- Problema vizează motoarele de 1,2 litri TCe, care se găsesc pe mai bine de 600.000 de mașini Renault, Dacia, Nissan, dar și Mercedes. Acestea consumă foarte mult ulei, iar în unele cazuri motoarele nu mai pot fi folosite.
- O asociație de consumatori care grupează mai bine de 11.000 de membri, UFC Que Choisir, a scris o petiție publică și a cerut grupului Renault să organizeze o rechemare oficială, solicitând constructorului să înlocuiască mașinile cu aceste motoare.
În urma petiției, mai mulți membri ai Adunării Naționale au început din toamna anului trecut să interpeleze autoritățile, solicitând informații despre modul în care Renault gestionează cazurile.
Bruno Le Maire, ministrul economiei, menționează Dacia în răspunsul său, alături de ceilalți constructori auto afectați de problemele la motor, și spune că a trimis mai departe cazul către Direcția generală de concurență, consum și luptă împotriva fraudelor.
De asemenea, Ministerul pentru Tranziția Ecologică, echivalentul Ministerului Mediului de la noi, a transmis că în Franța au fost vândute 165.382 vechicule cu motorul în cauză.
130.050 au fost comercializate sub mărcile Renault și Dacia, un număr de 35.064 au fost puse în vânzare de Nissan, iar 28 de către Mercedes.
Dintre acestea, au fost raportate cu probleme de supraconsum de ulei 2.647 de mașini Renault și Dacia, alte 2.375 de la Nissan și nici unul Mercedes.
Potrivit documentului, constructorii au indicat că problema cu uleiul “nu afectează securitatea vehiculului și nu este de natură să compromită grav securitatea rutieră”.
De asemenea, ministerul mai spune că Dacia și Renault au găsit o nouă calibrare a motorului, astfel încât să nu depășească limitele de poluare și, deci, să fie necesară reomologarea motorului.
Parlamentarii francezi cer socoteală în numele consumatorilor
Éric Pauget, un parlamentar francez, a scris în interpelarea sa că legea franceză prevede prescrierea garanțiilor pentru defecte mai vechi de cinci ani, astfel că sunt afectați în special clienții care au cumpărat mașinile înainte de anul 2014.
Acesta a făcut și un calcul: considerând că un proprietar rulează anual 13.000 de kilometri cu mașina, rezultă că producătorii auto sunt protejați de orice cerere a proprietarilor după 65.000 de kilometri. Pauget mai spune și că numărul de vehicule afectate este de 1,3 milioane, dublu față de estimarea anterioară.
Un alt parlamentar, Stéphane Viry, susține că utilizatorii mașinilor cu motoarele de 1,2 litri TCe circulă “cu anxietate” pe drumuri, de teamă că ar putea provoca accidente, odată cu pierderea motricității.
Alain Bruneel, un alt membru al Adunării Naționale, cere “acțiunea statului, acționar al Renault, în acest dosar pentru protejarea intereselor consumatorilor”.
Și românii sunt păgubiți
Cazul este și în atenția consumatorilor români care au cumpărat autoturisme Dacia, Renault și Nissan cu aceste motoare.
Ștefan Udrea este unul dintre aceștia, având deja un proces cu Renault din cauza unei mașini Dacia Duster cumpărate în trecut și care a avut probleme cu motorul.
În această luptă cu Renault, inegală din punct de vedere al puterii, lucrurile nerecunoscute de producătorul auto sunt acum scoase la iveală de Parlamentul francez, care lucrează, nu ca al nostru. De asemenea, forța grupului face ca o petiție semnată de 11.000 de oameni să miște lucrurile și inițiatorul francez să se întâlnească cu un secretar de stat din Franța și să îi înmâneze personal o petiție în acest sens, iar Legislativul francez face presiuni asupra Executivului pentru a se afla detaliile defectului de fabricație care afectează toate mașinile Renault, Nissan și Dacia cu motor 1.2 TCe, respectiv DIG-T.
Ștefan Udrea:
Acesta mai spune că o notă tehnică a Nissan arată că “sunt afectate toate seriile de la un capăt la celălalt”.
Renault repară “de la caz la caz”
Renault nu a transmis până acum un punct de vedere, însă în trecut a anunțat că situațiile sunt rezolvate “de la caz la caz”.
Compania menționa în presa belgiană că în 9 din 10 cazuri problemele se rezolvă prin reprogramarea sistemului electronic de management al motorului.
În luna septembrie 2019, Libertatea a scris că mai mulți posesori de mașini cu motoarele în cauză au primit oferte financiare din partea Renault și Nissan.
La acel moment, oficialii Renault au menționat că este vorba despre “gesturi comerciale” în cazuri punctuale, nefiind vorba despre o campanie oficială de despăgubiri.