cei doi faptasi, se opreste mai ales asupra unuia – de care se simte atras homoerotic – si “stoarce” subiectul pana cand cartea e gata. Imediat ce se vede cu sacii-n caruta, Truman refuza sa mai aiba vreun contact cu asasinul-victima… Scenariul (lui Dan Futterman, mai cunoscut ca actor – a fost fiul lui Robin Williams in “Birdcage”) reuseste in mod exemplar sa exploreze aceasta fata intunecata a scriitorului Capote. E un scenariu ce vorbeste despre mai multe lucruri importante – (i)responsabilitatea artistului, valorile comunitare versus valorile individului, conservatorism versus liberalism etc. -, dar fara a cadea nici o clipa in predica sau prejudecata. Mai mult: e un scenariu care n-are nimic pompos. Pur si simplu, se opreste asupra faptelor si reconstituie momentul scrierii acelei capodopere americane cu intelegere omeneasca si detasare reportericeasca. Aproape ca in “Cu sange rece”. Seymour Hoffman nu a fost niciodata mai urias decat in acest film. Dar, daca stam sa ne gandim, nici n-a avut vreodata un rol atat de ofertant. Impins, cel mai adesea, in partituri de planul doi – roluri “exotice” de inadaptat, sau ciudat, sau amandoua -, Seymour Hoffman explodeaza pur si simplu cu acest rol gras si greu, pe care-l face la perfectie. Un rol pe care scria, din capul locului, “Oscar”. Binemeritat.
Alex Leo Serban – critic de film