Cuprins:
Proiectul-pilot și planurile de extindere
Aceste semafoare aveau capacitatea de a comunica și cu telefoanele mobile ale participanţilor la trafic, permiţând astfel urmărirea deplasărilor acestora. Însă, Autoritatea Olandeză pentru Protecția Datelor (DPA) a semnalat probleme legate de colectarea datelor personale.
Melanie van der Horst, consilier responsabil pentru drumurile din Amsterdam, a explicat decizia: „Există, de asemenea, îngrijorări cu privire la securitatea cibernetică, au existat probleme semnificative de început, iar efectul asupra îmbunătățirii traficului în Amsterdam este foarte limitat.”
În 2023 au avut loc două proiecte-pilot, însă planul de a introduce tehnologia în întregul oraș a fost abandonat pe termen nedefinit. Sistemul inteligent ar fi permis anumitor grupuri de utilizatori ai drumurilor să primească rapid semnal verde, acordând prioritate bicicliștilor pe timp de ploaie și facilitând circulația transportului public sau a camioanelor grele.
Consiliul local a explicat în decembrie 2023:
„Deoarece semafoarele inteligente pot recunoaște traficul, devine posibil să se acorde prioritate anumitor fluxuri de trafic față de altele.”
Îngrijorări legate de confidențialitate
Pe lângă alte probleme inițiale, DPA a semnalat îngrijorări că noile semafoare ar putea „colecta informații personale pe scară largă” prin utilizarea aplicațiilor mobile precum Google Maps.
Autoritatea pentru protecția datelor a explicat
„De obicei, fără ca oamenii să observe, semafoarele intră în contact cu aplicațiile de pe telefoanele mobile ale utilizatorilor drumurilor. În acest fel, semafoarele pot colecta informații personale despre oameni pe scară largă.”
DPA a adăugat că este posibil să se cartografieze călătorii întregi, inclusiv data, ora și viteza. Deoarece autoritățile rutiere cunosc locația semafoarelor, pot urmări utilizatorii drumurilor, mai ales când folosesc și camere la semafoare.
Autoritatea de supraveghere a confidențialității a mai declarat că „autoritățile nu par să fi luat în considerare riscurile pentru confidențialitate” și că „nu este întotdeauna clar cu cine sunt partajate datele.”
Alte orașe olandeze au implementat sisteme care permit bicicliștilor să folosească o aplicație, dându-și permisiunea de a fi urmăriți, pentru a avea prioritate la semafoare. Cu toate acestea, Amsterdam a decis să renunțe la acest proiect controversat din cauza îngrijorărilor legate de confidențialitate și securitate.